Které minerály jsou v těhotenství pro vývoj plodu nejdůležitější?

Pro každý trimestr jsou důležité jiné vitamíny a minerály. Celkově by ale vaše strava měla být vyvážená po celou dobu těhotenství. Potřebné látky se snažte děťátku dodat především přirozenou cestou ve formě zdravé stravy... 2. díl článku.

<<< První díl článku

Společně s vitaminem C vám může v zimním období pomoci bezpečně překlenout období viróz a epidemií chřipky, protože pomáhá tělu účinně se bránit proti infekcím. V těhotenství vám navíc pomůže uklidnit hormonálně rozbouřenou pleť a posílit vlasy a nehty. Zinek v přírodní formě najdete zejména v dýňových semínkách a dalších druzích semen a ořechů, ovesných vločkách, z nich vyrobených cereáliích a mořských plodech.

Při plánování jídelníčku je však třeba myslet také na to, že pokud budete jíst hodně bílého pečiva, sladkostí a živočišných potravin, zinek se ve vašem organismu bude vstřebávat mnohem hůře, než když tato jídla omezíte, což vám ostatně prospěje také jinak, například zmenšením celkového váhového přírůstku. Podle některých informací mohou být projevem nedostatku tohoto prvku bílé skvrnky na nehtech.

Protože se na něm velkou měrou podílí kouření a pití alkoholu, v tomto ohledu můžete být, jak doufáme, v jiném stavu klidná. Někdy je ale příčinou tohoto problému také složení místní vody či nadměrné pocení, například při nemoci. Velmi často se nedostatek zinku projevím zhoršením stavu pleti a velkým výsevem akné, varovným příznakem může být také dlouhé a komplikované hojení ran. Doporučená denní dávka pro těhotné je 11 miligramů.
V případě, že vám lékař předepíše zinek a zároveň berete i tablety železa, udělejte mezi požíváním obou několikahodinovou přestávku.

Hořčík na nervy

Tento minerál je důležitý především pro správnou činnost svalů, což mnozí z nás pocítili při jeho nedostatku opakovanými svalovými křečemi, především v nočních hodinách. Kromě toho je zodpovědný za činnost několika set enzymů. Bez hořčíku bude mít váš nervový systém (a tím i nervový systém vašeho dítěte) velké potíže. Pokud ho budete mít nedostatek, pocítíte to na psychice, protože tento prvek dokáže uvolňovat napětí a zklidnit podrážděnou mysl. Účinný je také v prevenci vzniku žlučových a ledvinových kamenů, společně s vápníkem se podílí na vývoji a udržení zdravých kostí a zubů a v součinnosti s vitaminem C a zinkem pomáhá tělu v boji s infekcí.

A jak praví televizní reklama (a ta určitě nelže :-)), hořčík také zabraňuje předčasnému stárnutí. V přírodní podobě ho najdete především v celozrnném pečivu, ořeších a luštěninách. Na jeho nedostatek většinou upozorní svalové křeče a třas a také nervové poruchy – podrážděnost a napětí. Těhotné ženy potřebují denně asi 350 miligramů hořčíku, jeho vstřebávání opět negativně ovlivňuje kouření a alkohol. Nedostatek tohoto prvku je nebezpečný také z toho důvodu, že v takové situaci tělo vylučuje hodně vápníku, jehož potřeba v období gravidity rovněž stoupá. Hořčík je dobré užívat mezi jídly.

Vápník pro zdravé kosti

Díky němu drží naše kostra pohromadě a my se můžeme pohybovat.
Pro zdravé kosti (a také zuby) je naprosto nepostradatelný – u dětí se jeho nedostatek může projevit až zastavením růstu. Většina vápníku je v našem těle uložena právě v kostech a zubech, kterým dodává tvrdost, tedy skutečně platí, že nedostatek tohoto prvku způsobuje křehké kosti, jež se pak snadněji lámou. Tělo ho ale potřebuje nejen ke stavbě a udržení kostí, ale také k podpoře správného srdečního rytmu, hojení ran a tvorbě hormonů a enzymů. Pokud jsou zásoby v tělním oběhu nedostatečné, organismu nezbude nic jiného, než si vápník vzít z kostí a zubů – jeho dlouhodobý nedostatek tak může být mimo jiné příčinou chronických potíží se zuby.

U dětí navíc hrozí deformace páteře i končetin. Podle některých studií vápník pomáhá nejen proti osteoporóze, ale svým působením ve střevech také proti nádorům tlustého střeva. Dostatek vápníku dokonce dokáže do určité míry tlumit silné porodní bolesti (podobně jako pomáhá proti silným menstruačním bolestem). Jak je poměrně dobře známo (zdraví, sílu, najdeš v sýru!), zdrojem vápníku jsou především mléčné výrobky, zdaleka ale nemusíte pít mléko, pokud vám nechutná, jelikož vysoký obsah tohoto prvku mají také zakysané mléčné výrobky, tvaroh a sýry.

Pozor ale na tavené sýry, které obsahují tavicí soli, jež vstřebávání vápníku omezují, totéž platí i o cukru a sladkostech. Z uvedeného vyplývá, že nedostatek vápníku poznáte především podle častých zlomenin a hodně zkažených zubů, může se projevit také nespavostí a únavou. Velmi důležitý je fakt, že nejlépe se vápník vstřebává do 35 let, takže se snažte vytvořit si dostatečnou zásobu již v mladém věku. Těhotným a kojícím ženám se u nás doporučuje denní dávka až 1000 miligramů, pokud užíváte tablety, lepší vstřebávání zajistíte, když si denní dávku rozdělíte do dvou částí.

Železo pro krvinky

Chudokrevnost je v současné době u českých žen velmi rozšířeným jevem. Mnoho těhotných dostane poté, co je jim vyšetřen krevní obraz, od svého lékaře tablety železa. Je dobré, pokud je užíváte co nejdříve a pečlivě, abyste si pokud možno vytvořila co největší zásobu na dobu porodu a šestinedělí, kdy budou krevní ztráty (a tedy i ztráty železa) větší než obvykle. Železo je nejvíce obsaženo v červeném krevním barvivu, tedy v červených krvinkách. Ty mají na starost přenos kyslíku z plic do celého těla, při naprostém nedostatku železa bychom vlastně nemohli dýchat.

A jelikož v jiném stavu žena dýchá za dva, je jeho dostatek opravdu nezbytný. Vědecké studie a dlouhodobá pozorování navíc odhalily, že děti, jejichž matky trpěly během gravidity těžkou chudokrevností, měly později problémy se soustředěním a jejich prospěch ve škole byl horší než u ostatních. Ani železo si tělo neumí vyrobit, takže jej může čerpat pouze ze stravy (nebo potravinových doplňků).

V těhotenství je jeho potřeba vyšší, ale ani zde není přílišný příjem železa správný, protože jeho nadbytek vede k riziku rakoviny, srdečních onemocnění a přispívá také k množení bakterií. Jeho přírodním zdrojem jsou především vnitřnosti, hlavně játra. Těch by ale nastávající maminky neměly konzumovat mnoho, protože obsahují velké množství vitaminu A, který může způsobit potrat (pozor tedy i na paštiky a teriny). V těhotenství je ideálním zdrojem železa hovězí maso, které navíc není tučné, dále luštěniny a ořechy.

Když přidáte ovoce obsahující hodně vitaminu C, dobré vstřebávání bude zaručeno. Nedostatek železa, tedy chudokrevnost, se projevuje zejména nápadnou bledostí a únavou, mohou se vám také více lámat vlasy a nehty. Denní dávka činí u žen 15 miligramů, v jiném stavu (a v období kojení) však stoupá až na 30 miligramů za den. Jestliže vám gynekolog předepíše tablety se železem, užívejte je nejlépe nalačno. Někdy toto podání způsobuje nevolnosti, kterých má většina těhotných už tak dost, v takovém případě je menším zlem podat železo společně s kouskem jídla.

Jod pro mozek

Tento prvek je doslova minerálem inteligence, jeho dostatečné množství je nezbytné pro vývoj mozku a celkový tělesný i duševní vývoj. Dostatek jodu je důležitý pro správnou funkci štítné žlázy, která se v případě jeho nedostatečného přísunu začne zvětšovat, aby z organismu „pochytala“ co nejvíc tohoto prvku. Tento orgán bohužel nemůže jod zadržovat, jelikož z něj vyrábí hormon štítné žlázy, takže je vaše tělo závislé na neustálém příjmu.

Vědci prokázali, že dostatek jodu přijímaného v těhotenství dokáže zabránit mentální retardaci plodu, proto tento prvek rozhodně nepodceňujte. Lidské tělo by mělo stabilně obsahovat okolo 40 miligramů jodu (z toho dvě třetiny jsou za normálního stavu ve štítné žláze), pokud tomu tak není, stoupá riziko vzniku nádoru štítné žlázy. Nejlevnějším a nejúčinnějším prostředkem jeho dodávání je používání jodidované soli v naší kuchyni. Jedna lžička obsahuje asi 300 mikrogramů jodu. V průběhu gravidity však často trpíme zadržováním tekutin a otoky a pak nám lékaři doporučují solení omezit.

Dalším významným zdrojem, v těhotenství naopak velmi doporučovaným, jsou mořské ryby a různé mořské „potvory“, ty si můžete (a měla byste) dopřát třeba třikrát týdně. Problém jodu spočívá v našich zeměpisných šířkách v tom, že jeho obsah v plodinách (obilí, zelenině, ovoci) je závislý na půdě, v níž vyrostly. A u nás je půda na jod bohužel docela chudá. Nedostatek tohoto prvku a jím způsobený nedostatek hormonu štítné žlázy se projevuje zbytněním štítné žlázy, únavou a zimomřivostí. Velmi časté je také náhlé přibývání na váze, přestože zkonzumovaného jídla i pohybu je stejně. Naopak nadbytek jodu vede k nevysvětlitelnému hubnutí, vypadávání vlasů a nespavosti. Doporučená denní dávka je u těhotných žen 220 a u kojících dokonce 300 mikrogramů.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Máte chuť doma přesvědčit rodinu ke kvalitnímu úklidu a poté se s nimi skrze Lunu vydat za zábavou. Dopoledne proto musíte pracovat,…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci