[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Tak jako se mění módní trendy v oblečení nebo botách, mění se i móda v kočárcích. Nedá se říci, že některé typy jsou lepší než jiné, například že tříkolky jsou lepší, záleží na osobních preferencích. Přibývá rodičů, kteří si pořizují více kočárků – jeden do terénu či na sport, druhý do města a podobně.
Při nákupu kočárku byste měli rozhodně zohlednit věk, váhu a výšku dítěte. Klasicky se rozlišuje hluboký kočárek s korbou pro miminka, sportovní pro batolata a větší děti, s nimiž rádi vyrážíte do přírody a na delší cesty, a golfové hole – ty jsou ideální na výlety do města a na kratší vzdálenosti.
Pořídit si můžete také kombinovaný kočárek, který má jak sportovní sedák, tak hlubokou korbu a většinou na něj lze nasadit i autosedačku, ta bývá někdy součástí základního vybavení. Ale pokud budete tento model, zvaný trojkombinace, chtít prodat, budete muset jít s cenou hodně dolů.
Případně můžete na první půlrok až rok koupit klasický hluboký kočárek – klidně i z druhé ruky, a pak na další roky sportovní, s nímž budete mnohem akčnější. Případně kupte sportovní podvozek rovnou a dokupte k němu korbu, kterou pak můžete samostatně bez potíží prodat – tento postup nabízí čím dál víc výrobců.
Jak dlouho vydrží dítě v korbě? Metou bývá, aby v ní dítě mohlo být přes svou první zimu, ale jinak klidně můžete dát půlroční dítě do sporťáku, zvláště pokud umožňuje nastavení do úplného lehu. Pokud chcete mít v korbě přes zimu dítě půlroční až roční, potřebujete, aby měla na délku alespoň 80 cm, aby se tam vešlo i s fusakem.
Na jedné straně najdete fanoušky designových kočárků, na druhé straně ty, co za nejlepší považují kočárky stejného stylu, jaké se používaly před desítkami let. Tady skutečně záleží na vašich preferencích, v obou případech se můžete dostat na cenu ve výši několika desítek tisíc korun.
Pozor, některé kočárky se prodávají jako jedna předem daná sada, některé si sami skládáte – zvlášť si vybíráte podvozek, zvlášť korbu, případně sedátko z různých typů a designů, což většinou v součtu vyjde podstatně dráže, ale můžete si sestavit kočárek na míru i vzhledem odpovídající vašim představám.
Pokud jde o doplňky, jako jsou pláštěnka, slunečník, nánožník, držák na pití, adaptér pro autosedačku a podobně, lepší je pořídit tyto věci rovnou.
Důležité jsou rozměry kočárku, především jeho hmotnost a šířka. Raději si ho zkuste zvednout, abyste věděli, co vás pak při jeho transportu čeká, vyzkoušejte, jak snadno se skládá a zda se dobře vleze do kufru vašeho vozu, a myslete i na možnosti jeho uskladnění doma. Příliš široké kočárky se nevejdou do některých vchodů, pozor na to, stejně jako na rozměry výtahů.
Dalším důležitým bodem je volba podvozku kočárku – pořídit můžete tříkolový, čtyřkolový, se zdvojenými nebo jednoduchými kolečky. Zajímejte se o stabilitu, zvláště v případě tříkolek, u kvalitních modelů to ale nebývá problém.
Některému rodiči vyhovují pevně ukotvená kola, jiný je vděčný za možnost aretace takzvaných volných kol. A nezapomeňte ani na použitý materiál – nafukovací a gumová kola zvládnou i náročnější terén, umělohmotná jsou opět spíše do města.
Na první pohled méně zásadními atributy při výběru kočárku jsou možnost sejmutí a praní potahu, snadná omyvatelnost, způsob upevnění dítěte v kočárku (ideální jsou pětibodové pásy), velikost a přístupnost nákupního koše, mechanismus brzdění a také stupátko pro druhé dítě, případně možnost jeho dokoupení a snadného připevnění.
Zajímejte se také o možnosti nastavení zádové opěrky, opěrky nohou i rukojeti. Pozor dejte na to, aby byla dost vysoká v případě, že vy sami jste vysocí rodiče.
Není to rozhodující kritérium, ale o kvalitě výrobku může napovědět i to, kde byl vyroben. I tradiční značky vyrábějí své modely často v Číně, ale bývají kvalitnější než výrobky čínských firem, které se snaží napodobit pod svými značkami modely slavnější provenience.
Ale dováží se i spousta kočárků z továren v USA, Polsku či Francii. Zvláštní kategorii představují polské kočárky, najdete mezi nimi jak výrobky v nejnižších cenových relacích, tak kočárky dražší.