reklama

Jak posílit imunitu miminka?

Zima je v plném proudu. U většiny malých dětí je právě toto období časem nejrůznějších nachlazení; chřipek, angín, kašlů. I přesto, že bacily číhají doslova na každém rohu, můžete vašemu miminku s bojem proti nachlazení pomoci. Poradíme vám několik triků, díky kterým posílíte imunitu dítěte.

Imunita malých dětí je o poznání slabší, než u dospělých. A to je hlavní důvod, proč byste jako správná maminka měla dbát o to, aby vašemu potomkovi nechyběly žádné důležité vitamíny, aby mělo kvalitní stravu, dostatek pohybu i nějaké to otužování.

Šípkový čaj pro nejmenší

Posilovat imunitu byste v zimních měsících měla především těch nejmenším. Je pochopitelné, že na kojence toho příliš zabírat nebude. Těžko budete třeba půlroční dítě cpát umělými vitamíny, krmit zeleninou a nutit jej k pravidelnému otužování a sportu. To je zkrátka nesmysl.

Na nejmenší miminka zabere v tomto ohledu především šípkový čas. „Šípky jsou tak trochu vitamínová bomba. Obsahují hodně vitamínu C, který je v tomhle směru velmi důležitý. Dodává totiž organismu energii. Navíc šípkový čaj, pokud je vařený pouze z pravých sušených šípkových plodů, neobsahuje žádný kofein a ani jiné látky, které by zbytečně zatěžovali játra a ledviny. I pro dítě je velmi dobře stravitelný. Osobně mohu doporučit kápnout do čaje ještě trochu medu,“ radí dětská zdravotní sestřička Tereza Petrasová.

A dodává, že čaj by se měl podávat o pokojové teplotě nebo jen mírně ohřátý. Dítěti ho můžete připravovat prakticky celou zimu. Ideální je podávat čaj jednou za dva dny. Pokud si ho vaše miminko oblíbí, můžete samozřejmě i denně. Jen pozor, abyste to příliš nepřehnala s medem, aby dítě netoužilo po šípkovém čaji jen proto, že je velmi sladký. To by naopak mohlo uškodit.

Cukry pouze přírodní

Právě přemíra cukru je totiž jednou z věcí, která dokáže imunitu dítěte značně ohrozit. Cukry totiž, jak známo, organismus zatěžují a unavují. Zejména cukry na bázi klasické výroby, kam patří běžná sladidla, cukr, čokolády a další sladkosti, sladké pečivo, dortíky, sušenky a jiné. „Děti sladkosti samozřejmě milují. Dokonce jednou z hrozeb v dětství je také závislost na cukru a sladkém,“informuje nás Tereza Petrasová.

Podle jejích slov je totiž ideální, pokud dítě přijímá během spíše cukry v přírodní podobě, například v ovoci a zelenině. „Než klasickou mléčnou čokoládu či balík sušenek, kupte dětem spíše banány nebo ananas. Přírodní cukr obranyschopnost dětského organismu dokáže zvednout, na rozdíl od cukrů umělých,“vysvětluje Petrasová. A pokud jde o čokolády, není nutné je z dětského jídelníčku zcela vyškrtávat. Ale zkuste své ratolesti naučit na kvalitní potraviny, včetně kvalitních čokolád. Ty, které mají vysoký obsah kakaa (70 procent a výše) nechutnají tolik sladce, umělých cukrů obsahují výrazně méně a navíc vysoký obsah pravého kakaa doplňuje dětem energii. Takže když už čokoládu, pak raději tu kvalitní.

Ananas léčí i posiluje

Výborné výsledky se v oblasti posilování imunity a léčby nachlazení objevují ve spojitosti s konzumací ananasu. Zejména syrový ananas dokáže doslova divy! Jedná se totiž o velmi výrazný a bohatý zdroj vitamínu C a také přírodního cukru. Navíc je snadno stravitelný a výsledky jeho působení na sebe nenechají dlouho čekat. „Je to vcelku známá věc., Pokud vaše dítě trpí horečkou, dejte mu k večeři pouze teplý čaj a dostatek ananasu, ideálně syrového. Většinou do rána teploty výrazně opadne, někdy dokonce úplně zmizí. Tuhle metodu používám na své děti i já a několik mých kamarádek. Je to ozkoušený recept,“ doporučuje Petrasová.

Čtěte také: Dětský kašel – kdy už navštívit lékaře?

Vy ale nemusíte svým dětem dávat ananas vždy až v momentě, kdy se nachlazení projeví. Zkuste třeba zahrnout do jídelníčku právě ananas. Jednou za týden dětem dopřejte kolečko čerstvého ananasu a uvidíte, že tuto zimu budou proti nemocem odolnější. Variantou je také ananas z konzervy. Tak je ale výsledný efekt o něco slabší.

Nebojte se bazénu a sauny

Do bazénu můžete brát dítě prakticky od narození. Čím dříve si začne zvykat na vodu a učit se plavat, tím je to samozřejmě lepší. Vedle toho má ale pravidelná návštěva bazénu ještě další výhodu: dítě se stává otužilejším a je více odolné před nachlazením.

Jediné, na co si musíte dát v zimních měsících pozor, je teplo a patřičné osušení cestou z bazénu. Když je zajištěno, že cestou domu neprochladne, můžete si být jista, že mu pravidelné návštěvy bazénu prospívají. „Doporučuji maminkám, aby s malými dětmi chodili jednou za týden nebo za čtrnáct dní do bazénu. I když se malé dítě bude jen máchat ve vodě a nebude se ještě učit plavat, je to pro něj dobré,“ říká Petrasová. A dodává, že na chvíli je možné brát malé děti i do sauny. Dítě se totiž díky sauně dokáže pak lépe vyrovnávat s výkyvy teplot vlivem počasí v průběhu celého roku.

Odpolední spánek nebo klid

O tom, že děti mají mnoho energie na zlobení, není třeba dlouze polemizovat. Mnohdy se maminky ani nestačí divit, kde se v nich ta energie bere. Přílišné dovádění a blbnutí ale děti vysiluje. Proto by bylo dobré zavést v rodinách s malými dětmi něco jako odpolední klid, například v podobě hodinového spánku nebo půlhodinového ležení v posteli. Dítě možná při té příležitosti usne.

Pokud následně neprospí celý zbytek dne, je vše v pořádku. Tělo potřebuje nabrat energii a vnitřně se zklidnit. „Děti, které odpoledne pravidelně leží nebo si dávají krátký spánek, jsou prokazatelně méně nemocné než ty, které vesele blbnou celý den a spí obecně méně času,“hovoří o faktech statistiky dětská zdravotní sestra Tereza Petrasová.

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Po dlouhé době, kdy jste veškeré své úsilí věnovala zvládnutí obtížné životní situace, se najednou zdá, že jste někde udělala chybu.…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama