reklama

Kyselina listová: Zvyšte příjem již před početím!

Kyselina listová je naprosto nepostradatelná pro správný vývoj plodu v prvním trimestru těhotenství. Jenže až 95% kyseliny listové zničíme vařením a o zbytek se „postará“ kyslík a světlo.

Kyselina listová (vitamín B9, folát, acidum folicium) je jedním z mála vitaminů, jehož zvýšený přísun i ve formě doplňků stravy vám doporučí prakticky každý gynekolog v okamžiku, kdy se u vás potvrdilo očekávané těhotenství, nebo pokud těhotenství plánujete. Proč? Kyselina listová má totiž nepopiratelný význam pro správný vývoj plodu, zvláště nervové soustavy. Její užívání tedy logicky snižuje riziko výskytu některých vrozených vad zejména v oblasti zmíněné nervové soustavy (např. rozštěp páteře), ale i vážných poškození plodu, jakými jsou např. rozštěp patra či vrozené vady srdce, močových cest či končetin.

Na základě některých studií lze dokonce tvrdit, že její dostatečný příjem v období těsně před otěhotněním a v raném období gravidity napomáhá předcházet potratům. (Dále se též v odborných kruzích diskutuje o její preventivní a terapeutické funkci v případě kardiovaskulárních chorob, některých typů rakoviny, depresí a Alzheimerovy choroby).

B9: Kolik, kdy?

V případě, že plánujete rodinu, váš pečlivý gynekolog vám pravděpodobně doporučí okořenit „romantické večery“ 400μg – 600 μg kyseliny listové (v některých případech i více). Ne že by snad B9 mělo afrodiziakální účinky, nebo zvýšilo pravděpodobnost otěhotnění, ale dbát na jeho dostatečný příjem je všemi odborníky doporučováno již před plánovaným otěhotněním (a to 1 – 3 měsíce před!). Význam kyseliny listové je pak v těhotenství nepopiratelně největší v prvních týdnech, kdy se tvoří mozek a mícha.

V případě, že vaše předchozí těhotenství skončilo neúspěšně, nebo se vaše první dítko narodilo s nějakou vývojovou vadou, která by mohla souviset s nedostatkem B9, velmi pravděpodobně vám váš gynekolog doporučí dávky ještě navýšit.

Opravdu je nutné „zobat“ pilulky?

Bohužel, moderní životní styl přispívá k tomu, že v období před otěhotněním i v době gravidity je kyselinu listovou vhodné užívat i ve formě potravinových doplňků. Proč? B9 je velice choulostivý vitamín, vadí mu vysoké teploty (vaření, dušení, pečení), kyslík, světlo – jeho stabilitu zkrátka ovlivňuje řada faktorů. Moderní stravovací návyky i skladba naší rychlé a instantní stravy jsou často přímo odpovědné za to, že ho míváme v období zvýšené potřeby v jídelníčku nedostatečné množství. Navíc se B9 nemá rád s některými léky a látkami; např. s antikoncepcí, medikamenty na léčbu epilepsie, některými protizánětlivými léčivy. Kyselina listová též nesnáší alkohol.

Nejbohatší zdroje vitamínu B9

Rostlinné zdroje: kvasnice (nejbohatší, ale nehodí jako hlavní zdroj pro těhotné), kapusta, růžičková kapusta, zelený hrášek, petržel, polníček, špenát, květák, brokolice, chřest, pór, řepa, višně, luštěniny, obilné vločky, celozrnné výrobky, sušené datle a fíky

Živočišné zdroje: játra (nejbohatší, ale jezte pouze občas a jen velmi kvalitní), ledvinky, vejce, mléko

Je nutné počítat s tím, že tepelná úprava vitamín rychle ničí a zmíněné vnitřnosti zvířat nepatří k úplně ideální strav. Denně bychom si tedy měli dopřávat saláty (zvláště zelené listové), ovoce, celozrnné a mléčné výrobky (samozřejmě ty zdravé, nepřeslazené apod.). Kyselinou listovou se též obohacují některé potraviny, v takových výrobcích je B9 vzhledem k technologickému postupu již stabilnější.

Lze se předávkovat?

Pokud má během těhotenství (i těsně před ním) dávkování všech léků a doplňků stravy pod kontrolou váš lékař, pravděpodobně se nemusíte ničeho obávat. B9 navíc patří k vitamínům rozpustných ve vodě, což znamená, že přebytky vyloučíte močí. Nicméně někdy může být velký nadbytek provázen nevolností a nespavostí a také deficitem zinku.

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

S partnerem si dnes samy nejdříve rozhodněte, co chcete dělat o víkendu. Jestli máte touhu bavit se, vydejte se do klubu s přáteli.…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama