Co jste nevěděla o jodu: kde ho najdete a proč ho potřebujete

Rovnováha je potřebná. Příliš mnoho jodu škodí stejně tak jako když ho máte příliš málo. Víme, kde ho najdete, proč je důležitý a jak se projevuje jeho nedostatek u dětí.

Můj tatínek to udělá vždycky. Dostane na stůl polévku a aniž by ji ochutnal, vezme slánku a osolí. Zvyk je železná košile a tady platí, že co se v mládí naučíš, ve stáří těžko odbouráš. Češi solí opravdu hodně -  třikrát víc než je doporučená denní dávka. Světová zdravotnická organizace stanovila denní dávku 5 gramů, průměrný Čech si jí dopřeje až 16 gramů. Sůl v nadměrném množství konzumují také děti, hlavně v různých pochutinách.

Příliš mnoho soli v těhotenství? Vyšší krevní tlak a otoky

Pokud jste těhotná, váš jídelníček by měl obsahovat potraviny, ve kterých jod chybět nebude. Jod je například v mořských rybách a ostatních darech moře (treska, filé, makrela, tuňák, losos, sardinky, mořské řasy). Mořské ryby se navíc mohou pyšnit kvalitními bílkovinami a tuky, jež jsou nezbytné pro zdravý vývoj nervové soustavy vašeho děťátka. Syrové ryby raději nejezte, mohly by obsahovat cizopasníky, a maso z obrovských ryb, jako je žralok, zase rtuť.

Pro miminko je třeba 250 mikrogramů

Pokud čekáte miminko, mělo by se do vašeho organismu dostat opravdu o něco víc jodu než dřív, denně asi 250 mikrogramů. A protože se u nás sůl řadu let jodiduje, není nic lehčího, než si jídlo řádně přisolit.

Video: Co by měla obsahovat dětská svačina?

Kde najdete jód?

Jod ale najdete i v zelenině, obilninách, bramborech, mrkvi, hroznech, černém rybízu, hruškách, višních, třešních, čokoládě, cibuli a v řeřiše. V menší míře s ním můžete počítat v tvarohu, sýrech, vejcích, pórku, žampionech, špenátu či v brokolici. A pamatujte, že lepší je dávat přednost jídlům co nejjednodušeji upraveným, protože z těch složitě připravovaných se jod ztrácí.

Jak se projevuje nedostatek jódu u dětí?

Snížená koncentrace, horší schopnost si pamatovat. Děti, kterým dlouhodobě chybí jód bývají hodně a rychle unavené, spavé a zimomřivé. Mívají suchou kůži a chraptivý hlas.

Na buráky zapomeňte! Dejte si vlašské ořechy 

Máte ráda kapustovou zeleninu nebo třeba buráky? Pak byste měla vědět, že právě ty vstřebávání jodu do organismu zhoršují (ani s hlávkovým zelím či s tuřínem se v tomto případě počítat nedá). Lepšímu vstřebávání jodu do hormonů štítné žlázy zato napomáhá selen. Mezi jeho nejbohatší zdroje patří slunečnicová semena, vlašské ořechy, pšeničné klíčky, sardinky, tuňák či plody moře. Jste-li toho názoru, že by případný nedostatek jodu mohlo vyřešit užívání potravinových doplňků, zkonzultujte to raději se svým lékařem.

Nezapomínejte na sebe

Prověřte důkladně svou štítnou žlázu

Zdraví

Štítná žláza ovlivňuje vývoj miminka. Máte ji v pořádku?

Od těhotenství k porodu | Tipy a rady v těhotenství

Těhulky a štítná žláza

 

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Pro muže ve vašem okolí jste přímo neodolatelná. Nechcete-li podlehnout kvůli dlouhodobému vztahu, nebudete to mít jednoduché. Ty…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci