Maminka.czChování a vztahy

Jak prezentovat sám sebe

Jana Benešovská 26.  8.  2010
Na ulici, ve výtahu, na obchodním jednání se šéfem, na návštěvě u partnerových rodičů, při sklence vína s přáteli. Všude se stýkáte s lidmi: vy hodnotíte je a oni zase vás. Charisma se naučit nelze, ale umění správné sebeprezentace ano.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Buďte sami sebou

Někteří lidé se tak úporně snaží pozitivně zapůsobit, až si škodí. Třeba tím, že se chovají, jak jim předepisují různé příručky nebo hovoří jen v naučených frázích. Ale v životě se cení originalita, naučeným chováním nic nezískáte.

„Základem dlouhodobé úspěšné sebeprezentace je především vnitřní sebedůvěra, postavená na realistickém zhodnocení svých znalostí, schopností, zkušeností a výsledků své práce. Stylizaci do určité role lidé obvykle velmi brzy instinktivně odhalí a reagují na ni negativně,“ říká kouč a konzultant managementu Petr Pražák.

Čím se vyznačují oblíbení lidé? Jsou emocionálně vřelí, věcní, nevyhýbají se konfliktům. Umí se vcítit do problémů druhých, ale nechávají jim volný prostor.

Mlčte, když je třeba

Když se připojíte ke skupince, která se o něčem baví, tak ze začátku raději jen mlčte a poslouchejte. Bohužel existuje spousta lidí, kteří druhé ani nenechají dokončit větu a už spustí: „To já znám, já jsem loni…“

Tím, že nenecháte nikoho domluvit a začnete hned mluvit o sobě, si sympatie druhých rozhodně nezískáte. Snažte se víc naslouchat než mluvit, případně se ptejte. Získáte tak důležité informace o druhých a hlavně – kdo mlčí, je zajímavý.

Oblíbenými se nestanete ani v případě, že lidem do všeho mluvíte – jakmile někdo řekne, co si myslí, hned ho opravíte, protože je to přece jinak a vy to víte. Možná skutečně máte pravdu, ale chcete ji mít vždycky – a zůstat sám? Nezabývejte se sebou, ale protějškem.

Naučte se tzv. elevator pitch

Tento výraz (v doslovném překladu „výtahová řeč“) pochází z USA, kde – pokud jste chtěli získat pro svůj nápad určitého byznysmena – bylo často vaší jedinou šancí odchytit ho ve výtahu a tam ho přesvědčit. Co k přípravě elevator pitch budete potřebovat?

„Musíte být originální, něčím se odlišit od ostatních v davu, abyste dokázali zaujmout. Musíte být ale také schopni se na druhého dostatečně naladit, aby vás akceptoval jako potenciálního člena své skupiny. Naladění může znamenat výběr vhodného oblečení, použití podobného slovníku a přizpůsobení tónu a tempu řeči a gest. A konečně byste měli svou řečí rezonovat se zájmy, potřebami a v ideálním případě i vnitřními hodnotami druhého,“ vysvětluje Petr Pražák.

Bariéry odstraní small talk

Kamkoli přijdete do společnosti, nikdy nezapomeňte na zřetelný pozdrav a úsměv. Pokud následuje nějaká představovací fáze, snažte se ji neuspěchat a pokuste se zapamatovat si jména zúčastněných – použijte je pak co nejdřív při oslovení.

Mnohokrát za život je člověk nucen konverzovat s lidmi, s nimiž nemá vůbec nic společného – v kuchyňce v práci, na večírku, se sousedy v domě, kdy mlčet není přijatelné, a malá konverzace, tzv. small talk, nejenže prolomí nepříjemné ticho, ale také učiní zadost slušnosti.

Promyslete si několik témat nebo všeobecných otázek, kterými můžete začít rozhovor s neznámými lidmi – mohou se týkat počasí, aktuálních zpráv, každopádně nikdy nic nezkazíte drobnou lichotkou: Vy ale máte krásné šaty, můžu se zeptat, kde jste je koupila?

Více se dočtete v aktuálním vydání časopisu Moje Psychologie.

Témata: Chování a vztahy, Časopis Moje psychologie, Sam, Originalita, Jak, Byznysmen