10 způsobů, jak zkrotit chuť

Také se trápíte tím, že vás neustále honí mlsná? Pak si zapamatujte, že chuť není váš nepřítel, jen s ní možná neumíte pracovat.

Co je to vlastně chuť? Jedná se o smysl nebo také vnímaný podnět související s jídlem a pitím. Člověk má v průměru 10 000 chuťových pohárků s tím, že dítě jich má mnohem více než dospělý člověk. Nacházejí se na jazyku, patře i v krku. Jazyk přitom chuť vnímá celou svou plochou, existují na něm však místa, která jednotlivé chutě ještě zvýrazňují, a těm se říká chuťové receptory.

Ty vnímají čtyři základní chutě – sladkou, kyselou, slanou, hořkou. Pak také pátou chuť s názvem umami, jenž je odvozený z japonštiny a znamená chutný nebo také delikátní, slouží jako tzv. detektor na glutamáty. Podle nových studií existují i další chutě, jako je vápníková nebo tučná. Výsledná chuť se tvoří kombinací všech vjemů v centru vnímání chuti, které se nachází v temenním laloku mozkové kůry.

Co ovlivňuje chuť?

To, co má zásadní vliv na výslednou chuť, je v první řadě složení, teplota, konzistence, vzhled, vjem, ale i vůně jídla či pití. Jenže na určitou chuť si člověk nejprve musí zvyknout. Říká se, že dítě ochutná jídlo i několikrát, než si chuť osvojí. Mozek tak reaguje na předchozí zkušenost. Potraviny, které vnímáte v negativním slova smyslu tak dostanou nálepku s nápisem pachuť nebo lidštěji odporné.

A naopak, jistě znáte ten pocit, že si něco vybavíte a hned na to dostanete chuť a zvýší se vám tvorba slin. V případě, že se mozek dožaduje v pravidelných dávkách něčeho, co vyvolává pocit uspokojení, může se jednat o obdobu závislosti. Ta vzniká tehdy, když mozek reaguje na zvýšenou hladinu cukru v krvi vyplavením endornů (hormonů štěstí), látek, které vyvolávají ono uspokojení. Naleznete je i v mnoha potravinách, například v čokoládě. Nepřítelem číslo jedna se tak stává psychika, ne jídlo.

TIP: Závislost na určitém jídle lze vypěstovat nejen na sladkostech, ale také na příliš tučném nebo slaném jídle. Tyto výrazné chutě sice uspokojí vaši touhu, ale zároveň mohou vést k řadě civilizačních chorob včetně obezity. Je důležité si zapamatovat, že cukr se ukládá ve formě tuku stejně jako samotný tuk.

10 ZPŮSOBŮ, JAK ZKROTIT CHUŤ

1. Vyvarujte se stresových situací, které ve vás vyvolávají chutě.

2. Najděte si jinou náplast na bolest, vyměňte čokoládu například za jablko.

3. Místo na „stěžovací“ kávu a dezert si jděte s kamarádkou zaběhat.

4. Naučte se jíst pravidelně a pestře, snídaně vám dodá potřebnou energii.

5. Najděte si čas vše dostatečně přežvýkat, tím zlepšíte trávení a nepřejíte se.

6. Mějte pod kontrolou cukry, zvyšte hlavně přísun potravin s vyšším obsahem vlákniny.

7. Zaměřte se na potraviny s nízkým glykemickým indexem, nebudete mít hlad a chutě.

8. Obnovte své chuťové buňky, dochucovadla nahraďte mořskou solí a bylinkami.

9. Omezte polotovary a potraviny obsahující přídavné látky, nasycené tuky, sůl a cukr.

10. Dostatečně a pravidelně pijte, voda vám pomůže s trávením a oddálí hlad.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Určitě věnujte čas samy sobě a vašim zájmům. Dopoledne byste skrze Lunu měly být v kontaktu s matkami nebo kamarádkami a vydat se na…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci