Maminka.czČasopis Maminka

Jak probíhá standardní den ve školce?

Klára Kotábová 9.  10.  2012
Odvádíte svého potomka do školky s tím, že se bude v kolektivu bát, možná nudit? Přemýšlíte, kdo může znát vaši ratolest tak, aby ji dokázal zabavit? Odpověď je jednoduchá. Paní učitelka.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

V zásadě se dá říci, že denní rytmus bývá v mateřinkách hodně podobný. Jediným rozdílem ve fungování školky i dětiček může být ráno. Státní školky většinou začínají kolem půl sedmé ráno, některé firemní školky se přizpůsobily požadavku zaměstnanců a s otevřením dveří čekají až na půl devátou, protože tak to nejlépe vyhovuje rodičům. Soukromé školky naopak nabízejí komfort pozdějšího konce „školkové doby“, takže dítě si s kamarády může hrát i do sedmé hodiny večerní, což se na jednu stranu zdá výhodou pro vás, psychologové ale zdvihají varovně prst, že by se dítě mělo také bavit doma – s maminkou, což jde těžko, pokud domů dorazí po večerníčku, vykoupe se, navečeří a jde spát. Jak probíhá standardní den ve školce?

Denní rozvrh

6.30–8.00
Většina mateřinek otevírá právě kolem půl sedmé ráno. V té době jsou děti už čilé, vzpomeňte si na to, kdy vás budí váš potomek. V době do osmi hodin mají děti nejvíc prostoru na to, aby si hrály se svými kamarády, vzhledem k tomu, že třídy nejsou ještě naplněné, mají pedagožky čas na individuální práci s dětmi (nácvik držení tužek, možnost důvěrnější komunikace s dětmi, nápomoc při výběru hračky, opakování pravidel her), která je pro správný rozvoj nesmírně důležitá. V té době se utváří mezi dětmi nejvíc kamarádství a paní učitelky se dozvídají věci, které možná ani maminky nevědí :-)

8.00
V okamžiku, kdy se školka uzavře pro další příchozí, začíná oficiální část dne. Paní učitelky přivítají své předškoláčky v kolektivu, společně se seskupí do takzvaného kontaktního kroužku, který funguje jako širší rodina. Děti v něm mají stále stejné kamarády, vědí, s kým vycházejí a s kým ne, nečeká je žádné větší překvapení. Díky kontaktním kroužkům se cítí bezpečně, v okruhu blízkých kamarádů. Paní učitelky je seznámí s denním programem, partička známých dětiček si může volně povídat o včerejších aktivitách nejen ve školce, ale i o tom, co zažily doma s maminkou, kde byly na výletě i co měly doma k večeři.

8.30
Hygiena dětí (mytí ručiček), svačina (děti si průběžně opakují zásady správného stolování), malí „hospodáři“ nachystají kamarádům prostírání a nápoje. Pro předškoláčky je důležité upevňovat víru ve své schopnosti i pravidelným opakováním dovedností, které používají v běžném životě. Navíc v tomto nácviku táhnou příklady, takže to, co doma považujete za neřešitelný problém, se v kolektivu stává hračičkou. Děti velice rády napodobují starší kamarády, odmalička je ve velké většině z nich soutěživý duch, který dávají najevo i v takovýchto běžných situacích.

Nemusíte se obávat, že by vaše dítě hygienu a svačinku nezvládlo. Nejmenším pomáhají paní učitelky, starší už zvládnou samy věci, ke kterým je nechcete doma pustit. Důvěřujte jim! Pro děti je svačina důležitým mezníkem, protože podle vyjádření učitelek, hodně těch, které vstávají ráno brzo, nesnídá, takže jejich první jídlo právě přichází na řadu. Proto se hospodářky v koordinaci s kuchařkami snaží o to, aby bylo výživné, chutné a aby díky lákavosti pro strávníky nezbývalo, což se jim bezesporu daří.

9.00
Nastává denní fáze, kterou malé děti milují, na řadu přichází hlavní činnost, to znamená konkrétní práce či vyprávění o dané věci (malování, pracovní činnost, práce s obrazovým materiálem, učení se nových básniček, písní, vyprávění si o tradicích...). Vše probíhá formou hry tak, aby děti byly zaujaté a aby je to bavilo. Díky těmto hodinovkám vás mohou vaši potomci překvapit vánoční koledou, velikonočním říkadlem a dalším, čemu se doma třeba nevěnujete.
Obrázky, které děti během těchto hodin tvoří, dostávají s sebou domů, případně se stávají součástí tematických dekorací.

10.00
Kolem desáté už děti přestávají být klidné, proto je načase vypustit je na čerstvý vzduch. Předškoláčci milují procházky, pokud mají vlastní školkovou zahradu, rádi se zabaví na prolézačkách a podobně. Procházky spojené s poznáváním přírody děti zbožňují a vám tak ulehčí práci. Pokud totiž ve školce funguje vše, jak má, mají před sebou dvouhodinový výlet za dobrodružstvím, který vy nebudete muset absolvovat později odpoledne. Pokud se děti „větrají“ na školkové zahrádce, paní učitelky s nimi hrají míčové hry, stavějí hrady z písku, pořádají školkovou olympiádu a podobně. A když začínají být malí neposedové unaveni? Je čas na oběd!

12.30
Dětičky se za pomoci pedagogů, většinou ale samy, oblékají do školkového oblečení, před obědem odcházejí na toaletu a opět si upevňují vědomí toho, že po příchodu z venku se vždy důkladně myjí ruce. Opakování hygienických návyků je důležitým bodem dne.

12.45–13.15
Oběd se většinou skládá z polévky, hlavního jídla i dezertu. Proto, aby každé z dětí vždy snědlo alespoň něco. Jídla jsou připravovaná z tzv. potravinového koše tak, aby dětem nechyběly důležité živiny, které potřebují pro svůj zdravý vývoj. V mnoha rodinách se navíc dnes již nevaří teplé večeře, proto si kuchařky dávají záležet na tom, co svým strávníkům servírují, mnohdy je totiž právě to jejich jídlo jediným teplým pokrmem během celého týdne. Výživové hodnoty, které má, významně ovlivňují růst dítěte. A ten se hranolky z fastfoodu opravdu nedožene.

13.30
Po jídle si děti vyčistí zoubky. Ty, které neodcházejí domů, jdou relaxovat, ty, pro které si přijdou rodiče, si malují u stolečků a čekají, až si je maminka nebo tatínek vyzvednou. Zklidnění po obědě je pro děti rituálem, na který by měly být naučené z domova. Povinností už ale není odpolední spánek, všechno záleží na dohodě rodičů s učitelkou.

13.30–14.30
Žáčci odpočívají při pohádce či relaxační hudbě. Ti, kteří nejsou tzv. spáči, mají po domluvě s paní učitelkou možnost jiné klidové činnosti. Během času určeného k odpočinku děti zregenerují a mají spoustu elánu pustit se do odpolední zábavy. Předěl v průběhu dne je důležitý nejen pro duši, ale i pro občerstvení unaveného těla.

14.30
V půl třetí nastává změna rytmu. Děti se převlékají do hracího oblečení, uklízejí lehátka, chystají se na svačinku, protože při odpočinku vždy vyhládne :-) Po jídle, které dodá energii pro odpolední zábavu, se rozhoduje podle počasí. Odpolední aktivity jsou volnější než ty dopolední, vždy se už totiž přizpůsobují tomu, že malí neposedové jsou postupně vyzvedáváni a odváděni svými rodiči domů. Hra dlouhodobějšího charakteru, plánované aktivity a podobně proto nemají smysl. Mohlo by se stát, že během pár minut odejde domů polovina hráčů. Pokud je jen trochu hezky, děti si hrají venku. Když počasí nepřeje, zábava se musí podle zaměření každého z dětí odehrávat uvnitř. Holčičky si v této době většinou hrají s panenkami, s obchodem, stavebnicí, kluci si hrají na montéry, šoféry, pozor, v dnešní době už i na kadeřníky a podobně.

Běžná školka končí v17.00, kdy domů odcházejí poslední děti tak, aby měly ještě dostatek času na domácí zábavu. Během té by rodiče měli se svými potomky diskutovat o tom, co během dne zažili, jaké nové dovednosti se naučili, co je nejvíc bavilo a co je naopak vůbec netěšilo. I vy vyprávějte svým dětem o tom, co se vám přihodilo v práci, na jednu věc si ale dávejte pozor. Pokud o svém zaměstnání mluvíte otráveně, sdělujete ratolesti, že vás nebaví a že tam chodit nechcete, počítejte s tím, že stejně bude o své práci, tedy školce, mluvit ona. A to přece není vaším cílem. Tím by mělo být dítěti objasnit, že zábava se dá najít všude. V práci i školce.

Témata: Děti, Časopis Maminka, Mateřská škola, Správný rozvoj, První jídlo, Jak, Důležitý mezník, Den, Standard, Denní rytmus, Běh času, Standa, Odpolední spánek, Odvádění, Váš cíl, Blízký kamarád, Neřešitelný problém, Prostírání, Denní rozvrh, Jediný rozdíl, Stan, Běžná školka, Správné stolování, Obrazový materiál