Maminka.czAutosedačky

Jak dlouhá je životnost autosedačky? Maximálně kolem pěti let!

redakce 16.  12.  2020
Už jste toho o autosedačkách přečetli hodně, ale stejně v tom nemáte úplně jasno? Ve spolupráci s Centrem autosedaček přinášíme odpovědi na několik otázek, které jsme v redakci řešili podobně jako spousta jiných rodičů.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Dá se říci, kolik nejméně musí stát autosedačka pro kojence, batole a předškoláka, aby byla bezpečná? 

Těžko. Některé značky jsou cenově nadhodnocené a na druhé straně najdete například tzv. „klony“, což jsou v podstatě sedačky vyrobené na základě dohody mezi firmami a prodávané za nižší částky.

Renomovaný výrobce pak vyrábí svou sedačku pod jinou značkou a zadavatel si jí prodává ve své prodejní síti (Cybex Aton 5 – Zopa X1 – BabySafe York).

"V principu bych asi řekl, že když pominu tyto klony, kvalitní vajíčko bez základny bude nad částkou pět tisíc korun, sedačka v kategorii II pak nad částkou osm tisíc korun, kategorie III nad 6000 korun. U speciálních sedaček počítejte se sumou kolem 15 tisíc korun," říká Radek Čos, Centrum autosedaček. Nicméně ani tohle samozřejmě nemůžete brát jako stoprocentní pravidlo. 

VELKÝ PRŮVODCE KATEGORIEMI AUTOSEDAČEK ZDE

Co dělat, když školní dítě v autosedačce už jezdit nechce, protože ani jeho spolužáci v ní nejezdí a mají jen podsedáky? Jak ho přesvědčit? Nebo jaký pořídit podsedák, který je lepší než jiné - pokud takový existuje? 

To je spíše otázka na dětské psychology nebo pedagogy. Takový problém se objevuje v době, kdy už je možné s dítětem možné komunikovat na racionálním základě a rodiče by se měli zamyslet nad motivací ke správným návykům.

U podsedáku je vždy problém, že neposkytuje vůbec žádnou boční ochranu a zejména ochranu hlavy. Při nárazu z boku hlava dítěte vždy udeří do rámu dveří nebo spodní hrany okna. Pokud už není vyhnutí, je dobré aby podsedák měl isofix, který ho při nárazu udrží na správném místě.  

VIDEO: Co hrozí, když dáte do sedačky dítě v tlusté bundě?

Celkem běžně vídám, že rodič má dítě v autosedačce vedle sebe na předním sedadle. Smí se to? A je to bezpečné? 

Samozřejmě, je to možné. Je ale nutné splnit několik požadavků. U protisměrných sedaček je pravidlem vypnutý airbag. U posměrných pak sedadlo odsunuté co nejvíce dozadu a airbag zapnutý.

Vždy je nezbytné, aby řidič v běžné poloze za volantem přes sedačku viděl do pravého zpětného zrcátka a sedačka by ani jinak neměla omezovat výhled.

Nynějším bezpečnostním hitem jsou sedačky v protisměru cca do čtyř let věku. Kam půjde vývoj dál? 

Na posledním veletrhu v Kolíně nad Rýnem jsme se s kolegy zamýšleli nad tím, že se objevuje velmi málo sedaček, které by nějakým způsobem vybočovaly z běžné produkce, nebo by přinášely nějakou revoluční myšlenku.

Podle čeho vybrat autosedačku a jakým hodnocením věřit a jakým vůbec ne?

Vývoj jde spíše cestou pozvolné evoluce, kdy výrobci zlepšují vlastnosti svých výrobků, používají moderní materiály, nebo se pokouší nabízet dodatečná zařízení ke zvýšení bezpečnosti (například jde o „chytré“ spony na pásy, nebo podložky do sedaček, které hlídají správné zabezpečení dítěte, popřípadě upozorňují na ponechání dítěte v opuštěném autě).

Revoluci měla přinést nová norma R129 (někdy také nazývaná i-Size), nicméně její zavádění se stalo typickým příkladem toho, jak fatálně nefunguje politický systém. Norma ve své myšlence jde správným směrem, při průchodu politickým procesem v EU se z ní ale stal jakýsi polovičatý, rozplizlý a nepříliš ambiciózní pokus.

Objevily se některé sedačky, které nabízí mimořádné vlastnosti. V poslední době například Axkid One, která umožňuje použití isofixu až do 23kg váhy dítěte, nebo Klippan Opti, zkonstruovaná pro jízdu v protisměru až do 32kg.

"Podle mého názoru se v blízké budoucnosti výrobci zaměří na kompozitní materiály, které jsou velmi lehké a extrémně pevné. Používají se například v letectví, nebo při stavbě sedadel do závodních aut. Jsou ale hodně drahé. Určitě se objeví nové typy materiálů vnitřních částí sedaček, nebo jiné možnosti poutání dětí," míní Radek Čos. 

Sedačky se běžně dědí nebo kupují z druhé ruky. Co ještě vzít a co už ne, nikdy, za žádnou cenu?

První problematickou oblastí v této otázce je životnost částí autosedačky. To se týká hlavně životnosti bezpečnostních pásů nebo plastových částí. Výrobci doporučují u svých výrobků použití po dobu 4 až 6 let, výjimečně pak až 10 let (Klippan).

Isofix nebo pás: Které poutání autosedačky je lepší a bezpečnější?

Ve všech dílech sedačky probíhají procesy, které způsobují degradaci plastů vlivem teplot (v autě je rozsah teplot mezi -40 a +70 stupni Celsia), vlivem atmosférických plynů (takzvaný vzdušná koroze plastů, která se týká zejména polymerních materiálů), nebo u bezpečnostních pásů křehnutí pružných elementů v popruhu.

Další otázkou je to, co má sedačka v provozu za sebou. Doporučení výrobců vesměs směřuje k tomu, aby při jakékoliv havárii (i při nárazu v minimální rychlosti) byla sedačka vyměněna. A tuto informaci u sedaček z druhé ruky většinou nemáte.

Další věcí může být například přítomnost plísní při nevhodném skladování a podobně. Proto my zákazníkům říkáme, že pokud chtějí koupit použitou sedačku, pak by měli bezpečně znát její historii. Ideálně jí kupovat od příbuzných, nebo dobrých známých a požadovat původní doklad.

Na každé sedačce jsou také homologační a výrobní štítky, popřípadě v plastu vyražené tzv. „budíky“ (kruhové symboly s čísly), podle kterých se dá určit alespoň stáří sedačky. Bez těchto informací je na místě velká opatrnost.

DobroDruhům: Tereza Ramba jako autorka originálního cestopisu
Cestujeme autem. Co všechno si vzít s sebou?
Témata: Cestování, Maminka cestuje, auto, Nebezpečné výrobky, Tipy redakce, Bezpečnost dítěte, Autosedačky, Max, letectví, Klip, podsedák, Polymer, Skladování, Bezpečnostní pás, Plast, Sedačka, Životnost, Autosedačka, Kolín nad Rýnem, Radek Čos, Evropská unie, Živo, Sedadlo, Výrobce, Maxim, Autosedačky na Heureka.cz