[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Jako rodiče pak přirozeně chceme podobně krásné chvíle dopřát i našim dětem. Víte ale, že vedle štěstí našich nejmenších a nostalgických vzpomínek, které jejich hra vyvolává v nás samotných, zaujímají panenky důležitou roli pro správný vývoj dítěte?
Barbie a přední neurovědci z Cardiffské univerzity prováděli v uplynulých 18 měsících společně výzkum, jenž poprvé v historii pro zkoumání účinků hry s panenkami využíval neurozobrazovací techniky a jehož výsledky byly nedávno publikovány v prestižním vědeckém časopise Frontiers of Human Neuroscience. Čerstvě získané poznatky jsou zajímavé z mnoha důvodů, a nejen pro rodiče. Klíčovým – a pevně podloženým – poselstvím výzkumu je, že hraní s panenkami aktivuje oblasti mozku, které dětem umožňují získávat a prohlubovat dovednosti ke zpracování sociálních informací, jako je empatie.
Co to znamená? Jednoduše řečeno – hraní s panenkami je nezbytné pro to, aby naše děti v budoucnu vedly co nejšťastnější a nejúspěšnější život. K tomu totiž potřebují právě onu empatii, kterou hraní s panenkami pomáhá rozvíjet. Empatie prostupuje všemi oblastmi naší existence: Umožňuje lidem naslouchat druhým, chápat jejich názory a stávat se tak lepšími spolupracovníky, nadřízenými a rodiči. Díky empatii jsou kvalitnější i naše soukromé vztahy, používáme ji při prevenci konfliktů i pro to, aby – když už k vyhrocené situaci dojde – jsme jí dokázali projít s čistým štítem. A navíc, a to je v dnešní náročné době třeba maximálně zdůraznit, empatie prohlubuje naši odolnost, díky níž se dokážeme lépe vyrovnat s nepřízní osudu.
Barbie sledovala, jak mozek dětí ve věku od 4 do 8 let při hře s celou řadou panenek a herních sad funguje. Špičkoví odborníci v rámci výzkumu potvrdili, že k aktivaci těch oblastí mozku, které pomáhají empatii rozvíjet, dochází i tehdy, kdy si děti hrají samy. To je obzvlášť dnes, kdy pod vlivem vnějších okolností ve svých domovech často bojujeme o každou chvilku, výborná zpráva. Patříte-li tedy k 70 procentům rodičů, kteří se v době sociální izolace obávají o to, aby jejich děti měly dostatek sociální interakce, dr. Michele Borba, americká psycholožka a odbornice na rodičovství, vám poskytne několik užitečných tipů:
Nechte si děti hrát samotné a poslouchejte je při tom. Zjistíte, co je zajímá, trápí nebo se jim nelíbí, načerpáte tolik potřebnou energii a bude vás to bavit, protože svému dítěti budete zase o něco blíž. Mluvte se svými dětmi o emocích, jsou důležité. Otázky jako „Tebe něco naštvalo, že jo?“ či „Trápí tě něco?“ pomáhají holčičkám a chlapečkům pojmenovávat pocity a rozšiřovat jejich emocionální slovní zásobu.
Nabídněte jim třeba také panenku jiné barvi pleti, pomůžete jim nacházet to, co mají s ostatními společného, a ne se soustředit na to, co je odlišuje. Vyhledávejte příležitosti, kdy mohou děti samy pomoci nebo někomu poskytnout útěchu, například donést domácí moučník sousedovi. Vybízejte je, aby si v rámci hry nacvičovaly laskavost a péči, budou je v budoucnu potřebovat.
Tyto principy jim pomohou nejen správně rozvinout své schopnosti a dovednosti a využít současných omezení co nejlépe, ale především stát se lepším člověkem. A co může být víc?