reklama

6 mýtů o těhotenství aneb nemusíte věřit úplně všemu

Kolem těhotenství se točí velká spousta nejrůznějších pověr, legend a mýtů. Jak je to ale doopravdy a skutečně si můžete dát třeba svou oblíbenou kávu?

1. Je vám špatně od žaludku? Bude to holka!

Dokonce to prý nedávno potvrdil jeden seriózní výzkum, podle nějž pětašedesát procent žen s těhotenskými nevolnostmi počalo dceru. Já sama mám tři syny. U prvního mě sužovaly celodenní nevolnosti do konce prvního trimestru kdykoli přes den.

U druhého jsem zvracela i vestoje opřená o kolo a batole zezadu ze sedačky vesele volalo: „Tady maminka blinkala!“ A u třetího už jsem jen odevzdaně počítala dny, kdy to martyrium skončí (a skončilo až v pátém měsíci). Holčička se přesto nekonala.

Těhotenství | Zdraví

9 těhotenských problémů, se kterými se jen tak nesvěřujeme  



Za těhotenské nevolnosti totiž mohou hormonální změny, nikoli pohlaví miminka. A jestli patříte k těm, kteří na školních výletech pozvraceli celý autobus, a dodnes nesnášíte v autě místo spolujezdce, „těšte“ se na tuto stránku těhotenství, pravděpodobnost nevolností je totiž vyšší.

2. Pálí vás žáha? Bude to vlasatec.

Ruku na srdce, vlásky ukryté v bezpečí dělohy k jícnu asi opravdu nedosáhnou. Vaše dítě tak sice může hned po porodu potřebovat kartáč na svou kštici, ale vy jste pastilky Rennie nemusela v lékárně kupovat ani jednou. Příčinou pálení žáhy je to, že se vlivem hormonů uvolní jícnový svěrač a velká děloha svým tlakem snižuje kapacitu žaludku.

Ovládají vás těhotenské chutě? Dbejte na dostatečnou výživu miminka.

 

3. Jedno těhotenství, jeden zub pryč

Pokud jste se o svůj chrup starala kvalitně až dosud, těhotenství to nezhatí. Jen během radostného očekávání zvyšte péči, navštivte dvakrát zubaře i dentální hygienistku.

Problémy ale může způsobit spíš to, že vám jen pomyšlení na pastu a kartáček v puse zvedá žaludek. Rada: bezprostředně po zvracení si zuby nečistěte. Na zubech totiž ulpívá kyselina z žaludku, která naleptává sklovinu. Kartáčkem ji pak dřete a zubům dál ubližujete. Vypláchněte si ústa čistou vodou a s čištěním počkejte.

4. Sportujete? Miminko bude mít pupeční šňůru omotanou kolem krku.

A nevymyslela to nějaká, co jedla za dva a svůj požehnaný stav preventivně proležela na gauči s mísou sladkostí? Cokoli jste zvládala před těhotenstvím, můžete zvládat i během něj a rozumná míra sportování miminku rozhodně neublíží.

Těhotenství | Porod | Sport

Sport v těhotenství: Jóga vám pomůže s dýcháním při porodu



Já jsem se po nekonečných týdnech, kdy i chození byl problém provázený zvracením, vesele proběhala druhým trimestrem a ten třetí, kdy mi už běhání s bříškem nedělalo dobře, si užil především náš pes na dlouhých procházkách.
A pupeční šňůry všech tří dětí skutečně nikde nepřekážely.

5. Ať těhotná jí, na co má chuť. Miminko si řekne!

Neplatí to tak docela. Při nedostatečné výživě totiž může mít vaše miminko prokazatelně nižší porodní váhu. Dokonce jsou podle výživové poradkyně Hany Střítecké tyto děti v dospělosti více ohroženy některými metabolickými poruchami, například zvýšenou krevní hladinou cholesterolu, glukózy a inzulinu, a tudíž rozvojem obezity a cukrovky. Jedná se o takzvané programování chronických onemocnění „in utero“, tedy už během nitroděložního vývoje plodu. Neberte tedy na lehkou váhu to, co si během dne dáváte na talíř.

6. Umyjte okna v domě, vyvoláte tím porod

Anebo spíš únavu celého těhotenstvím zmoženého těla, jinak nic.
Těch pár dní ke konci je obvykle zatraceně dlouhých, ale berte to tak, že to jsou poslední klidné chvilky, takže proč si je kazit nesmyslným uklízením?

Knížka, oblíbený film a poslední posezení s kamarádkou bez drncání kočárkem sem a tam, aby miminko ještě chvíli spalo... Naordinujte si pohodu a vězte, že o tom, kdy se bude rodit, tady rozhoduje skutečně někdo jiný než vy a dá o sobě vědět v pravý čas a většinou tehdy, když to čekáte úplně nejméně.

Udělejte si v těhotenském jídelníčku jasno

Ing. Hana Střítecká, Ph. D. výživová poradkyně a zástupkyně sdružení Zdravá potravina

Měla by těhotná co nejčastěji jíst mořské ryby? Ryby, stejně jako houby nebo mořské řasy bohužel velmi dobře ukládají těžké kovy, a to hlavně do tukové tkáně a vnitřností (jater). Čím je tedy ryba větší a starší, tím více kovu v ní může být. Takže těhotná by měla vybírat ryby nebo rybí výrobky, kde jsou ryby z volného lovu, a ne takzvaně farmované, tedy z chovu. Tuto informaci najdete vždy na obale. Ryby jsou velmi prospěšné díky omega-3 mastným kyselinám, které jinak v našem jídelníčku dost chybí. Volila bych lososa či lososovitého pstruha, tuňákovi bych se spíš vyhnula, je to velká, déle žijící ryba.

A může si těhotná dát svou milovanou kávu? V malém množství a ne příliš silnou – to určitě není problém. Nicméně pokud byla zvyklá ji pít víckrát za den a má na ni chuť, je lepší přejít na bezkofeinovou variantu anebo vyzkoušet kávovinové výrobky typu Caro, cikorka a podobně.

Jak je to vlastně se sýry, mohou miminku škodit? Zrající a plísňové sýry se nedoporučují kvůli případným nákazám, nejčastěji listeriózou. V těhotenství je nutné, aby se žena vyhnula jakékoli možnosti nákazy z potravy, aby u ní nedošlo k vážným zdravotním problémům. To znamená nekonzumovat nedostatečně tepelně zpracované maso, vejce či majonézové saláty. Nákaza totiž může způsobit potrat či samovolný porod mrtvého dítěte.

Těhotenství

8 těhotenských divů

Těhotenství | Zdraví | Výživa a stravování

Superpotraviny pro těhotné

Těhotenství | Časopis Maminka | Jen pro maminku

Lýtka jako konve nebo pohodička u vody? Jak si těhotenství v létě užít a ne jen přežít

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Dnes vám to díky Slunci a Luně v práci půjde lépe, i když v užívání svých představ tolik štěstí nemáte. Vaše rozhodnutí ohledně ciziny…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama