reklama

Desatero pro udržení váhy přes svátky

Konec roku představuje pro naši postavu zkouškové období. Podnosy plné cukroví, vánočka, chlebíčky… Kdo by odolal? Jenže nevinné uzobávání často přejde v přejídání, které kromě zažívacích problémů může způsobit i pár kilo navíc. Jak z toho ven?

Možná si už dopředu říkáte, že letos se vám to nestane, že letos po svátcích už nebudete stoupat na váhu s obavami, jaká cifra se vám před očima objeví, letos si nedáte ani jedno vosí hnízdo a smaženého kapra vyměníte za dušeného pangase bez chuti a zápachu… Stop! Takové myšlenky stejně k ničemu nevedou.

Nemá cenu se trápit a dopředu si stanovovat pravidla, o kterých víte, že je nedodržíte. K rodinné pohodě přece patří dobré jídlo, ale i zde platí pravidlo „všeho s mírou“. Je třeba vzít rozum do hrsti a co je hlavní - nestresovat se! Předem si vymyslete strategii a zapojte i ostatní členy domácnosti. Milujete cukroví? Dopřejte si ho, ale v rozumném množství a vybírejte zdravější varianty klasických druhů. Na internetu najdete mnoho osvědčených receptů. Myslete na to, že i když se snažíte nepřibrat (zhubnout), jídlo by vám mělo především chutnat. Do přípravy pokrmů zapojte fantazii, vybírejte kvalitní suroviny a dostatečně pijte (nejlepší je čistá voda).

Pokud milujete bramborový salát s kaprem, dejte si ho, ale nepřehánějte to s velikostí porce. Každé sousto si vychutnejte a nemějte výčitky svědomí. Hlavně nedojídejte s výmluvou „aby se to nezkazilo“ a dopředu připravte jen odpovídající množství salátu (totéž platí i pro cukroví či chlebíčky). Svátky přece nejsou jenom jídlo, ale především rodinná pohoda. Vyrazte s dětmi do přírody, projděte se po městě a nasávejte sváteční atmosféru. Nejenže si užijete společné chvilky, ale budete u toho pálit kalorie. Doma si u sledování pohádek můžete zajezdit na rotopedu nebo si trochu zaposilovat.

ČTĚTE TAKÉ: Zlata Adamovská: Po porodu mi pomohla tukožroutská polévka

Je důležité nesklouznout do výmluv typu: „Když už jsem si dala jednu pracnu, tak už je to jedno.“ Neodkládejte nic na zítřek, když můžete začít hned, protože hubnutí a udržení štíhlé linie začíná v hlavě. A pokud přece jen nějaké to kilo přiberete? Uklidněte se, netrapte se výčitkami a začněte s tím něco dělat. Klíčem k úspěchu je zdravý životní styl - pohyb, zdravá strava, odpočinek a relaxace. Na hladovky a nesmyslné diety zapomeňte a mějte se ráda!

„Desatero“ zdravého hubnutí z Dietáře 2012 podle Jany Vašákové

(Výživová poradkyně se specializací na zdravou výživu, výživu v těhotenství, během kojení a dětskou výživu)

  • Hubněte pohybem a pestrým, vyváženým a zdravým jídelníčkem.
  • Myslete na to, že energetický výdej musí převyšovat energetický příjem.
  • Jezte pravidelně 5 až 6 porcí denně.
  • Poslední jídlo dne si načasujte tak, abyste přes noc nebyla o hladu déle než 10 hodin.
  • Začněte ráno snídaní, přes den s sebou noste něco malého a zdravého, aby vás nepřepadl hlad.
  • Dopoledne si vybírejte jídla bohatá na sacharidy, odpoledne a večer spíše na bílkoviny a zdravé tuky.
  • Zvyšte příjem vlákniny, zařaďte do jídelničku 3x denně zeleninu, 2x denně ovoce.
  • Snižte obsah tuků ve své stravě tak, aby tvořily 20 až 25 %.
  • Nezapomínejte, že 2/3 z nich by měly zastupovat tuky rostlinné (především kvalitní oleje lisované zastudena).
  • Vybírejte si potraviny s nízkým glykemickým indexem, lokální a sezonní suroviny.
  • Všímejte si obsahu a složení potravin.
  • Omezte vše, co je vyrobeno z bílé mouky, rafinovaného cukru a je chemicky konzervováno.
  • Vyhýbejte se sladkým, tučným a slaným jídlům, alkoholu a cigaretám.
  • Připravujte suroviny tak, aby neztratily své výživové hodnoty.
  • Zvyšte příjem tekutin, hlavně neperlivé vody, alespoň na 2,5 litru denně.
  • Intenzivní pohyb 3 hodiny denně vám pomůže zhubnout až 1 kg tuku týdně.
  • Nezapomínejte relaxovat a regenerovat - například formou masáže, v sauně a podobně.
  • Vyhýbejte se nadměrnému stresu!

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Pro jednání s lidmi odpoledne příliš nadání nemáte, ale kolegové vám snad pomůžou. Vy si věříte spíš na soustavnou práci. Neumíte…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama