Jak předcházet těhotenským nevolnostem?

Pocity nevolnosti během těhotenství pociťuje takřka každá nastávající maminka. Některým ženám bývá špatně pouze ráno, jiné se s nevolností vyrovnávají v průběhu celého dne a některým je špatně i v noci. Spousta těhulek se ze dne na den po prvních týdnech těhotenství nevolnosti zbavila a vrátila se jim opět chuť k jídlu. Ovšem další těhotné ženy zase poukazují na to, že se jim střídají lepší a horší dny.

Hlavní viník: hormon HCG

Ráno vstát a hned běžet na toaletu. Tak začíná ráno takřka každé druhé těhotné ženě. Čísla mluví za vše – podle studie newyorské Cornellovy univerzity z roku 2002 trpí nevolností 80 procent těhotných žen, 56 procent z nich dokonce zvrací. „Prsty“ v těhotenských nevolnostech má především hormon HCG, jehož hladina v krvi těhotné ženy dosahuje svého vrcholu v období mezi osmým a desátým týdnem gravidity. Právě v této době se těhulky s nevolností potýkají nejčastěji.

Koncem desátého týdne těhotenství se hladina hormonu HCG začíná snižovat. Zhruba kolem dvanáctého týdne gravidity pak většinou nevolnosti samy od sebe ustávají.

Nevolnosti chrání matku i dítě

Samuel M. Flaxman a Paul W. Sherman z Cornellovy univerzity ve své studii upozornili na jednu důležitou věc. Těhotenská nevolnost totiž chrání matku i dítě. Během svých výzkumů, kdy hodnotili průběh těhotenství u zhruba 80 tisíc žen, zjistili, že v těhulkách vzniká averze zejména na určité látky, a proto se jim při pomyšlení na ně dělá zle. V žebříčku těchto látek vévodí alkohol, nikotin a káva. Jde právě o ty látky, které jsou pro vývoj plodu nezdravé.

Těhotné ženy také špatně snáší (a zpravidla odmítají) vepřové a hovězí maso, drůbež, ryby a vejce. V tomto případě se jedná o potraviny, které mohou obsahovat bakterie a další průvodce nemocí, k nimž patří zejména listerie, kampylobakterie a toxoplazmy.

Každé těhotenství je individuální. Každá z těhotných žen tak může trpět nevolností různou měrou. Nepříjemná nevolnost se často vyhýbá těm ženám, které jsou zvyklé nekouřit, nepít kávu a alkohol a jíst spoustu zeleniny, ovoce, mléčných a celozrnných výrobků, rýže a méně masa.

Triky, jak vyzrát na nevolnost

Jak se zbavit nepříjemné těhotenské nevolnosti? Každá těhulka si musí vyzkoušet, co jí samotné zabírá. Spoustě těhotným ženám se osvědčily následující tipy:

  • Dodržujte pitný režim. Vsaďte především na dva až tři litry čisté neperlivé vody denně. Zabráníte tak dehydrataci způsobené zvracením.
  • Vsaďte na zázvorový čaj, který vám pomůže zahnat nepříjemnou nevolnost. Rovněž se osvědčily bylinkové čaje, například z meduňky, máty, heřmánku nebo listů maliníku.
  • Ještě než vstanete ráno z postele, snězte nějakou maličkost (např. krekry, kousek celozrnného chleba nebo sušené ovoce), aby vám dále neklesala hladina cukru v krvi, která vždy klesne přes noc, a tím může vyvolat nevolnost. Během dne často uzobávejte malé kousky jídla. Žvýkejte třeba syrové ovesné vločky, kousněte si klidně do banánu, hlavně ať žaludek není nikdy prázdný.
  • Vydatně odpočívejte. Dopřejte si také pravidelné vycházky na čerstvém vzduchu.
  • Pozor na přípravky obsahující železo, které umí rovněž způsobit nevolnost. Užívejte je pouze tehdy, pokud se u vás prokázal skutečný nedostatek železa.
  • Nejezte silně kořeněná a tučná jídla bohatá na kyseliny, která patří ke hlavním zesilovačům těhotenské nevolnosti.
  • Proti těhotenským nevolnostem pozitivně působí také šťáva z brambor, ovocný nanuk, olizování kostky ledu nebo citronu. Na zklidnění žaludku dále blahodárně působí melouny, hrušky a hroznové víno. Spousta „zkušených“ žen dokonce proti těhotenským nevolnostem doporučuje brambory na loupačku.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Jste-li zadaná, zažíváte jedno z nejkrásnějších období svého života. Vidíte všechno přes růžové brýle a ani vás nenapadne, že by mohly…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci