[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
V dnešním digitálním světě se sociální sítě staly nedílnou součástí života mnoha lidí, včetně dětí. Tyto platformy nabízejí nové možnosti pro komunikaci, sdílení zážitků a myšlenek a budování vztahů. Nicméně s jejich rostoucí popularitou se stále více objevují i obavy ohledně jejich „rizikového“ vlivu na mladé jedince. Ti se poměrně snadno mohou dostat k nevhodnému obsahu, nebo se dokonce stát obětí kyberšikany.
České děti a dospívající sledují sociální sítě historicky nejdelší dobu, v průměru je to 165 minut denně. Důvodem jejich používání je povětšinou zábava a kontakt s přáteli, ale slouží také jako zdroj informací (data z průzkumu společnosti AMI Digital o používání sociálních sítích realizovaného v květnu 2022). Ty ovšem často zahrnují i nereálné ideály krásy včetně vyloženě škodlivých a zdraví ohrožujících rad na úpravu vzhledu. Tyto toxické rady přitom negativně ovlivňují dětské sebevědomí, mnohdy také psychické i fyzické zdraví.
Rok 2022 překonal historicky nejdelší průměrnou dobu sledování sociálních médií. Loni strávilo běžné české dítě na sociálních sítích přes 2 hodiny a 45 minut. Sociální sítě navštěvuje denně až 94 % českých dětí. Slouží jim z 86 % jako zdroj zábavy, z 85 % jako platforma k propojení s přáteli a ze 77 % jako zdroj informací. A často i těch vyloženě nebezpečných a škodlivých, které mohou nepříznivě působit na dětskou psychiku a zdraví.
Přesně na to reaguje Projekt sebedůvěry Dove, který si klade za cíl budovat u dětí silné sebevědomí, které bude vycházet z jejich jedinečnosti, ale také u jejich rodičů, kteří by jim měli být vzorem. Projekt známé značky realizuje kampaně pro uvědomění si pravé krásy a jedinečnosti již od roku 2004, kdy zapojil do reklamy namísto modelek reálné ženy všech tělesných tvarů a etnik. Na přirozenou krásu nepodléhající moderním trendům a unikátnost vzhledu každého člověka, upozorňuje kampaň každoročně novým tématem. V minulém roce to byla obrácená selfie, která poukazovala na nereálnost vyretušovaných fotek a vzhled bez digitálních úprav po vyfocení.
“Mohu potvrdit nebezpečnost toxických rad na sociálních médiích, kterým děti a dospívající podléhají čím dál častěji. Jsou doslova zahlceni obsahem na sociálních sítích, a ne vždy jsou schopni vyhodnotit, zda je nějaká rada škodlivá. Nejde přitom jen o snížení sebedůvěry, často je ohroženo i jejich zdraví. Je důležité tuto problematiku začít řešit. Rodiče by měli získat podporu a praktické tipy, jak o těchto věcech se svými dětmi komunikovat a posilovat vzájemnou důvěru v rodině. Děti potřebují cítit, že zájem ze strany rodičů o to, co sledují na sociálních sítích, je skutečný a nejde jen o způsob kontroly. Musíme hledat způsoby, jak podporovat u dětí zdravé vnímání sebe sama a nesrovnávat svůj vzhled s ostatními," uvádí psycholožka Mgr. Šárka Kučerová.
Nejčastěji se tyto závadné rady týkají zkrášlování zevnějšku prostřednictvím beauty tutorialů. S přibývajícími vrstvami make-upu, filtrů a vylepšeními přicházejí děti o jedinečnost a své zdravé sebevědomí. Přesně to potvrzují statistiky, které uvádějí, že pouze 64 % dívek ve věku od 14 do 17 let touží být vnímáno na základě svých činů, nikoli vzhledu (výsledky průzkumu společnosti Ipsos pro značku Dove o chování dětí a mládeže na sociálních sítích z ledna 2022).
Pro představu můžeme uvést jednu konkrétní toxickou radu, která se šířila na sociálních médiích a měla za následek nevratné poškození zdraví. V průběhu roku 2020 se na populární síti TikTok virálně šířilo video, které prezentovalo, jak docílit rovných zubů. Influencerka se statisíci sledujících v něm radí, jak můžete pomocí pilníku na nehty obrousit zuby na stejnou délku. Tento trend již v počátcích silně kritizovaly a odsoudily asociace dentistů, nicméně děti se s předsudkem o křivých nebo různě dlouhých zubech, které je třeba “opravit” setkávají nadále.
Školy se mohou na webu projektsebeduvery.cz zaregistrovat a získat možnost pořádání workshopu s odborníky přímo ve své instituci. Rodiče mohou na webu najít interaktivní návody, jak komunikovat se svými dětmi o sociálních sítích a posilovat jejich sebedůvěru. To představuje účinnou prevenci, jak předcházet nechtěným zásahům do jejich zdraví, ať fyzického, tak psychického. Sebevědomí mládeže by mělo být hlavně posilováno od rodičů, ale i školami, ve kterých děti tráví většinu dne.