Maminka.czČasopis Moje psychologie

Co o vás prozradí vizitka?

Iveta Sigmundová 13.  7.  2010
Co o vás prozradí vizitka?
Barvy, grafické prvky, různé typy písma a fotka, nebo jen bílá vizitka se základními údaji? Komu ji předávat a jak? A je vizitka dnes důležitá, nebo ji protějšek hned vyhodí?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Vizitka je neodmyslitelnou součástí oficiálního, ale i neoficiálního setkání. Její předání by mělo být důstojné a mělo by se odehrát na začátku schůzky – partnerovi byste ji měli předat pravou rukou do pravé ruky, případně ji položit před něj na stůl.

Dejte si pozor, aby vizitka byla čistá a bez ohnutých rohů. V průběhu jednání je vhodné nechat si partnerovu vizitku „na očích“, abyste se vyhnuli faux pas spojeným se špatným oslovením.

Vizitka je doplněním naší osobnosti, vytváří dojem o naší osobní či firemní kultuře. Je tedy dobré její vzhled ani způsob předání nepodceňovat. Vizitky mají většinou tradiční tvar a rozměry, tisknou se horizontálně nebo vertikálně.

Vzhled vizitky se odvíjí od toho, k jaké příležitosti si ji necháváte vytisknout. Firemní vizitky, nebo též obchodní, vždy obsahují jméno, název firmy často i s logem a kontaktní údaje – telefon, e-mail, fax, adresu firmy a webové stránky. Je vhodné pod jméno doplnit i pozici, kterou ve firmě zastáváte.

V poslední době jsem viděla několik firemních vizitek s fotkou dotyčné osoby. Tento styl však nepovažuji za příliš zdařilý. Ne každý člověk je fotogenický a výsledek často bývá ukázkou toho, jak by vizitka vypadat neměla.

Často se setkávám také s tím, že vizitky mají potištěnou druhou stranu, například verzí v cizím jazyce. Je to sice jakási „úspora“ materiálu, ale rovněž to není vhodná varianta. Zadní strana vizitky by měla být potištěna je výjimečně. Cizojazyčnou verzi doporučuji nechat si vytisknout zvlášť, zejména pokud osoba zastává ve firmě vyšší pozici. Zcela jiný charakter mají vizitky osobní či soukromé.

Mnohem více vypovídají o daném člověku, jeho osobnosti, charakteru, zájmech a mohou být i mnohem kreativněji zpracované. Na takové vizitce uvádějte pouze jméno, soukromý telefon, případně i soukromou adresu. Tato vizitka pak slouží pro okruh nejbližších přátel a známých, proto ji nerozdávejte bezmyšlenkovitě všem.

Firemní údaje nebo pozice ve firmě tady nemají co dělat. Některé profese, které nejsou omezeny pracovní dobou a musí být klientům k dispozici téměř neustále, například lékaři, terapeuti, opraváři, mohou využívat kombinovaných vizitek, tedy s uvedením firemních údajů, které se nacházejí na levé straně, a s údaji soukromými – adresou nebo telefonem – na straně pravé. Svá pravidla mají i materiály a barvy vizitek. Vizitky reprezentují, proto vybírejte kvalitní a tvrdý papír.

Více se dočtete v aktuálním vydání časopisu Moje Psychologie.

Témata: Časopis Moje psychologie, Peníze a kariéra, Zadní strana, Tvrdý papír, Vaš, Opravář