reklama

7 jednoduchých tipů, jak se poprat s poporodní depresí

Ne každá žena prožívá po porodu jen pocit štěstí a radosti z narození miminka. Je mnoho žen, které se na miminko těšily, dokonce i takových, kterým se nedařilo několik let otěhotnět, a přesto nakonec po porodu namísto radosti trpí depresemi a sužujícími stavy.

Ženy po porodu mohou být plačtivé, přecitlivělé, náladové, podrážděné, smutné, úzkostlivé nebo se cítí vyčerpaně. Podle statistiky trpí tímto stavem 50 – 75% žen. Mnoho žen, ale o svých pocitech nemluví, protože si myslí, že je to normální nebo se stydí. Na tyto stavy mají největší podíl hormony, které se uvolnily během porodu a na začátku tvorby mléka. Další faktory jsou fyzická únava po devítiměsíčním těhotenství a porodu, dosud nepoznaná odpovědnost za nového člena rodiny a silné emocionální vypětí. Je důležité, aby maminky dostali rodinný klid, podporu a čas trochu si odpočinout než si zajedou denní koloběh s miminkem. Obecně se tyto stavy objevují 3. - 4. den po porodu, vrcholí 6den a spontánně odezní do 12dne.

Pokud tento stav přetrvává i po dvou týdnech, může přejít do poporodní deprese, ta se vyskytuje asi u 5 až 20% žen. Objevují se 3-4 týdny po porodu a můžou trvat až do osmi měsíců věku miminka. Ženy mají silné výkyvy nálad – z povznesené nálady okamžitě přecházejí do deprese a naopak. Často trpí nespavostí, poruchou chuti k jídlu a uzavírají se před světem, přestanou komunikovat s rodinou i přáteli.

Jaké jsou typy poporodních depresí? Rozeznáváme 3 hlavní:

Poporodní blues: krátký a mírný emoční problém
Poporodní deprese:závažná choroba, v ojedinělých případech život ohrožující, psychická choroba
Laktační psychóza: vážné psychické onemocnění ohrožující život matky i miminka

Typy a rady jak zatočit s depresí?

1. Dostatek spánku

  1. Když miminko spinká, spěte také, i krátký spánek je důležitý.
  2. Odpočívejte vždy, když to půjde.

2. Seznamte se s jinými maminkami

  1. Poznáte, že i jiné maminky mají stejné pocity, radosti i starosti jako vy a můžete se podělit o své zážitky či poznatky.
  2. Maminky si vzájemně radí a pomáhají, což lze v dnešní době i formou internetu na stránkách věnovaných maminkám a dětem.

3. Neuzavírejte se doma, ale vyjděte do lesa či do města

  1. Časté procházky s miminkem i bez pokud máte hlídání i na 30minut, jsou perfektní odreagování.

4. Nastavte si správné stravovací návyky

  1. Vhodné potraviny jsou: zelenina, ovoce, celozrnné pečivo, ryby, bílé maso, dostatek tekutin nejlépe neperlivá voda.
  2. Nevhodné potraviny jsou:zelenina a potraviny, které nadýmají, tepelně neupravené maso, sladkosti, tuky, vyhýbejte se kávě a černým čajů, které obsahují kofein a miminka poté trpí nespavostí.

5. Trochu sportu neuškodí

  1. Stačí 20-30 minut cvičit 3x v týdnu a budete se cítit o 100% lépe, při cvičení se vylučují endorfiny „ hormony štěstí a dobré nálady “

6. Vymluvte se ze svých pocitů

  1. Je důležité, aby se maminky nestyděli a se svými pocity se svěřili kamarádce, manželovi, své mamince či jiné mamince, která může prožívat úplně to stejné.
  2. Neuzavírejte se do sebe a nezůstávejte s tím sama.

7. Je důležité si najít čas i pro SEBE

  1. To, že se stanete maminkou, neznamená, že musíte být se svým miminkem 24hod denně.
  2. Najděte si alespoň 1x týdně čas jen sama pro SEBE, miminko svěřte na 2-3hod manželovi, své mamince či osobě, které důvěřujete a jděte na procházku, kosmetiku, na nákupy či jinou aktivitu, u které si odpočinete a přijdete na jiné myšlenky.
  3. Nemusíte se cítit špatně, že jste na pár hodin opustila dítě, není to sobeckost, je pud sebezáchovy. Každý člověk potřebuje chvíli sám pro sebe.
  4. Miminko vás potřebuje odpočinutou a plnou elánu a v psychické pohodě – nezapomínejte na to.
  5. Nemusíte měnit celý svůj život příchodem miminka. K určitým změnám dojde, ale záleží pouze na vás, jak moc budete svůj život chtít upravit. Miminko je nový člen rodiny a proto ho naučte svým zvyklostem a nechte ho přizpůsobit se vám.
  6. Pochopíte, že miminko se může stát součástí toho života, který jste vedla doteď a jaký vám vyhovoval.

SLEVÍN.CZ - Každý den nové slevy na jednom místě!

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Máte sklon chovat se jako ostatní lidé líně, je ale pravda, že na všem vidíte pozitivní i negativní stránku, která vás překvapuje.…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama