reklama

Kdo si hraje, nezlobí aneb jak zabavit malého raubíře

Hra je pro děti předškolního věku vážná práce. Je to cesta osobního rozvoje, životní postoj a samozřejmě učení, jak trávit volný čas. Když navíc vymyslíte hru kreativní a zábavnou, dítě zapojí mozek, ruce i nervovou soustavu. A to se vám při vstupu potomka do první třídy mnohokrát vrátí.

Pětatřicetiletá Šárka je matka s velkým M. Má tři krásné, nadané děti, které druhým neubližují, jsou hodné, chytré, pozorné k ostatním. Vyhrávají soutěže v malování nebo čtení. Jak toho dosáhla? Proč jsou její ratolesti tak šikovné a klidné, až nad tím zůstává rozum stát? Odpověď je jednoduchá: „Odmalička jsem jim vymýšlela různé kreativní hry, hru jsem iniciovala spíš přirozeně, nic násilného,“ vysvětluje Šárka a dodává: „Zapojuji je do všeho, co děláme my s manželem. Holčičky mi vždy pomáhají s vařením nebo pečením, nechám je i uklízet nebo věšet prádlo, chlapec zase pomáhá tatínkovi zatlouct hřebíky nebo smontovat novou skříň.

Prostě jsme je nikdy od těchto činností neodháněli, protože nám překážejí, ale naopak jsme jim dovolili nám pomoci. Odměnou nám jsou děti, které umí pomáhat, a dokonce je to i baví.“ Předškolní věk je velmi důležitým obdobím pro získávání základních dovedností, poznatků, návyků a zkušeností. V této fázi vývoje se také utvářejí základy životního stylu a trávení volného času. Je proto víc než důležité, abyste svého předškoláka vedla k tvořivosti a kreativitě. A právě hra je pro vás tím nejlepším služebníkem.
Kreativní zábava rozvíjí psychiku, motoriku, představivost a v neposlední řadě posiluje nervový systém.

Stavte kostky, malujte a vařte!

Jistě jste si sama všimla, že vašeho předškoláka už nezajímají jen věci a jejich funkce, ale také jejich části, tedy co je vevnitř a proč to dělá, co to dělá. Hračku tedy váš potomek nejdřív rozebere a pak si s ní teprve začne hrát. Klasickou zábavou tohoto věku jsou proto stavebnice nebo puzzle. Říkáte si, že na těchto hračkách není nic kreativního?

Opak je pravdou, právě na stavebnicích se dítě mnoho naučí. Je to totiž výborné cvičení procesu analýzy celku v části a syntézy částí v celek – tedy toho, co vaše dítě bude potřebovat, až se bude v první třídě učit číst. Obrovský podíl na pozitivním dětském vývoji má i obyčejné kreslení. Vypovídá totiž o dětském světě mnohdy to, co slovy vyjádřit ještě neumí. Nemusíte mít zvláštní pozorovací talent, abyste od chvíle, kdy vaše zlatíčko vzalo poprvé do ruky tužku, viděla, jak se jeho výtvory postupem času mění.

Kolem třetího roku dítě nejčastěji kreslí tzv. hlavonožce, tedy člověka, který má hlavu a z ní čouhají nohy. Obličej má skoro vždy oči. Až později přicházejí na řadu vlasy, pusa a nos. Zhruba ve 4 letech přibudou k tělu ruce a na rukou i prsty. Nakonec přichází oblečení, zpočátku jsou pod tričkem a kalhotami ještě vidět ruce a nohy, to se ale časem srovná. Oblečený člověk se všemi náležitostmi, kterého dítko nakreslí samo bez vašeho zásahu, je pro psychology jednou ze známek školní zralosti. „Ve školce s dětmi malujeme často a na všechno, na co malovat jde.

Nedávno si třeba každé dítě namalovalo své tričko, každé vypovídalo jiný příběh, děti to bavilo a navíc mají trvalou vzpomínku,“ říká dětská pedagožka Petra Sattlerová. Popusťte uzdu své fantazii a nechte děti kreslit třeba na syrové těstoviny, na vajíčka, ač nejsou Velikonoce, nebo na okna.

Kuchyň – království her

Pusťte děti do kuchyně. Štěstí a radost vašich předškoláčků za ten nepořádek stojí. „Každý rok pečeme vánoční perníčky. A to už od září, protože moje holčičky tuto práci milují. Letos se k nim přidal dokonce i nejmenší Davídek. Připravím dětem těsto, pak jim dám vykrajovátka a nechám je, ať dělají, co chtějí. Je to skvělá zábava i pro nás rodiče,“ říká maminka Šárka. Činnosti prováděné v kuchyni děti baví. Mají totiž moc rády všechno, v čem se dá patlat, co má lepkavou, drobivou nebo tekutou konzistenci. Využijte této záliby a zapojte své dítko do vaření.

Vyrobte těsto, které se nebude lepit (smíchejte hladkou mouku s vodou a dvěma lžícemi oleje), a tvarujte kuličky, rohlíčky nebo jakékoli tvary, jež se ratolesti budou líbit. Ozdobte společně jednotlivé výtvory například kmínem, mákem nebo oříšky. Takové činnosti jsou pro vaše dítě velice prospěšné. I v předškolním věku musí stále zdokonalovat svou jemnou motoriku a právě zdobení cukroví nebo perníčků je ideální. Při této práci se naučí i trpělivosti. Jen si vzpomeňte na sebe, jak je zdobení vánočního cukroví k vzteku, když vám to nejde.

ČTĚTE TAKÉ: Látkové plenky, nebo ty na jedno použití?

Zpět do obýváků

„Vše, co se dítě naučí v předškolním věku, se odrazí na jeho prospěchu v první třídě. Je proto dobré, když umí například správně držet tužku,“ vysvětluje dětská pedagožka. Proto ho při kreslení nebo vybarvování omalovánek neúnavně opravujte a uvidíte, že jednou tu tužku vezme do ruky správně a už mu to zůstane.

Výbornou hrou, kterou se potomek učí analýze a syntéze slov, což jistě ocení učitelky, je tzv. rozkládání slov. „Řeknu dětem, zahrajeme si na mimozemšťany, schválně, jestli mi rozumíš... a hláskuji například l-e-s, dítě mi řekne, že je to les,“ popisuje další kreativní hru maminka Šárka a doplňuje: „Díky tomu neměla starší dcera v první třídě problémy se čtením.“ Všechno, co dítko dělá a co vypadá jako hra, je ve skutečnosti docela důmyslné cvičení a rozvíjení. Nebojte se proto společně zpívat písničky, hrát na flétnu nebo navlékat korálky. Odměnou vám bude předškolák zvídavý, chytrý a nadšený pro jakoukoli kreativitu, kterou vy rodiče vymyslíte. „Ve školce vidíme obrovské rozdíly mezi dětmi.
Hned poznáme, jestli si s nimi rodiče doma hrají, nebo je jen nechají sedět u počítače, aby měli klid,“ uzavírá téma dětská pedagožka Petra Sattlerová.

 


Jak zabavit dítě na 5 minut:

a) Posaďte dítko k oknu a řekněte mu, ať počítá nejdříve červená auta, pak modrá, zelená a tak dále. Dítě si procvičuje nejen počítání, ale i barvy.

b) Zahrajte si slovní fotbal (hra je skvělá na rozšiřování slovní zásoby).

c) Nechte potomka, ať vám pomůže věšet prádlo nebo vyndat nádobí z myčky (bude se cítit důležitý, že dělá „dospěláckou“ činnost).

d) Udělejte z ratolesti zahradníka. Zasaďte fazole, řeřichu nebo petrželku, cokoli, co se dá pěstovat doma za oknem. Váš zahradníček pak bude nadšeně každý den sledovat, jak jeho rostlinka roste.

Na 10 minut:

a) Požádejte potomka, ať vám namaluje to, co se ten den událo ve školce. Obrázek vám pak může podrobně popsat.

b) Zahrajte si slovní hru Hádej, kdo jsem? – někdo si myslí pohádkovou bytost nebo zvíře a ostatní hádají pomocí otázek ANO/NE, na koho myslí.

c) Nakupte několik pytlů gumových medvídků a navlékejte je společně na nit. Dítě může tento náhrdelník darovat například babičce nebo otci a společně s nimi ho sníst.

d) Vezměte středně velký míč. Vymyslete kategorii, v které se bude soutěžit (například zvířata, jídlo, rostliny). Házejte nebo kutálejte si míčem. Kdo pošle míč, řekne zároveň slovo z vybrané kategorie, ten, kdo míč nechytí nebo neví slovo, dělá úkol (například vyskočí, zazpívá apod.).

Na hodinu:

a) Ozdobte jablka: na špejle dejte různé druhy nakrájeného ovoce, naplněné špejle pak napíchejte do jablka. Nechte jablko na stole a dítě ho může postupně konzumovat. Zabavíte ho a navíc do něj dostanete vitaminy.

b) Upečte společně například bábovku, štrúdl nebo dort, vaše zlatíčko může dávat do mísy ingredience a míchat je, vy pak nalijete těsto do formy. Uvidíte, jak bude trpělivě čekat u trouby a těšit se, až ochutná svůj výtvor.

c) Vezměte modelínu a tvořte! Zvířátka, lidi, domy, rybníky... cokoli, co vás napadne. Radost v dětských očích vás bude hřát na srdci.

d) Vezměte velkou mísu nebo hrnec, dovnitř nandejte různé drobnosti, které doma najdete (pozor, jen ty bezpečné), a dětem zavažte oči. Hmatem pak musí poznat, co je to za věc a na co se používá.

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Máte touhu věnovat se různým dobrodružstvím, která vás mohou vytrhnout ze setrvačnosti života v kanceláři nebo v obchodě, což se mnohým…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama