ADHD u dětí - nic nového! Co je však čeká v dospělosti?

ADHD je neurovývojová porucha, která se vyznačuje hyperaktivitou a poruchou pozornosti. Dětí s touto diagnózou neustále přibývá, vyrostou z ní? Nebo přetrvá do dospělosti?

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), dříve též LMD (lehká mozková dysfunkce), je anglickou zkratkou pro neurovývojovou poruchu vyznačující se hyperaktivitou a poruchou pozornosti. Tato porucha nemá vliv na intelekt, avšak velmi ovlivňuje sociální dovednosti a chování dítěte.

„Příznaky ADHD lze rozdělit do tří kategorií – příznaky nepozornosti, hyperaktivity a impulzivity. Nejvíce nápadné jsou děti s převládající nadměrnou aktivitou, naopak děti s převahou příznaků pramenících z poruchy pozornosti mohou působit jako zasněné, netečné, líné a nedbalé.“ píše se na webu občanského sdružení Asociace Dospělých pro Hyperaktivní Děti. ADHD postihuje dle odhadů odborníků 6 – 8 % dětí v populaci.

Příznaky se různí dle typu poruchy (viz výše) a samozřejmě i podle věku. Děti s ADHD chodí do běžných škol a školek, potřebují však citlivý a informovaný přístup. Jak je to s těmito dětmi v dospělosti? Mohou děti s diagnózou ADHD ze svých problémů „vyrůst“?

10 hlavních příznaků ADHD u dětí

  1. Neudrží pozornost při hře, později například i při školních úkolech. Ve školním věku jsou nepozorné, vše je rozptýlí. Činnosti vyžadující pozornost a soustředění jsou u nich velmi nepopulární.
  2. Často působí, že nevnímají svět okolo; vaše pokyny, instrukce i prosby.
  3. Nedokážou v klidu postát či posedět. Neustále se vrtí, pobíhají, poskakují – jsou „jako pytel blech“.
  4. Jsou-li zabrané do nějaké činnosti, kterou jim následně zabráníte dokončit, velmi často reagují afektem.
  5. Nedokážou čekat; skáčou do řeči, předbíhají ostatní, stále se někam hrnou. Proto často působí velmi nevychovaně.
  6. Obtížně plánují na sebe navazující aktivity, jednotlivé úkoly následně nedokončují.
  7. Neustále něco zapomínají a ztrácí.
  8. Neadekvátně reagují na drobné podněty; jsou více dráždiví, lehce se rozčílí – jednoduše hůře kontrolují emoce.
  9. Snadno se nadchnou, ale jejich nadšení velmi rychle opadne.
  10. Kvůli svému „hendikepu“ jsou  sociálně neobratní, z čehož plynou vztahové a komunikační problémy, které jim komplikují začlenění do kolektivu.

(Zdroj: Asociace Dospělých pro Hyperaktivní Děti ADHD)

Možná z toho vyroste!

Zatímco u dětí se ADHD již běžně diagnostikuje a mnoho pedagogů je velmi informovaných a ochotných s jinakostí těchto „zasněných blešek“ pracovat, o ADHD u dospělých se příliš nemluví. Dle odhadu odborníků jedna třetina dětí ze svých problémů díky postupnému dozrávání mozku vyroste, u zbývajících dvou třetin přetrvávají příznaky v různé míře až do dospělosti.

„Zatímco v dětství na sebe ADHD upozorní zejména poruchami chování – hyperaktivitou a impulzivitou, dospělé obtěžuje především porucha pozornosti, neschopnost koncentrace na danou činnost a problémy s dotahováním činností do konce,“ říká speciální pedagožka Helena Paličová. „Mnoho postižených dospělých však o své poruše netuší, protože v době jejich dětství byla diagnostika ADHD ještě málo, nebo dokonce vůbec rozvinutá,“ upozorňuje Paličová.

Video: Speciální pedagožka radí, jak se učit s dětmi s ADHD

Problémoví a neukáznění studenti, nebo…

Tito dospělí měli jako školáci studijní i výchovné problémy, možnosti a intelekt obvykle naprosto neodpovídal chabým školním výsledkům. Pokud ze své jinakosti nevyrostli, hrozí u nich větší riziko patologického chování. Mimo jiné i proto, že byli ve školním věku pedagogy a bohužel někdy i rodiči označeni za nevychované (nevychovatelné), nezvladatelné, problémové apod.

Takové děti jsou odsouzeny k tomu, že samy sebe jednoho dne uvidí očima svých opatrovníků a přijmou fakt, že jsou problémovými jedinci, „vyvrheli“ na okraji kolektivů a mnohdy i společnosti. Ti, kteří to v žádném případě „nikam nedotáhnou“.  „Dospělí jedinci s ADHD mají stejně jako děti tendenci vrhat se do nových a nových aktivit a projektů, stále zkoušejí něco nového, jsou impulsivní a mnohem snadněji podléhají návykovým látkám!“ upozorňuje Paličová.

Základním předpokladem zvládání života s ADHD je podobně jako u dětí určení správné diagnózy, následná psychoterapie a trénink některých sociálních dovedností, někdy však i farmakologická léčba. V každodenním životě pomáhá pravidelný řád, postupné určování priorit jednotlivých denních úkolů, plánování s diářem a celkově zvládnutá organizace času. 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Díky Luně máte smysl pro hru i zábavu, což přináší radost vám i dětem, stejně tak i kamarádkám, pokud s nimi jste. Nejlépe je vám na…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci