Maminka.czVzdělání

Jak pomoct dětem s učením? Objevte kouzlo myšlenkového mapování

Michaela Láchová 31.  12.  2022
Taky byste si přáli, aby bylo občas něco o chlup jednodušší? Třeba učení, organizace práce nebo času, kterého my mámy míváme tak málo. Máme pro vás dobrou zprávu. Existuje totiž jedna úžasná metoda, která vám s tím dokáže dost pomoct. Jde o myšlenkové mapování, a pokud jste o něm ještě neslyšeli, rozhodně čtěte dál!

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Není nad to se bavit u všeho, co děláme. Věděl to už Komenský, když učil děti školu hrou. Jenže v nás dospělých je taky kousek dítěte, občas i kousek puberťáka, a je jedno, kolik nám zrovna je. I nás spousta věcí, které musíme dělat, strašně štve a občas je to doslova „pěknej vopruz“. Jak si je ale zjednodušit?

VIDEO: Jak děti učit hodnotu peněz

Skvělou metodou, která se dá aplikovat na spoustu oblastí v našich životech tak, abychom dělali věci přirozeněji, zábavněji, efektivněji a zároveň rychleji, je myšlenkové mapování. O co že se vlastně jedná? „Myšlenkové mapování je jedna z nejchytřejších forem vizualizace našich mentálních pochodů a asociací. Využívá grafický záznam myšlenek pomocí klíčových slov, symbolů a barev. Nahrazuje klasický lineární způsob zápisu myšlenek, který mozek nudí a pro chápání souvislostí je zřídkakdy přínosný,“ vysvětluje lektorka myšlenkového mapování Ellen Činková.

Kdo to kdy viděl, myslet v textech?

Jednoduše řečeno, mozek nemyslí v textech, a už vůbec ne černobílých. „Podíváte-li se do přírody, vše je uspořádané podle nějakého principu. Představte si třeba pavučinu. Podobně funguje i nervová síť mozku. Naše vzpomínky rozhodně nevypadají jako poznámky v diáři, černobíle napsané pod sebou. Vizualizujeme si je, navíc většinou barevně,“ potvrzuje psychoterapeut a specialista na neurolingvistické programování Libor Činka (liborcinka.cz).

Třídění myšlenek pomocí kreslení myšlenkových map a klíčových pojmů vytváří mezi daty názorné spoje, hierarchie, vizualizuje vztahy, a tak dává vzniknout informacím a trvanlivější paměti díky spolupráci obou mozkových hemisfér. Pracuje s přirozeným fungováním mozku. A tahle metoda skvěle funguje nejenom během učení. Pokud se ji naučíte vy, můžete ji tak přirozeně předat i svým dětem, které se učí nápodobou. Myšlenkové mapy jim pak mohou skvěle pomoci utřídit si myšlenky a zároveň jim nevezmou jejich tvořivost, naopak podporují a rozvíjejí. Hrát si přece může i dospělák.

Jak naučit děti vytvářet myšlenkové mapy?

Myšlenkové mapy napomáhají organizaci

„Co mě na myšlenkovém mapování hodně baví, je, že napomáhá k organizaci a zároveň i ke kreativitě. Na kurzy mi několikrát přišli vysoce organizování manažeři. Věděli, co s čím souvisí, ale chybělo jim nadšení do práce. Já jsem jim tu organizaci nevzala, jen jsem je navedla, jak skrze myšlenkové mapy přidat na tvořivosti. Je krásné pozorovat, jak ti napudrovaní manažeři v obleku berou pastelky nejdříve s ostychem, a pak se do toho dostanou tak, že ani nechtějí přestat, ta naučená křeč v obličeji a v zádech povoluje, sundávají si saka a začínají si uvolněně hrát a tvořit,“ směje se Ellen Činková s tím, že oblastí, kde je možné to využít, je opravdu hodně.

Myšlenkové mapy zúročíte nejenom při učení, ať už u svých dětí nebo sami u sebe, ale i při plánování volného času nebo podnikání. Tady vám mohou pomoci vytvořit si lepší strategii, naplánovat si projekty, zlepšit přípravy na jednání, prezentace i pohovory. Pomocí myšlenkových map si ale můžete vytvořit třeba i psychoterapeutický deník. Nejsou všespásné, ale je to další skvělý nástroj, který vám může usnadnit život. Protože někdy prostě nestačí mít „jen“ plány A a B. Jak říká psychoterapeut Libor Činka, od tří možností na výběr už začíná svoboda. Ať už děláte zrovna cokoli.

V pandemii část dětí ztratila schopnost učit se. Jak jim můžeme pomoct?

Co je to myšlenková mapa?

Myšlenková mapa, z anglického mind map, je nástroj k zachycování myšlenek, které nám vytanuly v mysli. Pomáhá vizualizovat informace, které se učíme do školy, do práce, pro vlastní seberozvoj, nebo nám může pomoci k uspořádání si vlastního chaosu v hlavě. Je to vlastně takový grafický záznam využívající prostor, klíčová slova, symboly a barvy. Myšlenkové mapování pomáhá organizovat myšlenky, rozvíjí nápady a učení se v souvislostech, usnadňuje porozumění, podporuje dlouhodobou paměť, nabádá k tvoření i objevování asociací a vymýšlení nového.

Proč zkusit myšlenkové mapování s dětmi?

  1. Myšlenkové mapování je velmi jednoduché. Jeho principy se opírají o přirozenost člověka. Pro děti je mapování snadno uchopitelné, jelikož vše, co pro něj potřebují, už mají a znají z přírody. Myšlenková mapa dětem často připomíná strom, pavouka nebo chobotnici, a proto si děti zlehka mapování osvojují.
  2. Při myšlenkovém mapování dětem nebereme jejich potřebu využívat celý prostor všemi směry. Oproti běžnému psaní zleva doprava a odshora dolů jim necháváme svobodu jejich myšlenky umisťovat kamkoli do prostoru, tak jak to ony sami vnímají a potřebují.
  3. Děti se myšlenkovým mapováním učí vnímat vztahy. Snadno pochopí, co s čím souvisí, jak to souvisí, co spolu souvisí více a co méně, co je čemu nadřazená a podřazená informace, a naučí se vnímat příčiny a následky.
  4. Díky tomu, že myšlenkové mapování pomáhá porozumět vztahům a souvislostem, uvědomovat si vazby a možnosti situace, jsou děti schopné efektivněji řešit problémy a hledat cestu k řešení. Mapy dětem také pomohou plánovat. Můžete je třeba navést k tomu, aby si s myšlenkovou mapou naplánovaly vlastní oslavu narozenin. Povedete je tak k uvědomění si toho, co všechno je potřeba připravit a zajistit. Děti tak nabývají širšího i hlubšího vhledu do dějů v životě.
  5. Děti se naučí s myšlenkovými mapami získat jednoduchý přehled a zorientovat se ve svých myšlenkách či problematice, kterou se učí ve škole. Na první pohled se budou orientovat. Nemusí listovat ve stohu papírů. Na jednom papíru vidí vše, co chtějí a potřebují.
  6. Myšlenková mapa podporuje tvořivost. Dětem při tvoření map nebereme jejich kreativitu, naopak je necháváme, aby ji rozvíjely. Myšlenkové mapy jsou barevné a plné obrázků, tvarů a křivek. Všimněme si, že myšlenková mapa podporuje dva aspekty – třídění myšlenek a tvořivost. Tyto dva aspekty vede do rovnováhy. Děti, které jsou hodně tvořivé, často kreslí a malují, jsou mnohdy lapeny svými představami do takové hloubky, že učitele ve škole nevnímají. Učitel si nezíská jejich pozornost. Myšlenkové mapování těmto dětem nevezme jejich potřebu po tvořivosti, jen jim dodá schopnost organizace a zakotvení pozornosti. Funguje to i naopak. Většinou kreativitu postrádáme my, dospělí, a s myšlenkovými mapami ji rozvineme a zároveň neztratíme naši potřebu po organizaci.
  7. Myšlenková mapa svými barvami, obrázky a prostorem pomáhá dětem vybavovat si. Díky tomu se děti snadno rozpomenou a budou si pamatovat i dlouhodobě. Myšlenková mapa je skvělým pomocníkem pro trénink paměti.
  8. Děti při práci s myšlenkovými mapami rozvíjejí své schopnosti porozumění. Jelikož mapy neobsahují celé věty, které by děti mohly pasivně číst, jsou děti vedeny k aktivní reprodukci informací zanesených v myšlenkové mapě.
  9. Myšlenkové mapování je pro všechny, všeho druhu i věku. I s těmi nejmenšími můžete začít s předhotovenými obrázky a učit se s nimi třídit a škatulkovat pojmy.
  10.  Nejdůležitější v dnešní době je, že dětem nevezmete školu hrou. Škola bude děti s myšlenkovými mapami bavit a bude je plnit radostí z poznání. Podpoříte děti v jejich světech neutuchající fantazie a posílíte jejich zápaly a talenty. Aniž bychom jim vysvětlovali, že se něco velmi zajímavého s myšlenkovými mapami bude dít, aniž si ony všimnou, že se to děje, začne se to dít. Ani netušíte, jak rychle.
Má vaše dítě problémy s počítáním? Příčinou může být dyskalkulie. Jak ji poznáte a co s ní?

ROZHOVOR:

Ellen Činková, lektorka myšlenkového mapování, myslmapy.cz, @myslmapy

Jsou myšlenkové mapy opravdu pro všechny? I pro ty, kteří jsou zaměřeni třeba spíš auditivně?

Na kurzu učím sedm pravidel myšlenkového mapování, a to sedmé pravidlo říká, že si máme dělat myšlenkové mapy tak, aby nám to přinášelo užitek. Devadesát procent lidí, kteří si tu metodu osvojí, prožívá velkou úlevu, někdy i větší kreativitu. Najednou jim začne dávat smysl pracovat s informacemi trošku jiným způsobem. Ale zároveň to určitě není něco, co člověka spasí v učení. Efektivita učení je v tom, že jsem flexibilní, že mám víc es v rukávu. Máme nejenom plán A nebo B. Je fajn, když to pak v praxi můžeme kombinovat. Když to vezmu prakticky, třeba jak se učím já, při učení zařazuju i pohyb, auditivní vjem přednášky i to vizuálno, dá se to zkrátka upravit na míru.

Myšlenkové mapy nemusíme využít jen při učení, ale třeba i při organizaci času. A s tím my mámy máme občas pro velkou spoustu činností s dětmi problém. Může nám myšlenkové mapování pomoct i v tom?

Ano, i to může být cesta, jak si tuhle náročnou roli ulehčit. Skrze myšlenkovou mapu člověk dokáže vidět věci celistvě a o to snazší je třeba pak rozhodnout se, co je priorita. K tomu skvěle funguje třeba Eisenhowerův čtverec pro práci s časem a prioritami. A když si myšlenkové mapování osvojíme my dospělí, můžeme to pak naučit i děti. Jsem proto i radši, když na kurz přijde přímo maminka, která se chce mapování naučit. Když si rodiče osvojí tuto metodu a používají ji v praxi, děti to začnou vnímat a přirozeně imitovat. Tak jsem se to ostatně naučila i já sama.

Můžeme mapování využít u dětí i dřív než ve školním věku?

Co se týče třídění informací, dá se s tím začít i dřív. Já s dětmi třeba ráda maluju jednoduché myšlenkové mapy křídami na chodník. Začít se dá velice jednoduše a děti pak přirozeně mohou tuhle metodu využívat i později, třeba právě ve škole.

Témata: Děti, Péče o dítě a jeho výchova, Výchova, Rodiče, Vzdělání, učení, mapa, myšlenkové mapování, Prior, Kouzlo, Mapování, Máma, Metoda, Eisenhower, Komenský, Tvořivost, Myšlenka