Maminka.czPeníze a kariéra

Je to na vás!

Iveta Kolocová 15.  6.  2010
Je to na vás!
Máte ráda své zaměstnání, a přesto se cítíte jako křeček běhající v kolečku? Už dlouho přemýšlíte, co udělat, aby vás práce zase víc bavila, měla jste větší elán i spoustu nových nápadů? Následující strategie vám pomohou.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Být kreativní a šťastní, uskutečňovat své sny a seberealizovat se! Ještě nikdy jsme si nehledali nové zaměstnání s takovými ideály jako nyní – a to je správné. Skutečností ale také je, že většinou pak následuje rozčarování.

Nadřízení usilují o něco jiného než o naši seberealizaci (kdybychom tak jen věděli o co) a kolegové mají své vlastní pojetí práce (kdybychom tak jen věděli jaké). Tak tady tedy sedíme a doufáme: příště si najdu něco lepšího.

Ale bývá to stále stejné. Příčinou není, že bychom si pokaždé špatně vybrali. Jen se všichni potýkáme s podobnými problémy. Odborníci se proto přimlouvají za to, abychom se pokusili o nový začátek – ale bez výpovědi: „Změňte zaměstnání, které máte, na takové, které chcete.“

Využívejte maximálně svou kreativitu

„Stále přicházím s novými nápady, ale tady to nikoho nezajímá – ani šéfa.“ Znáte ten pocit?

I když je opodstatněný, pokuste se udržet si nadhled, jinak vám hrozí frustrace.
Možná má váš nadřízený dobré důvody k ignorování vašich návrhů: např. má spoustu své práce a za posuzování inovačních projektů není ani placený.
Proto odborníci radí vcítit se do role nadřízeného, který musí rozhodnout, jaký návrh má prioritu. Zamyslete se, v čem přesně je problém: v odbytu, marketingu, pracovním procesu? Diskutujte o svých nápadech s kolegy a až pak jděte za šéfem.

Důvěřujte sobě a budoucnosti

Nejčastější kritérium při nástupu do zaměstnání zní: mělo by být takové, „kde se pracuje s lidmi“. Ale kdo ve svém idealismu tuší, jak složité mohou být právě mezilidské vztahy? Egocentrik v šéfovském křesle, nekompetentní klienti a uprostřed toho všeho vy se závazkem kolegiality a kooperace. Uvědomte si, že v práci sice nemůžete dávat své pocity bez zábran najevo, ale také si nemusíte nechat všechno líbit. Konflikty se dají řešit. Pokuste se raději o profesionální odstup: nestavte své sebevědomí na tom, zda vám dají druzí za pravdu. Vysvětlete jim své stanovisko, ale ponechte jim jejich názor, když na něm trvají. Pokud je pravda skutečně na vaší straně, budoucnost to potvrdí.

Člověče, klidně se rozzlob

Potlačovaná zlost nás stojí spoustu energie. Uvědomte si tedy, co skutečně cítíte, a udělejte vše pro to, aby se vám ulevilo: jděte na chvíli ven nebo zavolejte kamarádce. A potom se snažte na konflikt zapomenout. Také přátelská kolegyně vám může pomoci zbavit se přetlaku – ale pozor: nezatahujte ji do svých sporů, nezakládejte žádný „klub protestujících“ a nedělejte si ze svého pracoviště „zeď nářků“!

Týden začíná dobře!

Pondělní ráno by mohlo být vítaným novým začátkem, ale většinou nám už v neděli večer kazí náladu představa pracovního týdne, který máme před sebou. Zde pomůže jen jediné: snažit se přeladit. Přemýšlejte, jak by úcty a respektu mohlo vypadat vaše perfektní pondělí. A co můžete udělat pro to, aby přesně takové bylo? Požádejte kolegyni, aby si s vámi promyslela, co bude zapotřebí příští týden udělat, a pak už se jen pustíte do práce.

Nelehké rozdělení práce

Někdy už je toho na vás příliš: všechna práce skončí na vašem stole, zatímco druzí v kuchyňce jen diskutují o tom, v jakém jsou stresu. Zde nepomohou hlasité nářky, protože člověkem je gesto, které může první by si to vaši kolegové mohli vysvětlit různě, pouhou žádost o pomoc by v tom nepochybně (raději) nehledali. Kdo se chce podělit o své povinnosti, musí používat mozek. Pokuste se své tvrzení doložit fakty. Například tím, že sepíšete seznam svých úkolů s uvedením času, který na ně musíte vynaložit. Tím kolegům svou situaci vylíčíte zcela bez emocí. V takových případech se osvědčuje stručnost a ich-forma – hovořte jen o sobě, ne v kontextu s druhými.

Využijte „chytráky“

Práci nám neztěžují jen lenoši, ale také ti, kteří všechno vědí lépe a stále se do všeho pletou. Nenechte se jejich radami vyvést z rovnováhy, ale preventivně si je držte od těla. Využijte takové kolegy raději pro své vlastní účely: apelujte na jejich kompetenci a rozdělte se s nimi o svou práci. Ovšem pak musíte také akceptovat, že něco udělají jiným způsobem než vy – a ještě za to budou vyžadovat uznání. Kdo chce pověřit svou prací někoho jiného, musí být schopen ho kontrolovat – a zároveň mu důvěřovat.

Nešetřete chválou druhých!

Všichni hovoří o globálním oteplování, ale nikdo nemluví o klimatické katastrofě na pracovištích, kde se zcela přestávají používat slova jako „děkuji“ a „výborně“. Dělejte to lépe: chvalte své kolegy i nadřízeného. Nejenže se pak setkáte s pozitivní reakcí, ale také se vám dostane většího uznání. Odborníci hovoří o „zrcadlení“: jak se chováme sami, tak s námi také jedná naše okolí.
Atmosféra ve firmě a dokonce i kultura chování se postupně změní.

A chvalte také sami sebe!

Jistě, pracujete hodně a dobře, ale vědí to také vaši kolegové a nadřízení? Lidé jsou ovlivněni sympatiemi a nedostatečnými informacemi. Kdo se neprojevuje, nemůže být ani viděn, proto bychom se měli snažit upoutat pozornost. Netajte své úspěchy a na poradě dejte jasně najevo, co víte a umíte. Ale nečekejte, že vás hned zvolí zaměstnancem měsíce: všichni vás milovat nemohou.

Neztrácejte ze zřetele své cíle

Největším zdrojem naší frustrace jsme my sami, protože máme stále tendenci srovnávat se s druhými – ovšem jen s těmi, kteří na tom jsou lépe: mají víc peněz, lepší postavení, větší volnost. Vyzkoušejte někdy následující experiment: místo zbytečného srovnávání se raději zamyslete nad tím, co je pro vás důležité – pak uvažujte, jak můžete dosáhnout větší spokojenosti a co je třeba zlepšit. Tak se nebudete hnát za tím, co by vám stejně štěstí nepřineslo.

Více se dočtete v aktuálním vydání časopisu My Life.

Témata: Peníze a kariéra, Největší zdroj, Nový nápad, Globální oteplování, Egocentrik, Nový začátek, Vaš