Maminka.czTalent

„Buď víc tím, kým jsi!“ Nechte své děti rozvinout jejich přirozený talent

Michaela Láchová 6.  4.  2021
Věřte tomu nebo ne, ale každé dítě má nějaký svůj talent. Dokonce mnoho talentů. Každé dítě je osobnost a záleží jen na nás, rodičích, jestli v nich jejich přirozený potenciál budeme rozvíjet a necháme je svobodně vyrůst.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

„Buď víc tím, kým jsi.“ Obrovská síla slov shrnujících do jedné věty to, co mnoho lidí třeba ani za celý svůj život vůbec nedokáže. Přitom právě to může být jejich klíčem ke štěstí… Tahle věta je i ústředním mottem knihy lektorky Katky Novotné, zabývající se mimo jiné progresivními formami vzdělávání, a kouče Jana Mühlfeita, který léta působil v týmu Billa Gatese, ve vedení (i díky němu) veleúspěšné společnosti Microsoft. Knihy, kterou jsem kdysi doslova zhltla.

Klepněte pro větší obrázek

Klíč k úspěchu i ke štěstí

Jmenuje se Odemykání dětského potenciálu (Management Press, 2018).
Autoři v ní nabízejí klíče, které jsou důležité pro to, abyste úspěšně odemkli potenciál, odhalili talenty, které jsou v každém dítěti, i když se to třeba na první pohled nezdá. A také nabízejí techniky, jak je rozvíjet v silné stránky. Pokud se vám povede dát tyhle klíče ve správném pořadí dohromady a najdete správnou kombinaci, můžete pro své dítě i sebe objevit skutečný poklad.

Originál, kam se podíváš!

„Důležité je, aby rodiče pochopili, že opravdu každé dítě má talent. Občas s tím rodiče i samotné děti bojují, mají pocit, že talent je něco, co je definuje třeba ve sportu nebo v umění, že krásně kreslí, zpívají, a pokud něco z toho nemají, tak automaticky nemají talent. Základní princip je tedy vysvětlit jim, že ten talent má opravdu každý a že může mít různé formy. Je to třeba i to, že si dítě najde kamarády, že má cit pro vztahy, umí si věci organizovat, dokáže naslouchat a podobně. Tohle je určitě první krok,“ vysvětluje lektorka a spoluautorka knihy Katka Novotná.

Klepněte pro větší obrázek

Skryté pod povrchem

Talentem tak jsou třeba i komunikační schopnosti, spolehlivost, empatie, schopnost vést skupinu lidí a spousta dalších.
Dalším důležitým krokem je podle Katky Novotné poznat sami sebe. Dokud totiž rodič nerozumí sám sobě, těžko porozumí svému dítěti. A jedině ti, kteří rozumí sami sobě, mohou uspět v jakékoli lidské činnosti. „A co se týče samotného objevení talentu, způsobů je víc. U nejmenších dětí, které si neumí udělat žádný psychometrický test nebo test na typologii osobnosti a tak dále, tak tam je potřeba pozorování. Jednoduše aby rodiče pozorovali svou ratolest v činnostech, které ji baví, do kterých se ponoří, třeba až tak, že vás nevnímá. Sledovat, kdy je takzvaně ve flow,“ doplňuje lektorka. Právě stav flow nám dovoluje naplno si užívat činnost, kterou zrovna děláme. Až tak, že nevnímáme, co se děje kolem, nebo kolik je hodin. Činí nás šťastnými.


Starší děti můžete i otestovat

U starších dětí pomohou i speciální testy. Neznamená to, že zaručeně objeví všechny jejich talenty, ale můžou v tom výrazně pomoct. „Když už jsou pak děti trošku větší, můžete vyzkoušet psychometrické testy, které pomáhají ten talent pojmenovat. Mělo by to sloužit k pochopení toho, že každé dítě je jedinečné, že talenty má a že je potřeba je rozvíjet, protože samotný talent nestačí, ten máme každý z nás, ale je potřeba se mu věnovat, dělat ho s radostí, zdokonalovat ho,“ podotýká.

Hodnocení jako překážka?

Mozek není přirozeně nastaven na úspěch, ale na přežití, proto neustále skenuje a vyhodnocuje, kde můžeme selhat, a upozorňuje nás na to, abychom si dali pozor a zbytečně neriskovali. „Často se tak věnujeme úplným malichernostem, ímísto abychom se věnovali oblastem, ve kterých můžeme uspět – našim talentům. Bohužel ani klasické vzdělávací systémy nepracují s oblastmi úspěšnosti, ale urputně se soustřeďují na oblast selhání, naše slabiny. A školou to nekončí, se slabinami jsme velmi často konfrontováni i v zaměstnání,“ píšou autoři knihy.

Chvalte a motivujte!

Stejně jako se často učitelé snaží upozorňovat děti v rámci jejich „rozvoje“ na to, co jim nejde, ale nevyzdvihují tolik jejich přednosti, stejný systém praktikují pak často i rodiče doma. „Rodiny se školními dětmi věnují velice málo času předmětům, ze kterých dítě dostává jedničky, a až desetkrát více času dávají předmětům, v nichž dítě dosahuje nejhorších výsledků. Celospolečenský fokus je prostě zaměřený na slabiny a jejich napravování,“ podotýkají autoři.


Ukaž své slabiny!

Nápravou slabin lze ale pouze zabránit selhání, naopak ke štěstí a úspěchu vede přístup založený na silných stránkách. Jak zmiňují autoři, znát své slabiny je nezbytnou součástí sebepoznání, ale pro život to představuje tu méně podstatnou polovinu. „V momentě, kdy si to jednotlivci, rodiče, školy, firmy, celá společnost uvědomí a převrátí, takže se začnou zaměřovat na silné stránky a autenticitu člověka, tak se najednou z průměrných až podprůměrných týmů začnou rodit špičkové týmy na celosvětové úrovni,“ podotýkají. Důležité je znát obojí, slabiny i silné stránky. Slabiny ale postačí vytáhnout jen na takovou úroveň, aby nepřekážely v cestě za rozvíjením silných stránek. Naopak bychom u sebe i svých dětí měli více využívat své talenty, což vede nejenom k úspěchu, ale i ke štěstí.

Témata: Děti, Láska a vztahy, Péče o dítě a jeho výchova, Rodiče, Talent, Slabina, Rozvíjení, Potenciál, Flow, Přirozený talent, Gates, Malichernost, Bill, Microsoft, Silná stránka