reklama

Gravidita bez masa

Uvažujete o dítěti a jste vegetariánka? Možná vás těhotenské chutě překvapí a začnete milovat řízky. Klidně si je dejte. Vaše tělo bílkoviny potřebuje. Pokud však chuť na maso nemáte, pečlivě si hlídejte, co jíte...

Nutit vás měnit životní styl je asi zbytečné. A vegetariánství je především životní styl, nikoli módní záležitost. Důležitým rysem většiny vegetariánů je celkový přístup k životu.

Jak říká dětský lékař Zbyněk Luňáček, obecně jsou střídmější, jedí méně, nekouří, nepijí tvrdý alkohol a podobně. Což je jistě chvályhodné, zvláště pokud jste těhotná. Jestliže jste se tedy rozhodla, že ze svých zásad neustoupíte ani v době, kdy čekáte miminko, pak jistě víte, co děláte.

Je to vaše volba a určitě jste zvážila všechna pro a proti. Podle řady lékařů je v těhotenství důležitý jídelní režim a všestranná strava by měla být podmínkou. Proto prý není striktní vegetariánství právě ideální.

Kde je pravda?

Na maso mají odborníci různé názory, jedni tvrdí, že je pro naše zdraví nezbytné, druzí jsou v jeho odmítání poněkud nerozhodní. Jedni říkají, že má spoustu nezdravého tuku, nadbytek živočišných bílkovin a málo vlákniny a vitaminů, takže to, že ho vyloučíme ze stravy, zase tak moc nevadí.

Druzí naopak tvrdí, že maso je nenahraditelné ne kvůli bílkovinám, ale zejména pro důležitý obsah některých vitaminů, minerálů a také kovů včetně železa. Rostlinné potraviny podle nich většinou nenahradí potřeby železa, zinku, vápníku a vitaminu B12. V rostlinné stravě sice tyto živiny jsou, ale hůře se vstřebávají. Kde je tedy pravda? Zřejmě někde uprostřed.

Kanadští dietologové a Americká pediatrická akademie ale tvrdí, že pokud si správně rozvrhneme jídelníček, pak je i vegetariánská strava zdravá, nutričně vyvážená a zdravotně přínosná v prevenci i léčbě různých nemocí. A to jak v těhotenství, při kojení, tak v dětském věku.

Co to zase ti Američané mají, ptáte se. V roce 2004 ale toto stanovisko podpořila i Česká pediatrická společnost a Společnost pro výživu, takže…? Zřejmě na tom něco bude. Proč tedy nejíst maso?

Mnoho lidí, kteří vyloučili ze svého jídelníčku živočišné potraviny, zjistili, že jim je tak nějak lépe – necítili se plní, zmizely potíže s trávením a podobně. I když nejste vegetarián, musíte uznat, že strava, ve které není nadbytek potravin živočišného původu, cholesterolu a bílkovin, je prostě zdravější.

I statistiky hovoří jasně – vegetariáni mají méně infarktů a kardiovaskulárních problémů, rakoviny tlustého střeva a konečníku, menší výskyt zhoubných nádorů a samozřejmě nebývají obézní. Na druhou stranu bílkovinné proteiny jsou základním stavebním kamenem organismu, takže pro to, aby se vaše miminko zdárně vyvíjelo, je prostě potřebujete. Rozhodně byste tedy měla jíst zodpovědněji, než když se staráte jen sama o sebe.

Zlatá střední cesta

„Už dva roky nejím maso. Můj manžel ho jí, takže vařím taková jídla, ke kterým není problém maso připravit. Když jsem pak otěhotněla, všichni příbuzní i moje gynekoložka mě přesvědčovali, abych s tím přestala a začala maso zase jíst, jinak poškodím své dítě.

Ale o vegetariánství jsem toho hodně nastudovala, takže jsem věděla, že když budu užívat potřebné dávky bílkovin, železa, vápníku, zinku a B12 formou doplňků, nic se nestane. Udělala jsem jen malý ústupek, začala jsem jíst ryby a mléčné výrobky,“ říká pětatřicetiletá Ema.

Tomu se říká semivegetariánství, které je velmi populární zejména v USA i západní Evropě. „Dovoluje“ totiž přijímat i některé složky živočišné stravy, například rybí či drůbeží maso.

A jaký je názor gynekologů? „Mám jedinou vegetariánskou pacientku, kterou jsem ,nechala žít‘ podle jejího i v graviditě, pouze jsem jí radila užívat kompozitní tablety, kde je vše potřebné pro organismus. Pro první trimestr doporučuji Femibion 800 pro obsah kyseliny listové, ve druhém a třetím trimestru třeba Gravital nebo Femibion 400, Pregnavit či Mamavit lze brát také. Důležité mi připadá hlavně ,něco‘ z uvedeného užívat, protože dávky by měly pokrývat denní spotřebu pro plod. Já osobně vegetariánství nikomu nevymlouvám, pokud je žena rozhodnutá. Jestliže o tom se mnou diskutuje, doporučím jí kompletní jídelníček.

Vegetariánky i veganky mají většinou vše nastudované lépe než já, znají obsah potřebných látek ve svých potravinách. Pro mne je nutné, aby přibíraly na váze aspoň přibližně podle tabulek, růst a prospívání plodu se dnes dá spolehlivě kontrolovat. Takže abych to uzavřela – z vegetariánství své těhotné pacientky nejsem sice odvázaná, ale myslím, že se při dostatečné snaze dá vše vykompenzovat, a nepovažuji za smysluplné již rozhodnutou ženu nějak strašit či přemlouvat ke změnám jídelníčku,“ říká MUDr. Martina Hourová.

Co vaše tělo i očekávané miminko potřebují

Sledujte, zda máte ve stravě dostatek vápníku, zinku, vitaminu B12 a železa!

Pokud budete mít málo posledně jmenovaného, může se stát, že budete chudokrevná, a to děťátku nesvědčí. Budete unavená, bledá a budete rychle dýchat.
Přidat se může bolest hlavy, hučení v uších a bušení srdce. V extrémním případě můžete upadnout do bezvědomí.

Jaké důležité složky tedy musíte svému tělu dodat, pokud nechcete konzumovat maso?

* Vápník: jestliže budete jíst mléčné výrobky, problém by nastat neměl.
Vápník potřebuje vaše miminko pro tvořící se kostru! Jezte jogurty či sýry typu cottage, pijte acidofilní mléka.

* Vitamin D: jeho deficit může způsobit poruchy vývoje kostry. Denní dávka by měla být alespoň 400 jednotek.

* Železo:nedostatek tohoto prvku je častý i u žen, které maso jedí. Proto jeho příjem zvyšujte potravinovými doplňky. Jíte-li ale železo, je nutné dodat tělu také zinek. U žen s nadměrným příjmem rostlinné stravy hrozí jeho nedostačující resorpce z potravy. Jezte ořechy a čočku. Využitelnost železa zvýšíte konzumací jídel obohacených vitaminem C. Přípravky obsahující železo nikdy nezapíjejte černým čajem nebo mlékem, raději volte vodu nebo ovocnou šťávu. Aby bylo železo v podávaných tabletách dobře využitelné, musíte si je vzít asi 45 minut před jídlem nebo po něm!

* Vitamin B12:najdete jej skutečně jen v živočišné stravě, něco málo v kvasnicích a kysaném zelí. Jeho nedostatek se může projevit chudokrevností, poruchami funkce zažívací trubice a vážným poškozením mozku a nervů. Jako vegetariánka byste měla mít denní dávku B12 zhruba dvakrát vyšší než nevegetariánky!

* Bílkoviny:jejich příjem si dobře hlídejte – výhodu mají vegetariánky, které jedí alespoň mléko, vejce a mléčné produkty. Ideálním zdrojem bílkovin je tvaroh a vaječný bílek! Velké množství jich najdete také v tofu.

* Vláknina: nezapomínejte na celozrnné výrobky (aspoň šestkrát denně – chléb, rýži nebo těstoviny), zeleninu čtyřikrát denně, ovoce čtyři až pětkrát denně. Luštěniny jsou také skvělým zdrojem vlákniny (fazole kromě ní obsahují i dostatek bílkovin). Aby vás po konzumaci nenadýmaly, déle je namáčejte a pak vodu slijte.

* Sacharidy: ani bez nich se vaše těhotné tělo neobejde – jezte těstoviny (zaženou hlad i na delší dobu), nejvhodnější jsou se zeleninou a malým množstvím bílkovin. Rychlým zdrojem energie jsou také sušené meruňky.
Dopřejte si i celozrnnou rýži, měla by být ve vašem jídelníčku několikrát týdně.

* Tuky:olivový olej je bohatý na vitaminy E, A a také na nenasycené mastné kyseliny.

Nevíte, jak na to? Nechte si poradit!

„Už dlouho přemýšlím o tom, že bych přestala jíst maso. Vlastně mi vůbec nechutná, takže jsme doma postupně vyřadili hovězí, vepřové, a dokonce i kuře. Třikrát týdně vařím ryby a občas králičí maso,“ říká osmadvacetiletá Katka z východních Čech.

Doma už má jedno pětileté dítě a právě teď zjistila, že je těhotná. I když jí dětský lékař přísně nakazuje, že by měl aspoň malý Honzík maso jíst, má pocit, že vhodně složeným jídelníčkem dokáže případný deficit masa zvládnout.

„Zpočátku mi dělalo problémy vařit bez masa, ale spoustu receptů jsem našla na webových stránkách věnovaných vegetariánství. Dokonce jsem oslovila výživového poradce, který nám poradil, jak správně sestavit jídelníček. Myslím, že miminku v bříšku nebude nic chybět,“ říká Katka. Nic tedy není černobílé – klady i zápory se totiž velmi často lidem nabízejí bez dovětku, že vše platí pouze pro správně vegetariánsky složenou stravu, nebo naopak při nesprávném složení stravy. I podle odborníků, kterým vegetariánství „nevadí“, však existují některé směry, které mohou narušení vývoje způsobit, a to například fruktariánství či dieta založená pouze na syrové stravě.

Přemýšlíte, co jíst? Vybírejte rozmanitá jídla včetně obilovin, luštěnin, ořechů, semen a také mléčné výrobky a vejce. Minimalizujte příjem sladkých, tučných a rafinovaných potravin, jezte hodně zeleniny a ovoce, přidejte vitaminy B12 a vitamin D. Poradit vám může také kniha Příručka nejen pro začínající vegetariány.

Další zajímavé články najdete v aktuálním vydání časopisu Maminka.

SLEVÍN.CZ - Každý den nové slevy na jednom místě!

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Máte sklon chovat se jako ostatní lidé líně, je ale pravda, že na všem vidíte pozitivní i negativní stránku, která vás překvapuje.…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama