Co jíst, když máte vy nebo vaše dítě tělo oslabené virózou

Organismus chorobou přepnutý do jakéhosi úsporného režimu často nemá ani chuť, natož sílu na nějaké jedení. Tak co s tím? Opravdu platí, že jíst se musí, i když je nám ouvej? Nebo tělu pomůže hladovění?

Pokud se ve vaší rodině „usalaší“ nějaká ta viróza, vyžaduje tato neradostná situace přijetí náležitých opatření. Týkají se také stravovacích návyků. Oslabený člověk většinou velkou chuť k jídlu nemá. A je-li viróza slabšího rázu, mohou se objevit i sklony k mlsání. Když si vaše imunita dává „šlofíka“, nezbývá než zabojovat sami. Tělo odmítá zařadit byť jen standardní rychlost, mysl nejspíš také jen tak tak popojíždí... Ale jak starostlivé babičky a maminky říkávají: Jíst se musí! Abys měl sílu! Jenže ono se to řekne. Základem je zahřívání organismu. A to nejenom v teplém pelíšku, ale i zevnitř. Žádoucí jsou proto teplé nápoje, nejlépe čaje.

Nejvhodnější jsou bylinkové, určené pro tato onemocnění. Průduškový, řepíkový, mátový, lipový, šípkový... Nebo směsi při nachlazení, které koupíte přímo v lékárně. Ovocné čaje mohou být sporné, pokud nejde o kvalitní sypané směsi. Do běžných ovocných čajů je totiž přidávána kyselina citronová (klidně roztrhněte sáček a uvidíte), a ta zbytečně překyseluje už beztak oslabené tělo. Přitom právě překyselení organismu může být jednou z příčin oslabení imunity. Pro dospělé je velmi vhodný čaj z čerstvého zázvoru nebo tzv. Yogi čaj, což je vlastně směs několika druhů zahřívacího koření, jako jsou hřebíček, pepř atd. Také speciální čaj Lapacho posiluje imunitu.

Pozor na cukry

Je velmi žádoucí omezit příjem cukru (a cukrovinek zvlášť), sušenek a bílé mouky vůbec. I organismus jedinců, kteří nevykazují žádné zřejmé příznaky jeho nesnášenlivosti, vám za to bude vděčný. Co se týče citrusových plodů, ty jsou vhodné pouze v případě zvýšené teploty, protože tělo ochlazují. Pokud nemocný nemá chuť k jídlu, není třeba mu jídlo vnucovat. Tekutiny však doplňovat musí, neboť ty napomáhají vyplavování škodlivin z těla.

Častým průvodním jevem virózy je rýma. Proto je velmi vhodné omezit, nebo ještě lépe úplně vyloučit, mléčné výrobky, a to alespoň na několik dní. Zejména různé ochucené jogurty, tvarohové krémy či doslazovaná mléka. Mléčná bílkovina údajně zvyšuje vylučování hlenů a v dané situaci je potřeba tvorbu hlenu spíše snižovat. U dospělých jedinců je k tomuto účelu velmi vhodný křen. Stačí nastrouhat trochu čerstvého oloupaného kořene, smíchat s malým množstvím citronové šťávy tak, aby vznikla jakási kašička.
A pak 2–3x denně užívat lžičku této „síly“.

Přírodní pomocníci

Pro malé děti je křen poněkud nevhodný, zato výborná je pro ně (ale i pro dospělé) bílá ředkev. Nastrouhejte ji nahrubo, pro menší děti najemno, trochu osolte a nechte chvíli stát, aby pustila šťávu. A pak můžete rovnou jíst nebo přidat trošku citronové šťávy, případně pár kapek kvalitního oleje. Lze použít i místo pomazánky na chleba. Pro starší děti a dospělé stačí oloupanou ředkev nakrájet na kolečka, ta pak rozložit na talíř (na chleba), posolit, nechat „vypotit“ a pak zkonzumovat i se šťávou. Nebo ji nakrájejte na špalíčky a zakusujte místo sušenek. V neposlední řadě jsou vhodné teplé kaše (vločková, jáhlová, pohanková – s medem, skořicí a oříškem másla) a také polévky.

Bez jíšky, jenom ze zeleniny, nejjednodušší je „asketická“ bramboračka: Brambory nakrájejte na malé kostičky, cibuli na tenké plátky, česnek na plátky, přidejte trochu soli a uvařte doměkka. Před koncem vydatně zasypejte majoránkou a zakápněte olejem. Můžete ještě nastrouhat trochu mrkve nebo použít jenom cibuli a česnek a hustá cibulačko-česnečka už je na světě. Krásně zahřeje, zasytí, tělo však neobere o moc energie a nechá mu ji na likvidaci virózy. Jakákoli dušená zelenina přijde vhod.

A závěrem?

Shrnuto a podtrženo: Během virózy jsou vhodná hodně lehká, zahřívací, zejména teplá jídla, spoustu tekutin včetně polévek a málo pečiva a mléčných výrobků.
Cibule, česnek (syrové i vařené), bílá ředkev, černý kořen nebo vodnice, a to třeba i několikrát denně.

Avšak nezapomeňte: Nemocného do jídla nikdy nenuťte násilím, nechte ho hlavně odpočívat, odpočívat, odpočívat!
Tělo totiž potřebuje skutečně hodně síly, aby mohlo snadněji bojovat s virovým onemocněním a porazit ho.

Článek vyšel v časopisu Maminka 2/2014

Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Určitě věnujte čas samy sobě a vašim zájmům. Dopoledne byste skrze Lunu měly být v kontaktu s matkami nebo kamarádkami a vydat se na…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci