reklama

6 top surovin našich babiček. Uvařte si poctivě a zdravě

Vydejte se s námi na pole pro brambory, nasbírejte v sadu jablka a doma si uvařte oběd ze starých českých kuchařek. Budete překvapeni, jak zdravě se za času našich prababiček jedlo.

Brambory

• Bývaly považovány za pohanskou plodinu, první historické zmínky o jejich kulinární hodnotě pocházejí z 15. století, oficiálně však do Čech přišly až v roce 1784 z Braniborska.
• Odtud nejspíš pochází jejich název odvozený od názvu hlízy – bamboly.
• Mezi české vyšlechtěné druhy patří např. Adéla s oválným tvarem a žlutou dužinou, jež se hodí jako příloha.
• Brambory jsou v naší zemi považovány za největší zdroj vitaminu C.
• Obsahují ale také vitaminy skupiny B, vitamin PP, škrob, polyfenoly, hořčík, železo, vápník a zinek.
• Patří tak nejen mezi relativně dietní pokrm, ale mají vliv i na imunitu, srdce, cévy a metabolismus tekutin v těle.

Křen selský

• Do naší země přišel se Slovany již ve 12. století, jeho vyšlechtěná podoba však pochází až ze 17. století.
• V kuchyni se používá především v nastrouhané podobě, samotný či v kombinaci s jablkem, k masu i do pomazánek.
• Je plný vitaminu C, karotenů a dalších látek, jež pomáhají podporovat imunitu a působí antibakteriálně.
• Z minerálních látek pak v sobě skrývá železo, hořčík, draslík, vápník a fosfor.

Pohanka

• V Čechách se objevila již ve 12. století, v 16. století se stala jednou z nejoblíbenějších surovin v kuchyni.
• Ikdyž se řadí k obilovinám, jedná se o tzv. „pseudocereálii“.
• Prodává se jako celé zrno, loupaná, v podobě vloček nebo mouky.
• Při přípravě vytváří kal, má také specifické aroma připomínající připálený pokrm.
• Připravuje se z ní zavářka do polévky, omáček, kaše, placky, zapéká se a podává k masu jako příloha.
• Z mouky se dělají křehká těsta, sušenky, palačinky i vánoční cukroví.
• Je zdrojem 18 aminokyselin, vitaminů C, E a skupiny B, obsahuje rutin, cholin, zinek, měď a hořčík.
• Využívá se při bezlepkové dietě, má detoxikační účinky, působí proti bolestem a zánětům v těle, snižuje hladinu cholesterolu a cukru v krvi.

Švestky

• Do Čech je podle dostupných zdrojů dovezl Karel IV. z Francie ve 14. století.
• Lidově se jim říká „kadlátky“ nebo „karlátka“.
• Připravují se z nich povidla, koláče, polévka, omáčky k masu i kompoty, suší se a jedí za syrova.
• Jsou plné vlákniny, antokyanů, vitaminů A a skupiny B, dále pak obsahují vápník, draslík, fosfor, zinek a hořčík.
• Mají antioxidační a detoxikační účinek, posilují imunitní systém a zlepšují trávení.

Kořenová zelenina

• V podobě mrkve, celeru, petržele i pastináku se pěstovala již v raném středověku.
• První zmínka o mrkvi v naší zemi se datuje k roku 1234.
• Kořenová zelenina patří mezi základní suroviny české kuchyně.
• Má nasládlou chuť, která se hodí k přípravě polévek, omáček i salátů, přidává se k masu i rybám.
• Díky vysokému obsahu vlákniny má pozitivní vliv na trávicí soustavu.
• Je zdrojem vitaminů C, E a A, vitaminů skupiny B, draslíku, hořčíku, vápníku, sodíku a fosforu.
• Pomáhá pročišťovat močové cesty a krev.

Jedlé kaštany

• Do Čech se dostaly již v 17. století.
• První kaštanový sad pak vznikl u města Nasavrky na Chrudimsku v roce 1776 a v současné době se pěstují ve více než dvou stech lokalitách České republiky.
• Dozrávají v říjnu a pečené kaštany bezpochyby patří mezi nejčastěji vyhledávané vánoční lahůdky.
• Připravuje se z nich i polévka, přidávají se v podobě mouky i do dezertů a pečiva.
• Skladovat je můžete na suchém a chladném místě jeden rok i déle.
• Kromě vitaminů C, E a skupiny B obsahují zdravé oleje, draslík, hořčík, vápník, železo, měď, fosfor a chlor.
• Pomáhají posilovat srdce, snižují krevní tlak a jsou mírně protiprůjmové.


Recepty z vybraných ingrediencí můžete nyní vyhledávat pomocí katalogu potravin!

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Udobřete se s rodinou, situace by pak díky Marsu měla být příjemná. Změny, které byste udělaly ve svém citovém životě, se vám…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama