reklama

Jak a kdy začít s první nemléčnou stravou „PŘÍKRMY“?

Jak všichni víme, mateřské mléko je ta nejlepší strava pro vaše miminko. Pokrývá všechnu výživnou a energetickou potřebu rostoucího organismu miminka. Kdy však přejít na příkrmy? Je to odlišné, pokud bylo miminko plnohodnotně kojeno, zavádějí se příkrmy od ukončení 6. měsíce, pokud bylo miminko krmeno umělou stravou, zavádějí se příkrmy od ukončení 5. měsíce.

Miminko musí být připravené na změnu jídelníčku, určitě ho nenuťte. Předčasné zavádění snižuje objem vypitého mateřské či kojeneckého mléka a můžete ohrozit vývoj miminka. Poznáte to, že miminko má průjmy, zvrací a neprospívá. Období zavádění příkrmů je jedním z nejdůležitějších a zároveň i nejkritičtějších období z pohledu správné výživy.

MAMINKY TAKÉ ZAJÍMÁ: Zelená stolice u kojenců

  1. Miminko nekojené je hladové po vypití 900 – 1000ml mléka pro kojence
  2. Miminko kojené saje častěji než 8-12x za den
  3. Udrží hlavičku ve vzpřímené poloze „ pase koně“
  4. Sedí s vaší pomocí
  5. Pozoruje vás, když jíte jinou stravu – je to jiné než jeho mlíčko
  6. Miminko váží více než 6kg

Jak začít?

Doporučuje se začít zeleninovými příkrmy, protože mají neutrální chuť. Ovoce má sladkou chuť a miminko by si na něj mohlo zvyknout a poté by odmítalo nesladkou stravu, což není ideální stav.

První dny:

Snídaně – kojené či kojenecké mléko
Svačinka – kojené či kojenecké mléko
Oběd– zelenina, nejvhodnější je začít s vařenou, propasírovanou mrkví (zředit jí můžete mateřským mlékem nebo převařenou kojeneckou vodou)
Svačinka – kojené či kojenecké mléko
Večeře- kojené či kojenecké mléko

Pokud miminko sní ze začátku i třeba jen několik lžiček, je to výborný výkon. Je to pro něj vše nové, musí pohybovat ústy a naučit se nácvik odlišných pohybů. Ze začátku mu můžete za odměnu dát ještě mléko a postupně budete zvyšovat dávku. Čtvrtý den můžete k mrkvi přidat i vařený brambor a vše dobře rozmixujte.

Při zavádění nové potraviny pozorně sledujte, zda u miminka nedošlo k nějaké alergii či nežádoucím účinkům. Doporučujeme vždy 3dny na zavádění nové potraviny, tělo se naučí snadněji tuto změnu přejmout a zjistíme reakci na konkrétní potravinu, zažívání, zpracování až do stolice. Příkrm můžeme postupně obohacovat o další druhy zeleniny – květák, brokolice, špenát, cuketa do celkového množství 150 – 200g. S přídavkem dalších druhů zelenin nespěchejte, pozor na nadýmavé druhy. Nejvhodnější druhy ovoce: jablko, hruška, nektarinka, meruňka.

Ne nadarmo se říká „nejlepší jídlo je od maminky“ to platí hlavně pro dětskou stravu. Pro miminko je nejvhodnější stravou, kterou mu maminka připraví sama. Jídlo musí mít vhodnou konzistenci, aby ho miminko mohlo dobře spolknout i strávit – mixované, mleté pokrmy ve formě kaší. Ředit připravenou smě můžete mateřským mlékem, převařenou kojeneckou vodou či kuřecím vývarem. Připravené přesnídávky či jiné potraviny používejte v omezeném množství nejlépe pouze při cestování. DOPORUČUJEME do 1 roku nepoužívat sůl, cukr a koření, strava má být jemná a nekořeněná.

SLEVÍN.CZ - Každý den nové slevy na jednom místě!

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Teď je důležité neupozorňovat na sebe, ale podporovat tým. Se všemi blízkými lidmi se rády pobavíte, určitě ale nepolevíte ve svém…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama