Celiakie je běh na dlouhou trať. Naučte své dítě, jak s ní žít!

Nesnášenlivost lepku, celiakie, není alergie, ale nemoc. Dá se s ní však žít plnohodnotný život. Podstatné je vyloučit lepek ze stravy a užívat si všech ostatních darů přírody.

Co je to vlastně celiakie? Podle definice se jedná o zánětlivé onemocnění tenkého střeva s přecitlivělostí na protein gliadin (jedna ze složek glutenu).

Tato bílkovina může spustit imunologickou reakci, při které dochází k poškození sliznice tenkého střeva. Přecitlivělost na gluten bývá dědičná, nevzniká hned po narození, projevit se ale může již v průběhu prvního roku života, kdy se do stravy dítěte zavádí lepek, či kdykoli později. Mezi tzv. spouštěče patří i stres nebo trauma. U dětí do dvou let mohou být projevy obdobné celiakii způsobené například alergií na bílkovinu kravského mléka nebo virovou a bakteriální střevní infekcí. Při jakékoli pochybnosti raději kontaktujte vašeho ošetřujícího lékaře, ten vám poradí, co dělat dál.

Případná diagnostika probíhá prostřednictvím krevního testu na specifické látky (IgA), je-li pozitivní, přistupuje se k vyšetření střeva a biopsii. Pacient musí před vyšetřením konzumovat stravu obsahující lepek, aby mohla sonda, která se do střeva zavádí přes dutinu ústní, hltan a žaludek, odebrat vzorek postižené sliznice. Toto vyšetření je v některých případech potřeba opakovat dvakrát či třikrát, než lékaři dospějí k výsledné diagnóze.

Jaké jsou možné projevy celiakie u dětí?

  1. Opožděný růst, neprospívání
  2. Neklid a únava
  3. Bolestivé a nadmuté bříško
  4. Průjem či zácpa, objemná stolice
  5. Nadýmání, pálení žáhy a pocit na zvracení
  6. Bolesti hlavy, kostí a kloubů
  7. Zvýšená kazivost zubů
  8. Špatné vstřebávání vitaminů a minerálních látek – anémie

Kdy ho zavádět do jídelníčku kojence

Podle posledních výzkumů nemá smysl oddalovat jeho zavádění do stravy miminka, jako tomu bylo v posledních letech. Ba naopak, podle výboru ESPGHAN (Evropské společnosti pro dětskou gastroenterologii, hematologii a výživu, 2008) se doporučuje podat kojenci v malé dávce lepek již v období mezi ukončeným 4. a 7. měsícem věku dítěte. Lepek by ale měl být do stravy miminka zaváděn pozvolna. Nejprve mu dáte ochutnat jen malé sousto potraviny, jež lepek obsahuje, a teprve po šesti dnech, když se nedostaví reakce, můžete dávku zvýšit. Pamatujte však na to, že takto malé děti nejsou ještě plně fyziologicky vyvinuté, to znamená, že ještě s velkou pravděpodobností nemají zoubky a měly by přijímat jen jídlo v tekutém stavu a pod dohledem dospělého člověka, aby jej nevdechly. Pokud nedošlo k intoleranci lepku, stává se součástí běžné stravy až od 8. či 9. měsíce věku dítěte. V tomto období se již snáze vypozorují případné projevy celiakie a může se tak zahájit včasná léčba ve formě bezlepkové diety.

Lepek součástí příkrmů

První kontakt malého jedlíka s lepkem může být v podobě instantní obilné kaše určené pro kojence. Dále pak v hotových příkrmech pro kojence, kde je ve složení uvedena v malém množství pšenice. Vhodné jsou i zeleninové polévky zahuštěné krupicí. Ovocné přesnídávky s rozmočenými piškoty však obsahují vejce, proto je raději zavádějte až po ochutnání žloutků a sledujte případnou reakci. A v neposlední řadě můžete zkusit namočený kousek rohlíku nebo chleba v mateřském mléce či pyré.

Bezlepková dieta

Vyloučení lepku ze stravy je jedinou dosud známou formou léčby celiakie. Porušení bezlepkové diety může vést k aktivaci onemocnění. U kojenců tato dieta zabírá velmi rychle, již za 2–3 týdny, u dospělých až za více než 3 měsíce. Při zavedení bezlepkové stravy se objevuje chuť k jídlu a zvyšuje se apetit, po nějakou dobu ještě může přetrvávat řidší stolice. Při tzv. celiakální krizi se podává ze začátku strava v podobě banánů, škrábaných jablek, sójových piškotů nebo kukuřičného chleba. Zpočátku je třeba vyloučit po konzultaci s lékařem raději i mléko, mléčné výrobky a řepný cukr a zvyšuje se podle potřeby příjem vitaminu B12, K, A, E a D, železa, vápníku, hořčíku a případně i zinku.

Již zavedená pestrá bezlepková dieta však může být u jinak zdravého dítěte plnohodnotnou stravou, při které není nutné doplňovat vitaminy a minerální látky. Pro rodiče a děti není bohužel ani v dnešní době bezlepková dieta hračkou. Ačkoli jsou již v obchodech běžně dostupné bezlepkové potraviny, problém může přijít v momentě začleňování dítěte do společnosti.

Ve školce i ve školní jídelně by takto nemocným dětem měli vyjít vstříc, případně jim můžete vařit doma a vytvořit tzv. krabičkový systém. Seznamujte však ratolesti od začátku s tím, co celiakie obnáší. Od určitého věku děti přebírají zodpovědnost samy za sebe. Velmi rychle si uvědomí, že to či ono jíst nemohou, protože jim poté bude špatně. Neměly by však brát celiakii jako handicap. Existuje spousta alergií, které mají podobné příznaky a s nimiž lidé běžně žijí. Více zajímavých informací naleznete například na stránkách celiak.cz nebo klubceliakie.cz.

Kde všude se nachází

V bezlepkové dietě je nutné vyloučit všechny suroviny a potraviny, jež obsahují nebo mohou obsahovat lepek.

Sledujte pozorně informace o složení uvedené na obalu potravin. Ve vyhlášce Ministerstva zemědělství č. 23/2000 se druhy potravin určených pro zvláštní výživu a způsob jejich použití označují „bez lepku“ nebo „bezlepkové“ a symbolem přeškrtnutého pšeničného klasu. V praxi to znamená, že neobsahují více než 10 mg gliadinu nebo 0,05 g dusíku na 100 g sušiny pocházejících z obilovin obsahujících lepek (pšenice, žito, triticale – hybridní obilnina, která vznikla křížením žita a pšenice, ječmen a oves). Nebo v případě, jsou-li vyrobené ze škrobu pocházejícího z obilovin obsahujících lepek, nesmí použitý škrob obsahovat více než 0,3 g bílkovin na 100 g sušiny výrobku.

  1. Obiloviny – pšenice, žito, ječmen a oves
  2. Kroupy, krupice a vločky
  3. Pečivo – chléb, housky, rohlíky, dalamánky, preclíky
  4. Kaše – například krupičná, ovesná
  5. Těstoviny – špagety, kolínka, nudle a podobně
  6. Knedlíky – houskové, kynuté, tvarohové, ovocné a bramborové s přidanou moukou
  7. Cukrářské výrobky – dorty, zákusky, piškoty, sušenky atd.

Na co si dát raději pozor…

K výrobě či ke zkvalitnění výsledného produktu se používá mouka obsahující lepek. Znamená to, že se to, co doma uvaříte, nemusí vždy svým složením podobat průmyslově vyrobené potravině. I přirozeně bezlepkové produkty tak mohou obsahovat stopy lepku. Liší se také receptury jednotlivých výrobců.

  1. Potraviny obsahující pšeničný nebo modifikovaný škrob
  2. Pudinky, krémy a jogurty, zmrzlina a zmrzlinové krémy
  3. Müsli tyčinky, kukuřičné a bramborové lupínky obsahující slad
  4. Polévky – mohou být zahuštěné jíškou vyrobenou z mouky, obsahovat těstoviny, kroupy nebo krupici
  5. Polévkové koření a bujony
  6. Tatarské, worcesterské a jiné omáčky a dresinky
  7. Kečupy, majonézy a hořčice
  8. Průmyslově vyráběné marmelády a džemy
  9. Strouhankové obaly – pozor na polotovary v podobě řízků, smažených sýrů či obalovaného květáku
  10. Výrobky z brambor – směsi na knedlíky, placky, bramboráky nebo třeba šišky
  11. Uzeniny – vuřty, klobásy, salámy, párky, jitrnice, jelítka, nádivky do masa, paštiky i pomazánky mohou obsahovat lepek
  12. Cukrovinky – různé plněné čokolády a bonbony, lipo, želé, nugát, karamelky
  13. Nápoje – především alkoholového původu, jako jsou pivo, whisky, vodka či žitná, ale také čaj a káva

Vyhýbejte se i těmto „éčkům“
E 150, E 620, E 621, E 622, E 623, E 624, E 625, E 965, E 1100, E 1400, E 1401, E 1402, E 1404, E 1405, E 1410, E 1412, E 1413, E 1414, E 1420, E 1421, E 1422, E 1440, E 1442, E 1450

Čeho se naopak bát nemusíte?

  1. Připravených bezlepkových směsí, tzv. náhražek mouky (pocházejí z přirozeně bezlepkových rostlin, jako je rýže, brambor, sója, kukuřice či amarant)
  2. Luštěniny – čočka, hrách, fazole, cizrna
  3. Proso – jáhly
  4. Pohanka
  5. Svatojánský chléb
  6. Quinoa (merlík chilský)
  7. Masa – všechna (ne však výrobky z nich)
  8. Ryby a vejce
  9. Mléko a mléčné výrobky
  10. Ořechy, kokos a jedlé kaštany
  11. Kakao a čistá čokoláda
  12. Ovoce a zelenina – včetně domácích moštů, kompotů, marmelád a džemů
  13. Med
  14. Koření – všechno základní
  15. Tuky a oleje
  16. Čistá černá káva
  17. Vína

Převzato z knihy Výživa v dětském věku od Jiřího Nevorala a kolektivu

Inspirace na bezlepkový jídelníček

sestavený podle knihy Vařím s láskou bez mléka, vajec a lepku od Zuzany Kobíkové a kol.

Snídaně – Pohanková kaše s kakaem, jablky a skořicí

Ingredience pro 1 osobu: 4 lžíce pohankové kakaové instantní kaše, 100 ml horké vody, 2 lžíce medu, 1 lžička kakaa (případně karobu), 1 jablka, na špičku nože soli, 2 špetky skořice, 1 lžička rozpuštěného másla nebo rostlinného tuku

Vodu převaříme v rychlovarné konvici, odklopíme víko a necháme asi 2 minuty chladnout. Jablko dobře očistíme a omyjeme, pokud má silnou slupku, tak i oloupeme a pak jemně nastrouháme. Suchou instantní kaši, kakao a koření smícháme, přidáme med a zalijeme horkou vodou. Lžičkou nebo metličkou rozmícháme na hladkou kaši, přidáme strouhaná jablka, opět dobře promícháme a podáváme ozdobené plátkem jablka a skořice.

Tip: Pro jemnější chuť lze místo poloviny dávky pohankové kaše použít kukuřičnou instantní kaši.

Svačina – Salát z ředkviček a kedluben, sypaný řeřichou

Ingredience pro 4 osoby:10 ředkviček, 1 kedlubna, 1 hrnku rostlinné smetany, 1 lžička hořčice (dijonská), 1 lžičky citronové šťávy, 4 lžičky čerstvé řeřichy, sůl

Ředkvičky a kedlubnu omyjeme, kedlubnu oloupeme, ředkvičkám odkrojíme konce s natí a kořínkem. Vše nastrouháme najemno. Smícháme s rostlinnou smetanou, hořčicí a citronovou šťávou. Dochutíme solí a podáváme s bezlepkovým pečivem posypané čerstvou sekanou řeřichou.

Oběd – Pečené papriky plněné sýrem feta či tofu

Ingredience pro 4 osoby: 8 bílých paprik, 200 g ovčího sýra feta nebo tofu, 1 lžičky drceného kmínu, 4 stroužky česneku, 6 lžic olivového oleje, špetka bílého pepře

Papriky omyjeme a opékáme nasucho na teflonové pánvi nebo na grilu asi 10 minut, průběžně obracíme po všech stranách, až je slupka hnědá a naskakují na ní puchýře. Poté papriky vložíme do studeného hrnce, přikryjeme pokličkou, necháme odstát, když jsou vlažné, nožem z nich sloupneme slupku, podélně je nařežeme na poloviny a vykrojíme jádřince. Tento postup je běžný v mexické kuchyni – upečené papriky se potom lépe krájí i koušou. Troubu předehřejeme na 200 °C.

Sýr feta (tofu) nakrájíme na kostky. Smícháme ho s 1 lžící olivového oleje, drceným kmínem a špetkou bílého pepře.
Plech vyložíme pečicím papírem, jemně potřeme olejem.
Poloviny paprik plníme směsí sýrů a koření, klademe na plech a následně pečeme asi 25–35 minut, až sýr nebo tofu zezlátne.

Tip:Podáváme s bezlepkovým pečivem či bramborami.

Svačina – Jahelník s malinami

Ingredience na 12 porcí: 200 g jáhel, 6 lžic instantní rýžové kaše, 50 ml vody, 1 lžička pallia, 2 lžíce polenty, 1 lžičky sody, 240 g malin, 150 g malinového džemu, 8 lžic třtinového cukru, špetka soli, 1 lžičky skořice, 1 lžičky mletého či drceného hřebíčku, skořicový cukr, 50 g másla nebo rostlinného tuku

Jáhly vaříme 20 minut v 600 ml vody, až se začnou mírně rozvářet a tvořit kaši. Přidáme špetku soli a vmícháme do nich malinový džem a cukr. Troubu předehřejeme na 180 °C.
Dortovou formu vytřeme tukem a vysypeme kukuřičnou strouhankou. V 50 ml vody rozmícháme pallium a necháme odstát, až se změní v hmotu konzistencí podobnou vaječnému bílku. Tu vmícháme do jáhel. Smícháme rýžovou instantní kaši, kukuřičnou polentu, koření i sodu a společně přidáme do těsta. Nakonec vmícháme zlehka maliny, směs přemístíme do pečicí formy, povrch poklademe plátky másla nebo rostlinného tuku a pečeme při 180 °C 30–40 minut. Podáváme horké či studené, sypané skořicovým cukrem.

Večeře – Jarní polévka s medvědím česnekem

Ingredience pro 4 osoby:1 l zeleninového vývaru, listy medvědího česneku, 4 lžíce olivového oleje či másla, 2 stroužky česneku, 1 lžičky mletého kmínu, 1 lžičky majoránky, 4 špetky soli, pepř a k dohotovení 3 brambory

Brambory očistíme, oloupeme a nakrájíme na malé kostičky. Dva stroužky česneku nakrájíme na plátky. Pak je vaříme v zeleninovém vývaru 5 minut společně s mletým kmínem. Listy medvědího česneku omyjeme a odkrájíme jim stopky, které najemno nasekáme. Listy nasekáme na tenké proužky.

Na pánvi rozehřejeme na velmi mírném plameni olej nebo máslo. Přidáme listy medvědího česneku a najemno nasekané stonky.
Krátce je prohřejeme, až začne směs lehce česnekově vonět. Polévku převaříme a odstavíme z plamene. Česnekové listy přidáme do polévky, zamícháme, dochutíme solí, pepřem a majoránkou.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Máte chuť doma přesvědčit rodinu ke kvalitnímu úklidu a poté se s nimi skrze Lunu vydat za zábavou. Dopoledne proto musíte pracovat,…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci