Období od roku a půl je charakteristické intenzivním rozvojem v oblasti motoriky, myšlení i řeči. Dítě umí nejenže dobře chodit, ale také běhat tam a zpátky, chodí po schodech oběma směry a udrží dobře rovnováhu. Věcem, které již dítě považuje za stabilní, dává jim jméno, ale ještě neumí předměty kategorizovat.
Vašemu rodinnému automobilu tedy říká „auto“, ale ostatním autům nikoli. Pro dítě stále existuje pouze přítomný čas, stejně tak prostor. Pokud mu tedy řeknete: „Půjdeme do zoo až příští měsíc,“ nebude vědět, co tím myslíte.
Dítě si prozatím pamatuje jen to, co ho zaujme a co mu připadá zajímavé. I složitější úkoly už začíná zvládat. Pokud mu řeknete, aby si přineslo z kuchyně třeba hrneček nebo láhev s čajem, zřejmě tam skutečně dojde a přinese je.
Všechny činnosti, které s dítětem provádíte, komentujte, ukazujte, pojmenovávejte. Opakujte po něm to, co samo řeklo.
Jestliže v minulém období některé dítě dokázalo namalovat čáru, v tomto období už čmárají téměř všechny děti, a to nejen po papíře. Může se tak stát, že čmáranice budete nacházet všude po bytě - na stěnách, dveřích, pelesti postele i v knížkách.
Netrestejte ho za to, dítě si pouze rozšiřuje svoje dovednosti. Vyčleňte proto některé knihy, kterých nebude tolik škoda, a nechte ho, ať se vyřádí. Ovšem na druhé straně mu zkuste trpělivě vysvětlit, že knížka je hodnotná věc, do které se nepíše ani se z ní netrhají listy. Batole však nebude jen ničit, bude se věnovat také jiným, příjemnějším činnostem, holčičky (ale i chlapečkové) se budou rády česat, rády se budou oblékat a možná si i oblíbí čištění zoubků.
Velký rozvoj nastává také ve vývoji řeči, a i zde platí velké rozdíly mezi jednotlivými dětmi. Některé již drmolí, zpívají si pro sebe a snaží se s vámi recitovat říkanky. Některé děti mluví zřetelně, jiné řeknou sotva pár slov. Netrapte se tím a nebuďte zoufalí, pokud na něj budete vyvíjet přehnaný nátlak, nebude se mu chtít mluvit vůbec, naopak.
V motorice dochází též k velkému rozvoji. Kromě jistější chůze umí dítě také vylézt na židli, samo si sedne na dětskou židličku, umí se rozběhnout a zastavit. Některé děti si dokonce umějí sednout na bobek a z něj se postavit, aniž by se zakymácely. Naučily se také kopat do věcí. Pořiďte rozhodně míč – stane se oblíbenou hračkou.
Pokračování: Batole, 19.–21. měsíc »