[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
„Často není problém jen v tom, jak tuto změnu ponese dítě, ale také, jak ji zvládnou rodiče, kteří své obavy, například jak jejich potomek uspěje v kolektivu, následně na dítě přenesou,“ potvrzuje zkušená dětská psycholožka PhDr. Jana Procházková. První třída přitom zásadním způsobem ovlivňuje, jaký postoj dítě zaujme k celému budoucímu studiu.
Důležité je nestrašit ho před nástupem do školy povinnostmi, kterého na něj čekají, ani ho nepřeceňovat větami typu: „Neboj, stejně budeš ze všech nejlepší…“ Zkrátka, aby nenastupovalo do kolektivu s nereálnými představami.
Pozitivní roli v tomto období sehrává školka. Děti, které nechodí pravidelně do školky, mají handicap – neznají vnější svět, nejsou zvyklé na jiný řád a jiné autority než z rodiny, pravidelný kontakt s vrstevníky, na to, že musí vycházet s někým cizím.
Rodiče mohou dítěti vstup do vzdělávacího systému usnadnit nebo naopak zkomplikovat i tím, jakou mu vyberou školu. Doktorka Procházková radí nepodlehnout nabídkám, kterými se školy snaží přitáhnout nové žáky, aby pak dítě nemuselo každý den vstávat v šest ráno a dojíždět hodiny do vzdálené školy jen proto, že je tam větší nabídka kroužků nebo výuka angličtiny už od první třídy.
Přes veškerou snahu rodičů i učitelů se může stát, že dítě adaptaci na školní prostředí nezvládá. Upozornit vás na to mohou změny v chování, noční děsy, bolest hlavy, břicha, zvracení, teploty bez jiné příčiny apod. V takových případech už se doporučuje obrátit se přímo na dětského psychologa.
Příčinou problémů může být i to, že někteří rodiče nerespektují názor odborníků a do první třídy pošlou i dítě, kterému byl doporučen odklad školní docházky. „Rodiče by měli zapomenout na vlastní ambice a neklást na dítě přehnané nároky. Pokud lékař nebo psycholog doporučí, že je lepší nástup do kolektivu odsunout, je dobré poslechnout a dítě zbytečně nefrustrovat.“ uzavírá PhDr. Jana Procházková.