Maminka.czDěti a mateřství

Kdy je pro dítě nejlepší začít s cizím jazykem?

Michaela Karavarakis 29.  4.  2014
Kdy je pro dítě nejlepší začít s cizím jazykem?
Záleží vám na tom, aby vaše dítě mělo lepší startovací pozici při studiu cizího jazyka? Aby mu to nedělalo takovou práci, jako třeba vám, a bylo schopné dosáhnout mnohem lepších výsledků? Experti radí: seznamte své dítě s cizím jazykem co nejdřív, ovšem samozřejmě s přihlédnutím k jeho individuálním schopnostem a za dodržení určitých pravidel.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Možná se ptáte, jestli opravdu tolik záleží na raném věku. Máte obavu, aby z toho dítě nemělo v hlavě jedině maglajs. Pak věřte, že vědci, lékaři i psychologové z Čech i zahraničí se shodují na tom, že čím dříve dítěti představíte cizí jazyk, tím lépe.

Nejpříhodnější druhý až čtvrtý rok

Lidský mozek nejvíce roste zhruba do šesti let věku. Rozhodující moment pro učení cizích jazyků nastává podle vědců mezi druhým a čtvrtým rokem, kdy je mozek nejlépe schopen přijmout a zpracovat nová slova. Podle jedné studie, lidé, kteří se jazyk naučili až po desátém roce věku, nemluví zdaleka tak plynně, jako lidé, kteří si ho osvojili dříve v životě. Proč je tomu tak?

Nárůst šedé kůry mozkové

Britští lékaři to ve vědeckém časopise Nature to vysvětlují takto: „Podle neuroložky Andrey Mechellin se dětem, jež v raném dětství přicházejí pravidelně do styku s cizím jazykem, mění stavba a struktura mozku. Tyto děti mají ve srovnání se svými stejně starými vrstevníky vystavenými pouze jednomu jazyku znatelně více šedé kůry mozkové. Znamená to, že tato mozková kůra roste v závislosti na objemu získaných dovedností a vědění nejvíce právě v tomto období raného dětství.“

Šedá kůra nese v naše mozku zodpovědnost za inteligenci a paměť a dá se říct, že čím více jí máme, tím jsme chytřejší a nadanější. Ze studie britských lékařů rovněž vyplývá, že čím později se studiu cizího jazyka začne člověk věnovat, tím menších změn v anatomii mozku může dosáhnout. Jinak řečeno nárůst šedé kůry mozkové je v pozdějším věku bohužel už jen velmi minimální.

Záleží na pravidelnosti i na formě

Cizí jazyk by se tedy měl dětem představovat již od útlého dětství, ovšem za určitých podmínek. Jednou z nich je určitě pravidelnost. Děti z bilingvních rodin mají v tomto směru nespornou výhodu, protože cizí jazyk slyší s perfektním přízvukem od jednoho z rodičů každodenně. Ale i vy, pokud nejste například anglický rodilý mluvčí, můžete na své dítě občas mluvit anglicky, když chcete.

Důležité je, abyste si přesně vymezili čas a dítěti ujasnili, při jakých aktivitách se cizímu jazyku budete věnovat. Anglickým učitelům v mateřských školkách se k tomuto účelu nejvíc osvědčují různé písničky, říkanky či hry.

Brzo, ale ne moc

I přes nepopiratelnou výhodu, které představení cizího jazyku dítěti v útlém věku má, by se i k tomuto mělo přistupovat s citem a rozumem. Například pokud víte, že vaše Anička ještě ani ve třech letech moc nemluví a cizí lidé její komolené řeči pořádně nerozumí, bude pravděpodobně lepší odložit její zápis do anglického kroužku ve školce o rok. Nakonec určitě vy sami správně vycítíte, kdy je vaše dítě na druhý jazyk ready.

Témata: Děti, cizí jazyk, Zac, Čtvrtý rok, Útlé dětství, Druhý jazyk, Read, Jazyk, Lidský mozek, Rodilý mluvčí, Mozková kůra, NEJ