[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Malé dívky vyzývá k zájmu o vědu. Chce jim dokázat, že pohled na noční oblohu nemá vzbuzovat obavy, ale formovat otázky. Slavná panenka totiž překonala gravitaci, vydala se do Vesmíru a opět tím jde příkladem.
A to přitom ve vesmíru není poprvé. Prošla se po měsíci ještě před Nielsem Armstrongem. Roku 1965 Barbie jednoduše předběhla slavnou misi Apolo 11, stejně jako dobu, v níž vznikla. Nejinak je tomu i dnes, 4. října totiž slavná panenka zahajuje Světový týden vesmíru, který se letos zabývá ženským zastoupení v kosmických misích. A Barbie počty kosmonautek doplňuje svou vlastní přítomností! V rámci oslav týdne se totiž vydává na oběžnou dráhu, v doprovodu italské pilotky, inženýrky a astronautky – Samanthy Cristoforetti. Ta panence propůjčila svou podobu i jméno. Barbie Samantha tak překračuje stín hračky o znovu dostává svého statusu inspirativního symbolu. „Barbie v tomto Světovém týdnu vesmíru využívá své platformy k tomu, aby dívkám ukázala vzrušující a rozmanité role a aktivity ve vesmíru, díky nimž mohou objevovat svůj neomezený potenciál,“ dodává k projektu lidský hlas Brabie Samanthy, mluvčí Isabel Ferrer.
„Někdy mohou malé věci zasít semínka velkých snů, Kdo ví? Možná obrázky mé panenky vznášející se ve stavu beztíže podnítí dětskou představivost a přivedou je k úvahám o kariéře v oblasti přírodních věd!“ Samantha Cristoforetti není řadovou astronautkou, je držitelkou rekordu nejdelší evropské nepřetržité mise ve vesmíru. Jen její vizáž tak mohla Barbie Samanthě vtisknout kuráž a odhodlání. Panenka dle jejího vzoru vznikla už v lednu 2019, letos byla uvedena do prodeje po celé Evropě a na oběžnou dráhu. Neminula ji přitom simulace základního výcviku každého astronauta, v jehož rámci zakusila panenka i stav bez tíže a ke hvězdám vzlétla z německé základny v Kolíně nad Rýnem.
„S tvrdou prací a trochou štěstí můžeš být i tím čím chceš,” dosvědčuje v doprovodném videu Samantha Cristoforetti. Poukazuje tím rovněž na důležitý fakt: malé dívky si realitu snového úspěchu příliš nepřipouštějí. Výzkumy totiž ukazují drtivý fakt, a to sice, že už od 5 let si mnoho dívek vytváří sebeomezující přesvědčení a začínají si myslet, že nejsou tak chytré a schopné jako chlapci. Barbie proto v roce 2018 zahájila projekt Dream Gap, úspěšnou iniciativu, kterou kontinuálně rozvíjí po celém světě a která nadaným hrdinkám poskytuje zdroje a podporu, jež potřebují k tomu, aby si i nadále věřily a splnily si své kariérní sny, ať už jsou jakkoliv smělé. Start Barbie Samanthy tudíž doprovází i výukové materiály přivádějící pozornost k různým povolání ve vesmíru a učí děti více o vesmíru, včetně toho, co se děje při letu ve stavu beztíže!
Na celém projektu Barbie Samanthy ve vesmíru se společnost Mattel, kde každý příběh Barbie vzniká už šedesát dva let, spojil s Evropskou kosmickou agenturou (ESA). Exkluzivní partnerství Barbie a ESA vzniklo poté, co sociologové ve Velké Británii odhalili, že čtyři z deseti rodičů se domnívají, že mohou bránit své dceři v poznávání konkrétního oboru, a to kvůli vlastnímu nedostatku znalostí v dané oblasti. Část výtěžku z prodeje každé panenky Samanthy Cristoforetti navíc Mattel daruje charitativní organizaci Women in Aerospace Europe, která rovněž podporuje rovnost genderového zastoupení ve vesmírných misích.