reklama

Co se změnilo v klasické mateřské škole za posledních 20 let?

Uvolnila se doba a s ní i celá společnost. Hry se sice hrají stejné, neboť jsou osvědčené a dobré. Jiný je však přístup k dětem. Učitelky jsou mnohem liberálnější a vstřícnější. Ale samozřejmě, je to jako v každé „firmě“. Všechno je o lidech.

Ptala jsem se zkušené paní učitelky Svatavy Bukačové, která je sice již druhým rokem v penzi, zato však má hodnotné srovnání tehdejšího a současného pojetí výchovy předškoláků. Začínala v roce 72', kdy mimochodem měla ve třídě 35! dětí.

„Spousta věcí je jinak, protože se uvolnil režim, a již například není tak striktně dodržován interval mezi jídly. Pořád je to sice tři hodiny, ale už to není na minuty. Dříve hry končily v půl deváté, pak byla rozcvička, při které mimochodem musely všechny děti dodržovat klasický cvičební úbor - děvčátka modré kalhotky, bílá trička, jarmilky, chlapci červené trenýrky, bílá trička a opět cvičky. Dnes si děti třeba jen vyhrnou rukávy, sundají si mikinu a podobně. A když si zkrátka děti hezky hrají, můžu hry protáhnout, můžeme déle pracovat s výchovným prvkem a rozcvičku trošku posuneme a pak se třeba o pár minut šoupne či zkrátí další program.

Hry se hrají v podstatě pořád stejné, jako před revolucí. Zvlášť ty didaktické, námětové, např. na maminky, na obchod, na doktora atd. To všechno pořád platí. Stejně tak, jako hry pohybové, na peška třeba, nebo hry konstruktivní, jen ty stavebnice soudobé jsou jaksi vychytanější. Dělávali se též pokusy, klíčení hrachu apod., což se praktikuje i dnes. Ale navíc máme mikroskop a další nové vybavení na experimenty.

A též „kimovky“ se hrají pořád stejné, Kimovy hry, kdy si musíte zapamatovat různé věci, obrázky a pak je jmenovat nebo s nimi nějak dál pracovat atp. A třeba ještě psychomotorické hry - pro ně jsou dnes určeny skvělé pomůcky, overbaly a padáky a to děti strašně baví. Víc, než kdysi.

Hlavní změna je v tom, že se režim uvolnil a s ním i různá pravidla. Dříve byly jednotné osnovy, tzv. program výchovné práce, do něhož byly zařazeny všechny socialistické svátky, které se neustále musely zpracovávat a zakomponovávat do činností - Vítězný únor, První máj a spol. Dnes už to tak není, samozřejmě, dnes se třeba některé školky profilují a zaměřují více na výtvarnou či hudební výchovu a podobně.

My starší učitelky říkáme, že program výchovné práce, když se okleští od té propagandy socialistické, je pořád platný. Teď se navíc respektují zájmy a potřeby dětí. Třeba na začátku roku jsem se s každou svou třídou dětí vždy domluvila a společně jsme vytvořili různá pravidla. Např. ručičkové nebo nožičkové pravidlo. Rukou držíme příbor, pastelky atd., ale neboucháme s ní kamaráda. Podobně jako nohy potřebujeme k chůzi, kopeme s nimi do míče, ale ne do věcí, natož spolužáků.

Rozdíl je třeba taky v tom, že se děti vedou k přemýšlení: „Nelíbilo se ti něco? Udělal někdo něco špatně?“ Toto vše pochopitelně souvisí s demokracií. Učit děti samostatně myslet už od malička.

Dnes je vše jaksi koncepčnější. Dříve se v pravidelném čtrnáctidenním intervalu střídaly složky „zaměstnání“ - jazyková, výtvarná, hudební… Dnes je to vše v integrovaných blocích, které se prolínají třeba každým dnem, ne jednou za čas.

Dříve byl povinný dvouhodinový odpočinek po obědě, ale většina školek dnes už neodpočívá tak dlouho, třeba jen dvacet minut a pak mají děti klidové činnosti - hlavně předškoláci, kteří už nemají takovou potřebu spánku.

Před rokem 89' nebylo možné mít pestrou skladbu ovoce a zeleniny, když nebylo nic k dostání. Nebo pitný režim - kdysi pily děti výhradně mléko a ještě ohřáté, čili se škraloupem, takže jsem to dětem sundávala, aby se vůbec něčeho napily - klasické trauma z mateřské školy. Dnes se dětem nabízí kromě mléka, studeného, též ovocný čaj, někde i šťáva, voda.

Záleží taky na rodičích, co pro děti požadují. Navíc, což je velký pokrok, dítě si při obědě samo může určit velikost porce anebo třeba při svačině si dokonce v některých školkách samy děti mažou pomazánkou chleba. Prostě školky se snaží při všech aktivitách vést děti k samostatnosti, učit je rozhodovat. To se dřív příliš nepěstovalo.

Dříve rodiče odevzdali dítě do školky a byli nuceni odejít, nesměli do třídy za dítětem atp. Dnes je povolena adaptace - rodiče se mohou více účastnit dění v MŠ a být více s dítětem, prvňáčkem, když začíná do školky chodit.

Také nebyly žádné kroužky. Dneska se školky předhání v nabídce, mě se to zdá trochu přehnané, zahlcovat děti množstvím koníčků, obzvláště v už tak nízkém věku. Mnoho rodičů se na kroužky ptá předem, než vůbec dítě do školky dají, zjišťují, jaké další aktivity školka s dětmi provozuje. Existují počítačové kroužky, lekce angličtiny a další.

I pomůcky se změnily - když byly děti leváci, byl to problém. Dnes je to běžně dostupné - tužky či nůžky pro leváky atd.

Nebo, rovněž nemalý pokrok - nebývalo zvykem, aby se postižené děti integrovaly do běžných tříd, což se dnes děje. Pokud mají děti vážnější postižení, chodí s nimi asistent,“ uzavírá paní Bukačová.

Každá školka je kvalitní podle toho, jak schopní lidé v ní pracují. A stejně tak jsou hodné a šikovné děti, pokud mají doma dobré vzory v rodičích. Nepočítejte proto, prosím, s tím, že v mateřské se dítě všechno naučí. Smrkat, obout se a dojít si na wc musí umět z domova. Věnujte se dětem, ať z nich mají ve školce radost, ať vám nedělají ostudu, a ať nosí domů jen samé úžasné dovednosti a výrobky, z kterých se budete společně těšit. Když totiž musí učitelka v MŠ děti neustále napomínat, převychovávat a kočírovat, těžko se pak soustředit pořádně na výtvarnou a jinou rozvojovou činnost.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Skrze Lunu byste měly být někde na jednání s klienty, kde vás to těší a kam se vás asi ostatní kolegové snaží dostat skrze sílu šarmu.…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama