Maminka.czPsychika

Děti potřebují děti! Izolace je ničí a mění jejich chování k horšímu

Veronika Zenklová 24.  3.  2021
Problémem jsou nejen zavřené školy, ale také omezení kontaktů a volnočasových aktivit. Děti se nemají kde odreagovat a chybí jim kamarádi. Týdny a měsíce strávené doma, potažmo v iluzorním on-line světě, tak mají na svědomí nárůst dětských úzkostí i sociální fobie.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

"Nejmladší syn je ve čtvrté třídě. Vždycky byl trochu introvertnější, ale ve škole má dva nejlepší kamarády, takže se tam víceméně těšil," říká maminka tří dětí Iveta L. v diskuzi na Facebooku časopisu Maminka. "Jeden z nich bydlí nedaleko, takže kluci spolu chodili do školy i ze školy a dvakrát týdně ještě na fotbal," vysvětluje. 

Z koronavirových "prázdnin" byl prý devítiletý Matouš nejdřív nadšený, ale s přibývajícími povinnostmi kolem on-line výuky a dny strávenými doma se začal víc a víc uzavírat do sebe. "Je na něm vidět, že je mimo svoji komfortní zónu. Pořád se vymlouvá, že blbne připojení, nechce v on-line-hodinách mluvit, škola ho nebaví, nic ho nebaví," doplňuje. 

Ztráta sociálních dovedností

Podle psychoterapeutky Lindy Nývltové, která je zároveň koordinátorkou preventivního programu Blázníš, no a co? v neziskové organizaci Fokus, mají na formování dětí kromě rodiny a školy velký vliv také jejich koníčky. Omezení volnočasových aktivit bude mít podle ní značné dopady na jejich sociální dovednosti. 

"Tam už to začíná být strašně o sociálním kontaktu, realizovat se v těch vztazích a nasát to, že se musíme vzájemně respektovat a že každý může mít svůj názor, ale musíme se k sobě nějak chovat. A o to ty děti teď přichází. Takže pro mě velká otázka zní – až se do té školy vrátí, jak do toho budou schopné najet," upozornila v rozhovoru pro Český rozhlas.

"Nejde přeci jen o výuku. Stávající omezení v nich zanechávají úzkosti, nedůvěru k sobě samotným. Zatímco dcera se do školy už opravdu těší, syn se bojí dne, kdy školy znovu otevřou," doplňuje v diskuzi Jana K., maminka dvanáctileté Marušky a šestnáctiletého Martina. 

Klepněte pro větší obrázek

Nárůstu psychických potíží u dětí si všímají i pracovníci Linky bezpečí. I když to pozorují několik posledních let, lockdown situaci podle nich ještě zhoršuje. A zatímco loni na jaře děti často řešily technické problémy při výuce na dálku, teď je trápí jiné věci.

"Dneska mi dcera, která chodí do 7. třídy, řekla, že ani nechce letní prázdniny, prý by šla klidně do školy... Že by byla ráda, kdyby to schválili... Chybí jí spolužáci, učitelé, už je to dlouhé všechno," uvedla v diskuzi na Facebooku Maminky další z rozhořčených maminek. 

Speciál o koronaviru

Koronavirus se objevil poprvé na začátku prosince 2019 v  čínském městě  Wu-chan. Onemocnění, které tento koronavirus způsobuje, dostalo označení COVID-19.  Koronaviry vyvolávají nemoci od běžného nachlazení po syndrom akutního těžkého onemocnění dýchacích cest. Onemocnění se přenáší vzduchem  kapénkovou infekcí a nejčastěji zasahuje sliznice horních a dolních dýchacích cest a spojivky. Inkubační doba je 7 - 14 dní. Mezi příznaky koronaviru patří zvýšená teplota, dušnost, kašel, únava a bolesti svalů.

Uzavření škol|Nárok na ošetřovné|Testování na koronavirus|Léčba koronaviru|Rouška bez šití
 
Témata: Koronavirus, Děti, Psychika, Školství, Dospívání, K tabuli půjde české školství, Deprese, Distanční výuka, izolace, Český rozhlas, Omezení, Volnočasová aktivita, Linka Bezpečí, Kamarád, Chov, Matouš, Úzkost, Škola, Maruška, NIC, Maminka, Lockdown, Letní prázdniny, Nývltová, Jana K