Maminka.czADHD

Jak zvládnout dítě s ADHD a jak se děti s touto diagnózou projevují?

Tereza Víchová 4.  11.  2018
Vzteká se, neposedí, je jako pytel blech, co nezavře pusu, a občas zaslechnete něco o nevychovanosti. Může to tak být, ale důvodem je třeba ADHD. Jak to poznat?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Co znamená zkratka ADHD

ADHD je anglickou zkratkou neurobiologické poruchy s názvem Attention Deficit Hyperactivity Disorder, tj. syndromu poruchy pozornosti s hyperaktivitou, česky také specifické poruchy chování či hyperkinetické poruchy. Čtyři písmenka nahánějí hrůzu a představu „nenormálního“ či „hloupého“ dítěte.

Ale skutečnost je pravý opak, takové děti často mívají vyšší IQ a při soustavné péči klidně vystudují gymnázium. Jde JEN o to vše včas odhalit, spolupracovat s odborníky a nestrkat hlavu do písku.

„Dceři je pět a od narození je absolutní nervík,“ vypravuje Katka. „Odmalička pořád kroutila nohama, věčně byla v pohybu, nespokojená, špatně spala. Nechtěla se kojit, oblékat, přebalovat, koupat, na všechno podrážděné reakce.

Rychle se ale učila mávání, paci paci, říkanky a písničky, rozumově mi připadá nad průměrem. Jenže se vzteká, stačí dlouhá fronta v obchodě a klidně se válí po zemi.“

Porucha pozornosti a hyperaktivita

Porucha pozornosti s hyperaktivitou má v medicíně za sebou stosedmdesátiletou historii. Projevuje se již od raného dětství, nejvíce však ve školním věku, kdy postihuje tři až sedm procent dětí. Téměř v polovině případů přetrvává do dospělosti a vyskytuje se u čtyř až pěti procent dospělých,“ uvádí doktorka Zuzana Ludvíková, zakladatelka asociace CAPARD, kde se rodiče mohou dozvědět novinky a tipy pro aktivní rozvoj svých dětí.

Dětská hyperaktivita se dá léčit i bez „prášků“

„Dva důležité neurotransmitery, chemické látky, které za normálních okolností přirozeně vznikají v nervové soustavě a slouží v ní k přenášení vzruchů, nejsou v mozku dětí s ADHD vyplavovány v potřebném množství.“ A tam je příčina problému.

Vaše dítě vám tedy „nedělá naschvály“, jak si mnozí (i samy mámy) občas myslí. Důvody ADHD mohou být různé, jeden viník neexistuje. Významnou roli hraje genetika, děti ovlivňuje už i problémové těhotenství, předčasný porod nebo kouření a alkohol v prenatálním období.

Kdy začíná problém s ADHD? V peřince

Varovné signály vysílají už miminka, přesně jako v případě Katčina vyprávění. Pochopitelně nemůžete čekat, že zdravé dítě nezabrečí, a v každém horším spaní hned vidět ADHD. Důležité je, zda si miminko postupně zvyká (anebo nezvyká) na režim:

Děti s ADHD jsou dráždivější, mohou mít přehozenou noc a den, nedokážou si vytvořit stereotypy, které jiné děti běžně akceptují, jsou obvykle věčně nespokojené, protivné před koupáním,“ vysvětluje speciální pedagožka Ivana Vlková, spoluzakladatelka asociace CAPARD pro aktivní rozvoj.

Klára: Stačil okamžik nepozornosti a náš syn (2) se málem utopil

Dalším ukazatelem problému je nerovnoměrný vývoj motoriky: Některé fáze dítě přeskočí a třeba vynechá lezení, místo toho si hned v osmi měsících stoupne a brzy chodí. „Děti mohou být velmi šikovné v jemné motorice a jakoby zrychlené nebo naopak špatně a pozdě mluví, jsou nemotorné,“ popisuje odbornice.

Jaké jsou příznaky ADHD

Vaše batole rozhodně nemusí být přesně tabulkové a zapadat do norem, v raném věku se také poruchy ze spektra ADHD obvykle neobjeví a nediagnostikují. „Chleba se láme“ až s kolektivem, do něj totiž dítě nezapadne a přehlédnout se to nedá.

Hyperaktivita není nevychovanost

Jaké jsou hlavní projevy ADHD v předškolním věku? „Zejména nesoustředěnost, těkavost, nápadně zvýšená aktivita a jednání před přemýšlením, tedy impulzivita, to vše výraznější ve srovnání s vrstevníky,“ popisuje doktorka Ludvíková. „Nebo jinak řečeno horší schopnost regulovat své chování podle požadavků situace.“

Prvních šest týdnů školky je obecná norma pro tzv. adaptační režim, kdy jsou děti „schopné čehokoli“ a rodiče i paní učitelky s tím počítají. Poté ale následuje přijetí autority, plnění různých úkolů, fungování v dětské skupině a učení se vzájemnému respektu, toleranci a běžným rituálům kolektivního zařízení.

„Dítě s ADHD nemá běžné mantinely, nedokáže si osvojit vzorce chování, neumí se učit nápodobou a neví, co jak po sobě následuje,“ říká Ivana Vlková. „Nevydrží v klidu sedět, vyžaduje stálou pozornost a přítomnost paní učitelky, skáče do řeči, na všechno má několik ‚ale‘ .“

Projevy dětí s ADHD v běžném dni

  • Nezvládají ranní stereotypy, a často proto přicházejí pozdě do mateřské školy.
  • Zapomínají věci, ale i opakující se činnosti.
  • Smlouvají, vysvětlují (proč to či ono nejde).
  • Mají neadekvátní reakce (přehnané emoce).
  • Nepustí vás ke slovu.
  • Nepamatují si instrukce.
  • Je jim jedno, když něco nedokončí.
  • Nesoustředí se na práci, stále vyrušují.
  • Často mají opožděný vývoj řeči, motoriky.
  • Nesnášejí grafomotoriku.
  • Chybí jim například krátkodobá paměť.
  • Nevydrží u poslechu pohádky.
  • Dřív jednají, než myslí.
  • Ale bývají často vynalézavé a mají velkou fantazii.
  • Rodičům takříkajíc „přerostly“ přes hlavu.
  • Často s neúspěchem ztrácejí motivaci. 

V kolektivu ho tak nepřehlédnete a z toho školkového se obvykle samo vyčlení svou „jinakostí“. Buď je to „třídní šašek“, který ale ostatní jen na chviličku zabaví a pak je ruší u hry, nebo naopak bývá často stranou, jde-li o holčičku („zasněná víla“).

Děti s ADHD mají velmi často vyšší IQ a rozvinutou vnitřní fantazii. Pokud jste až dosud nepozorovala nic zásadně neobvyklého, učitelka ze školky možná problém nepřehlédne a upozorní vás.

Jak probíhá vyšetření

„Když mi přišla zpráva s diagnózou ADHD, doslova mě to sešrotovalo,“ vzpomíná Lenka. „Brečela jsem, syn byl v první třídě a hned na začátku měl ztížený start. Věděla jsem, že není konec světa. Byl zdravý, chodil, mluvil, přemýšlel. Ale ta čtyři písmenka jsem musela dlouho vstřebávat.“

Vaše první cesta povede k pediatrovi a neurologovi. Odtud dál můžou pomoct a i nadále pomáhat psycholog a psychiatr, speciálně pedagogická centra (SPC), pedagogicko-psychologické poradny (PPP).

Hodnotí se tři základní kategorie ovlivňující chování: pozornost, hyperaktivita, impulzivita; nejfrekventovanější forma ADHD je kombinovaná. „Pro řadu rodičů je těžké se vůbec někam vydat a problém si připustit,“ sděluje své zkušenosti Ivana Vlková. „Pocit ‚mám nenormální dítě‘ je pochopitelný, musí ho vstřebat. Na začátku je čeká podrobná anamnéza, která se snaží odhalit příčinu, tedy otázky ohledně dědičnosti, těhotenství, stresu, průběhu porodu či těžkých životních situací.“

ADHD u dětí – nic nového! Co je však čeká v dospělosti?

Odborník pozoruje dítě při hře: Zda u činnosti vydrží, umí samostatně pracovat, jak se projevuje, zda udrží oční kontakt. Posoudí současný stav jeho psychomotorických schopností. „Především školní děti s ADHD spadají do péče psychiatra a užívají léky, což většinu rodičů vyděsí, ale není třeba se bát,“ uklidňuje dále odbornice.

„Medikace slouží k regulaci mozkové činnosti třeba jen na přechodnou dobu, než se stav upraví.“ V praxi se v současnosti pozitivně osvědčuje i využívání přípravků obsahujících omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. U dětí s vyšší hladinou těchto kyselin se totiž podle studií zlepšilo čtení slov a hláskování a celkové příznaky ADHD se poměrně výrazně oslabily.

Chce to každodenní práci s dítětem

Každodenní práci a postupné malé pokroky pak rodiče s dětmi v pravidelných intervalech konzultují s vybranými odborníky. I ti se musí vybírat pečlivě, proto se v soukromých poradnách nebojte ptát po vzdělání, zkušenostech a výsledcích. Pomocnou ruku vám pak podá spousta programů a speciálních materiálů.

„Obrovsky důležitá je motivace maminky, často je třeba měnit i výchovné postupy či podmínky pro učení a vše se neobejde bez velké trpělivosti. Čím dříve se v předškolním věku začne, tím jednodušší pak vše bude po příchodu do školy,“ dodává Ivana Vlková, která je i autorkou stimulačního programu Předškolní přípravka. 

„Chytré“ materiály pro rozvoj dětí s ADHD i všech ostatních 

Preventivní program Ostrov objevů: multismyslové kurzy pro nejmenší děti a jejich rodiče vedou ke správné stimulaci a vývoji dětského mozku

Pedagogický program HYPO: Posílení zrakové a sluchové paměti, koncentrace pozornosti autorky PhDr. Zdeňky Michalové, Ph. D. (nabízejí ho pedagogickopsychologické poradny)

Individuální program tzv. „šitý na míru“ konkrétnímu dítěti v soukromé praxi Mgr. Ivany Vlkové 

Stimulační program pro předškoláky a děti s odloženou školní docházkou MAXÍK Mgr. Pavly Bubeníčkové 

Deset minut denně 

Dá se něco ovlivnit prevencí? Ano, podle odborníků už od kojeneckého věku. Vytrvejte v nastavování režimu, v útlém věku nepůjčujte dětem tablety a telefony, do tří let by je neměly mít vůbec, později třeba jen deset minut denně, a sledujte také to, čemu se vaše děti vyhýbají.

„Deset minut soustředěné činnosti denně stačí, ale bez plačícího sourozence, zapnuté televize nebo točící se židle. Je to ten nejlepší vklad do budoucna pro všechny děti, i ty zdravé,“ uzavírá Ivana Vlková.

Jak se projevují děti s ADHD

Nezvládají ranní stereotypy, a často proto přicházejí pozdě do mateřské školy. Zapomínají věci, ale i opakující se činnosti. Smlouvají, vysvětlují (proč to či ono nejde). Mají neadekvátní reakce (přehnané emoce). Nepustí vás ke slovu. Nepamatují si instrukce.

Je jim jedno, když něco nedokončí. Nesoustředí se na práci, stále vyrušují. Často mají opožděný vývoj řeči, motoriky. Nesnášejí grafomotoriku. Chybí jim například krátkodobá paměť. Nevydrží u poslechu pohádky.

Dřív jednají, než myslí. Ale bývají často vynalézavé a mají velkou fantazii. Rodičům takříkajíc „přerostly“ přes hlavu. Často s neúspěchem ztrácejí motivaci. 

GALERIE: Skvělé dětské schovávačky, které vás pobaví
Jaký je rozdíl mezi zlobením a ADHD? Zlobení trvá jen chvíli
Schválnosti dětí? Ne, spíše ADHD
Témata: Děti, Časopis Maminka, Předškolák, Školák, Chování a vztahy, Mateřská škola, Genetika, ADHD, Hyperaktivita, Raný věk, Zvýšená aktivita, Materiál, Oční kontakt, Předškolní věk, Naschvál, Michalov, Ludvík, Příčina problémů, Zakladatelka, Forma, Štos, Běžný den, Nastavování, Nejlepší vklad, Zdravé dítě