Maminka.czŠkolák

Dyspraxie aneb syndrom nešikovného dítěte

Martina Machová 3.  4.  2012
„Nejsem nešika, jsem dyspraktik!“, zní sice jako sofistikovaná výmluva, ale vězte, že dyspraktici opravdu existují a nemají to v dětských kolektivech jednoduché. Tkaničky se v jejich rukou mění v nezkrotné hady. Příbor, knoflíky i zipy lze jen stěží přimět ke spolupráci. Na koordinačně náročné sporty mohou zapomenout.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

„Syndrom nešikovného dítěte“ neboli dyspraxie se řadí mezi vývojové poruchy motorických funkcí. Dyspraxie, podobně jako jiná „dys“, nemá vliv na intelektuální schopnosti dítěte. Nicméně se s některými dalšími dysfunkcemi může překrývat, splývat či „pěkně“ doplňovat. Typický malý dyspraktik je obvykle výrazně nešikovný chlapeček (dívky touto poruchou trpí v menší míře), vykazující nepřehlédnutelný rozdíl v pohybových dovednostech vůči svému věku. Jednoduše takové malé slůně v porcelánu.

Jak poznáte dyspraktika?

Dyspraktik na sebe vytrvale upozorňuje nepřekonatelnými obtížemi při osvojování nových pohybových dovedností. Motorický vývoj včetně hrubé i jemné motoriky bývá opožděný. Pro dyspraktika jsou všechny koordinačně náročnější činnosti tvrdým oříškem; počínaje těmi nejobyčejnějšími od jedení lžící později příborem, přes zapínání knoflíků a zipů, zavazování tkaniček, po stavění stavebnic a drobné ruční práce. Zatímco jiným dětem zpříjemňuje dětství jízda na koloběžce, kole, bruslích, pro dyspraktika jsou tyto aktivity pokračováním krkolomných dalších činností.

Dyspraxie v praxi aneb nemilosrdný kolektiv

„Syndrom nešikovného dítěte“ spolehlivě diagnostikuje výhradně odborník, kterého obvykle na základě rodičovské intuice a dostupných informací časem vyhledáte. Nebo vás k jeho návštěvě nasměruje empatická učitelka ve školce, škole či jiná informovaná osoba s dobrými pozorovacími schopnostmi a odpovídajícími informacemi z literatury i praxe. Dyspraktik to nemívá v kolektivu lehké, jeví se totiž jako pomalé, nešikovné a nemotorné dítko. Dyspraktici bývají často nesoustředěné a snadno se vytrhnou z právě prováděné činnosti. Problémy jim může činit i plánování úkolů; co udělat jako první, čím navázat, jak činnost dokončit.

ČTĚTE TAKÉ: Jaká dětská jména frčí za hranicemi?

Jak můžete pomoci?

„Netlačte na pilu“, chvalte za každičký dílčí úspěch, povzbuzujte a budujte jejich sebedůvěru a lásku k sobě samému. Při osvojování nových dovedností se snažte vytvořit uvolněnou atmosféru bez tlaku na výkon. Zvláště co se týče sportu, je důležité, aby dítě mělo z pohybu radost. Ta mu v budoucnu pomůže sportovat i přesto, že pravděpodobně excelentním sportovcem nebude.

Témata: Děti, Předškolák, Školák, Chování a vztahy, Syn, Nešikovné dítě, Osvojování, Zavazování tkaniček, Dyspraxie, Nový pohyb, Malý dyspraktik, Syndrom