Maminka.czZákladní škola

Ještě nechcete poslat dítě do školy? S distanční výukou už nemůžete počítat

wall 18.  11.  2020
Ačkoli nouzový stav kvůli koronaviru ještě neskončil a nejspíše se bude prodlužovat, základní školy už se podle nařízení vlády začínají otevírat. Zatím pro nejmenší školáky. Co mají dělat rodiče, kteří do nich z obavy před nákazou děti posílat nechtějí? Nebo to logisticky nezvládnou, protože mají doma zároveň děti na distanční výuce?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Dnes – ve středu 18. listopadu – se do škol vrátili prvňáci a druháci, příští týden by se to mělo týkat celého prvního stupně. Jak vyplývá z rodičovských debat například na sociálních sítích, zdaleka ne všichni, kterých se to týká, se hned do škol vrátí. 

"Mám doma celkem čtyři školáky, přičemž jsme to měli vymyšlené tak, že ti starší vozí prvňáka ráno s sebou a já ho vyzvedávám z družiny. Mezitím já a muž pracujeme. Teď jsou však všichni na on-line škole, my na home office a vlastně logisticky nedáváme, abychom ráno vozili jediné dítě do školy a po škole zase domů. Nehledě na to, že on tam nechce, když se sourozenci mohou učit doma," popisuje Majka z městečka poblíž Prahy, do níž její děti jinak dojíždějí do školy. 

Distanční výuka: Rodiče, buďme v klidu. Povinnosti nemáme téměř žádné!

Sama se proto začala zajímat, zda si syna může nechat na domácí výuce i nadále, ale vysvětlení školy ji docela zaskočilo. "Myslela jsem, že to bude spíše formalita, ale ředitel mi řekl, že buď by musel být domácím školákem se vším všudy, což naše škola nenabízí, nebo musí chodit do školy, protože školní docházka je povinná," popisuje. Syn je zatím doma, hodlá ho omlouvat z rodinných důvodů a pokračovat s jeho učením doma. Ovšem už bez podpory školy. 

Například učitelé sdružení v Učitelské platformě souhlasí, aby rodiče měli možnost v odůvodněných případech vzdělávat děti nadále z domova. Podle učitelů však není uskutečnitelné, aby každá škola zajistila prezenční výuku a zároveň distanční způsob vzdělávání pro žáky, kteří žijí v domácnosti s rizikovými členy rodiny. Mnohé školy by se tak dostaly do personálního kolapsu.



Bojíme se maturity, on line škola na přípravu nestačí, píše maturantka


Podle pedagogů sdružených v Učitelské platformě není možné na všech školách vyhovět žádosti rodičů zajistit souběh prezenční i distanční výuky.

Mnozí rodiče už teď žádají možnost zvolit si distanční výuku, protože se oprávněně domnívají, že přítomnost jejich dětí ve škole by ohrozila seniory či chronicky nemocné osoby, se kterými žijí v jedné domácnosti. Děti sice koronavirem onemocní jen výjimečně, ale často jsou z nich bezpříznakoví přenašeči. 

Na to upozorňuje například bývalý ministr zdravotnictví, profesí epidemiolog Roman Prymula, podle nějž by se školy mohly stát časovanou bombou a přispět ke zhoršení pomalu se lepšících covidových statistik. 

"Návrat dětí do škol je bezesporu pro některé rodiny velmi rizikovou situací. Zajistit zároveň prezenční a distanční výuku je ale možné jen v některých větších školách nebo tam, kde probíhá tandemová výuka,” vysvětluje předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.

V některých školách by případný plošný návrh způsobil, že učitelé budou učit dvojnásobný počet hodin a může dojít k jejich postupnému vyčerpání. Navíc je příprava na prezenční a distanční výuku zcela odlišná. “Věříme, že pokud budou ředitelé moci rodičům v této situaci vyhovět, udělají to. Ale požadavek automatického nároku na distanční výuku při té prezenční způsobí v některých školách kolaps,” dodává Petra Mazancová.

Budou muset stačit týdenní plány? 

"V těchto případech bych postupovala stejně jako v případě, kdy rodiče žádají dlouhodobé uvolnění ze školy nebo je dítě nemocné," navrhuje ředitelka ZŠ Smart v Roudnici nad Labem Klára Koubská. Pokud to bude technicky možné, mohou se žáci do hodiny připojit online, případně si mohou doplnit učivo podle týdenních plánů a využít podporu pedagoga.

On-line připojení žáků přímo do hodiny však není vždy možné. Problém je se zvukem, protože žáci ve třídě nemluví do mikrofonu a žáci doma tak neví, co se ve třídě děje. Stejně tak tento způsob výuky zcela vylučuje většinu metod, které učitelé používají a je vhodný v podstatě jen pro frontální výuku.

Ona si na mě zasedla, mami! Co s tím, když dítě tvrdí, že ho učitelka nesnáší?

Dojde pak k paradoxní situaci – zhorší se výrazně kvalita výuky pro žáky doma, ale i pro ty ve třídě, a to za enormně zvýšené zátěže učitelů. Potíže mohou být i s připojením, protože ne každá třída má wi-fi. "Pokud to bude jen trochu možné, budeme takřka každý den trávit část výuky venku. Přesuny ven provádíme podle aktuálního počasí, což se vylučuje s plánovaným on-line vysíláním," upozorňuje učitelka 1. třídy ze základní školy v pražských Kunraticích Markéta Vokurková.

Podle pedagogů z Učitelské platformy by případný souběh prezenční i distanční výuky měl dopad na kvalitu výuky pro žáky ve třídě i doma. Tento model výuky by se stejně neobešel bez pravidelného rozesílání materiálů s občasnou konzultací a vyhodnocením zpracovaných úkolů s učitelem.

Učitelská platforma je profesním sdružením učitelek a učitelů MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ a ZUŠ, kteří se spojili s cílem zlepšit podmínky učitelské práce a kvality výuky. Cílem Učitelské platformy je tak aktivně vstupovat do jednání s MŠMT a s dalšími organizacemi, které ovlivňují vzdělávání v České republice, aby žáci i studenti získávali ve školách co nejlepší vzdělání pro budoucnost. Učitelská platforma podporuje požadavky České středoškolské unie a spolku Otevřeno, který usiluje o zvýšení kvality výuky na pedagogických fakultách a vyšší propojenost s praxí.

12 vět, které neříkejte dcerám v pubertě! Proč si je odpustit?
Nová Maminka je celá hygge. Na titulce Nikol Štíbrová se synem

Speciál o koronaviru

Koronavirus se objevil poprvé na začátku prosince 2019 v  čínském městě  Wu-chan. Onemocnění, které tento koronavirus způsobuje, dostalo označení COVID-19.  Koronaviry vyvolávají nemoci od běžného nachlazení po syndrom akutního těžkého onemocnění dýchacích cest. Onemocnění se přenáší vzduchem  kapénkovou infekcí a nejčastěji zasahuje sliznice horních a dolních dýchacích cest a spojivky. Inkubační doba je 7 - 14 dní. Mezi příznaky koronaviru patří zvýšená teplota, dušnost, kašel, únava a bolesti svalů.

Uzavření škol|Nárok na ošetřovné|Testování na koronavirus|Léčba koronaviru|Rouška bez šití
 
Témata: Koronavirus, Rodiče, Školství, Domácí škola, Školák, Základní škola, Školy, Student, Dějepis, Distanční výuka, Senior, Učivo, Mikrofon, Ministerstvo školství, Učitel, Roman Prymula, Děti, Návrat dětí, Výuka, Petra Mazancová, Roudnice nad Labem, Praha, Česká republika, Žák, Nákaza