Maminka.czBatole

Chytřejší, než vypadají!

Jana Potužníková 30.  1.  2012
Chytřejší, než vypadají!
Že jsou to malá nemluvňata a je jim sotva rok, neznamená, že vás nepřekvapí. Naopak. Během dalších dvou let ještě mnohokrát. Jejich psychický vývoj je totiž jako jízda na horské dráze. Divoký a rychlý!

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Pokud vezmeme za slovo příručky, o batolecím věku mluvíme od jednoho roku do tří let. A co se duševního vývoje týče, je to nesmírně důležité, ba přelomové období!

Já, já, já, jenom já!

Vaše batolecí osobnosti začnou po dosažení prvního roku života prožívat první fázi tzv. sebeuvědomování. Zkoumají samy sebe, všechno poměřují s ohledem na sebe, až se mohou zdát být tak trochu sobci a egocentriky. Pokud se setkávají se zákazy, berou si to velmi osobně.

Ale když jim nabídnete podporu při jejich poznávání světa, dočkáte se spolupráce a velkých pokroků. Ty se v počátku téhle fáze vývoje týkají především větší schopnosti motorické kontroly neboli kontroly pohybů. Jsou jistější v lezení, při pokusech stavět se, snadněji uchopují a podobně. Typické je pro ně prohlášení „já“ - všechno chtějí dělat sama. A někdy u toho pěkně vzdorují. Bylo by dobré pro ně opravdu nacházet každý den nové činnosti, které zvládnou. I kdyby to mělo být jen podání vařečky.

Hry, které neomrzí

Děti svět poznávají prostřednictvím her. Zatímco z počátku batolení převažují tzv. funkční hry, později, kolem 14. měsíce, přichází ke slovu také fikce a fantazie. Hrají si stále častěji nápodobou, takže je jednou klidně můžete přistihnout, jak tlučou plastovým kladívkem do stolu, protože vás viděly naklepávat řízky. Sice nechápou, proč jste to dělala, ale tuto činnost napodobují a přibarvují si ji podle vlastní fantazie. Kromě jiného se tak „socializují“, začínají se orientovat v tom, co se kolem děje, a dokonce začínají být schopné určité dění, které se opakuje, předvídat…

Větší, nebo menší?

V rámci her už začínají děti v batolecím věku také prostorově vnímat, rozlišovat, který ze dvou předmětů je menší a větší. Nevnímají to v souvislostech, nedokázaly by porovnat třeba několik hrnečků, ale uvědomují si, jak do sebe dva zapadnou. Už se nesnaží natlačit velký do malého. Stejně tak těžko pochopí složité obrázky, které jim kreslíte, ale pokud to budou jednoduché obrázky se dvěma předměty, zapamatují si je. V této souvislosti je dobré také poznamenat, že batoleti nedochází, že hrníčků je na světě moc a moc. Pro něj je hrníček prostě hrníček.
Nerozlišuje, jestli ten, který má v pátek, je stejný, jako byl v pondělí. Ale pozná, že jde o hrníček a co s ním má dělat (díky nápodobě).

Vystrašený neposeda

Čím více kolem sebe poznává, čím více zdokonaluje své motorické schopnosti, tím méně posedí. Pořád se někam přemisťuje. Ale ještě ne moc daleko od mámy. Na tu je batole přirozeně fixované. Jestliže se chystáte své děťátko dát třeba brzy do jeslí nebo svěřit paní na hlídání, připravte je na to, aby se v něm zbytečně neukotvil strach z opuštěnosti. Zpočátku bude brečet, sotva nebudete v dohledu. Časem však přijme skutečnost, že i když máma odejde, také se vrátí.

Emoce na maximum

Emocionální prožívání u batolete obecně jede na maximum. Když se mu nelíbí kousek obrázku, nelíbí se mu celý. Pokud mu v rizotu nechutná hrášek, nenávidí rizoto jako takové. Tento věk je naneštěstí pro vás dobou, kdy se dítěti rozšiřuje spektrum prožívaných emocí, a protože dochází k sebeuvědomování, poměřování s ostatními, jsou to bohužel mnohdy emoce negativní - stud, strach, závist, žárlivost. Protože jde zároveň o období, které dá základ celému emocionálnímu nastavení vašeho drobečka, dejte si záležet na tom, aby si odnesl do dalšího života co nejméně traumat, obav, strachu a co nejvíce lásky a sebedůvěry.

ČTĚTE TAKÉ: Lucka Vondráčková: měsíc po porodu na své váze a nové fotky!

V batolecím věku je dítě velmi spontánní, nelže, nezakrývá, co cítí, tak toho využijte a dívejte se, co v něm vzbuzuje jaké pocity. Všímejte si třeba i toho, jak se začíná fixovat na určitou hračku - a dívejte se, zda to náhodou není hlavně v okamžicích, kdy má z něčeho obavy. Pak se ho snažte těchto obav zbavit. Trpělivě vysvětlujte a pomalu jej učte se nebát.

Paměťový trénink

Mezi 1. a 3. rokem života také dochází k velkému posunu ve schopnosti pamatovat si. V počátku tohoto období to ještě s pamětí není valné, a když nevidí babičku déle než dva měsíce, tak ji nepozná… Na konci batolecího věku už je na tom mnohem lépe. Snáze drží pozornost, vydrží být déle vzhůru, takže vám končí slastné užívání si jeho nekonečného spánku. Ten ještě potřebuje ve velkém množství, aby se správně regenerovala a rozvíjela nervová soustava.

Nicméně kolem šesti hodin denně už je dítě čilé a vyžadující pozornost, učení se, hry. Čím více se mu budete věnovat, tím lépe pro něj. A pak si kolem třetího roku věku vzpomene na zmíněnou babičku, i když ji neuvidí třeba půl roku. Tak rychle se rozvíjí jeho paměť! Co se vnímání časové posloupnosti týče, minulost a budoucnost pro něj ještě roli nehrají, pro takového mrňouse existuje svět jen tady a teď.

Malý mluvka

V batolecím věku přichází také námi vytoužené dorozumívání se řečí. Ale než od dítěte uslyšíte souvislý projev, ještě to vážně potrvá.
Minimálně do 18 měsíců si vystačí s jednoslovnými pojmy, jako je třeba „ham“, které však nemusí znamenat to, že má hlad, ale daleko spíš označuje jakékoli jídlo, které uvidí. Stejně tak „haf“ může značit, že vidí jakékoli zvíře, nejen psa, jak to máme zafixované my dospělí. Kolem dvou let už přejde na dvouslovné vyjadřování - třeba „máma tam“, kdy na prvním místě je to, na co dává důraz, na druhém pak informace upřesňující. Zase to nebudou věty, ale dozvíte se, co potřebujete.

Schopnost dát dohromady jednoduchou větu se zformuje kolem třetího roku věku, kdy třeba uslyšíte, že „táta papá“, „máma vaří“… Protože v té době ještě nebude mít plně rozvinutou slovní zásobu, někdy mu nebudou dosud známá slova stačit. Pak se uchýlí k tomu, že si vytvoří vlastní výraz nebo se vám to pokusí sdělit jinak, například kresbou. V každém případě budete na dobré cestě k tomu, abyste si brzy popovídali!




Čím své dítko podpoříte?

  • podněcujte ho, hrajte si s ním, učte jej každý den nějakou drobnost a opakujte, dokud ji nezvládne…
  • přiměřeně jej chvalte
  • buďte trpěliví, dávejte mu lásku, zázemí, jistotu
  • umožňujte mu socializaci prostřednictvím kontaktu s vrstevníky i širší rodinou

Co raději nedělat?

  • nevhodný je nejednotný přístup, kdy po něm každý z rodičů chce něco jiného
  • protože je citlivé, vycítí vaši nervozitu, nespokojenost s jeho výkonem, je „alergické“ na zvyšování hlasu (a stává se pak ustrašeným, nesebevědomým)
  • netrapte jej nadměrnými nároky, přísností nebo neadekvátní kritikou
Témata: Děti, Časopis Maminka, Batole, Poznávání světa, Velký pokrok, Přelomové období, Fáze vývoje, Egocentrik