reklama

Léto 2v1: Aneb jak si užít léto jako těhotná

Pro většinu z nás je léto úžasným obdobím plným slunce, koupání, zmrzlin a grilovacích párty. Ale jak si ho užít, když jste těhotná a většině těchto radovánek byste se měla věnovat s opatrností? Poradíme vám, jak na to.

To letošní léto si maximálně užiju,“ usmívala se na mě bezelstně kamarádka Marcela, prvorodička, s níž nás kromě jiného pojí i stejný (srpnový) termín porodu. „Už budu na mateřský, takže si plánuju hojně se opalovat a z areálu Hostivařské přehrady neodejdu, dokud nezavřou stánek s hotdogem.“ Škoda že jsem jí jako o něco zkušenější rodička (toho času matka dvou letních dětí) musela sundat růžové brýle nejen proto, že letní období snášejí těhotné ženy hůře než kterékoli jiné.

„Jsi těhotná, víš ty vůbec, že letní režim těhotných je tak nějak stejný jako režim seniorů? S opalováním bříška určitě nepočítej, na vodu, kam vlezeš, si budeš muset dát velký pozor kvůli infekcím a s hotdogy taky opatrně, taková vedrem nafouknutá tuba kečupu nebo majonézy by ti mohla pořádně zatopit…“ Podívala se na mě s otazníkem v očích. „A má teda léto s břichem vůbec nějaký výhody?!“ Samozřejmě že má! Jen je dobré vědět, jak jich můžete správně využít. 

Léto budiž pochváleno 

„Na první pohled to možná tak nevypadá, ale těhotenství v létě má velké výhody,“ hájí letní těhotenství porodní asistentka Lucie Marková z Maternity care. „Kromě dobré nálady ze slunečních paprsků například i takové, že vám nehrozí pády na náledí, máte k dispozici pestrou stravu plnou vitaminů a minerálů, neutratíte tolik za oblečení pro sebe ani pro miminko, a navíc pokud rodíte během léta či na jeho konci, čeká vás s miminkem ještě příjemné počasí vhodné na procházky. Kromě zimních plískanic a mrazivého počasí vás rovněž nemohou ohrozit ani zimní kalamity například při cestě do porodnice. V zimě také více hrozí nachlazení a chřipky… A další nespornou výhodou léta je, že vaše dítě nebude dělat první krůčky ve sněhu,“ shrnuje porodní asistentka.

Má pravdu, vždyť která z nás by v šestinedělí nechtěla raději korzovat s kočárkem během slunečných odpolední spíš než v zimní šedé břečce sněhu? Pod lehké oblečení i volné šaty lze navíc šikovně schovat poporodní kila a u kočárku zaparkovaného na zahradě měnit pobledlou nevyspalou tvář za sympatický bronz. I to nám léto nabízí, ale měly bychom počítat s tím, že to nebude úplně zadarmo.

„Co se týká nevýhod, tak ty bych viděla zejména na poslední měsíce těhotenství, které těhotné trápí nejvíc. Vysoké teploty totiž můžou představovat zvýšenou únavu, časté jsou i otoky končetin, dušnost… V letních měsících je především nutné dodržovat pitný režim a předcházet dehydrataci. Pít, i když žízeň ještě necítíme,“ radí Lucie Marková. Ve třetím trimestru se totiž objem zadržovaných tekutin může zvýšit až o 50 %, snadněji dochází k roztažení cév a vy budete zejména pocením ztrácet mnohem více tekutin.

Jak si užít prima léto s bříškem?

  • Dostatečně pijte a vždy s sebou noste láhev s vodou. Pozor na příliš studené nápoje (pod 16 °C), které nakonec zvyšují pocit žízně a horka.
  • Čekají-li vás náročnější úkoly, naplánujte si je hned na ráno. Při teplotách vyšších než 25 °C raději setrvávejte doma.
  • Na únavu jděte minerálkou. Pocením se totiž z těla vylučují minerály, které mohou za pocit únavy.
  • Sprchujte se vlažnou vodou několikrát denně, popřípadě se chlaďte v (ideálně vlastním) bazénu.
  • Noste především světlé a prodyšné oblečení z přírodních materiálů.
  • Pravidelně se při pobytu venku mažte opalovacím krémem, noste pokrývku hlavy.
  • Dopřávejte si sezonní, zejména „vodové“ ovoce a zeleninu, tj. jahody, melouny…
  • Při sezení si nedávejte nohu přes nohu, ideálně je obě vyšvihněte nahoru.
  • Studený obklad na čelo a krk příjemně osvěží. 

Prevence jako pojistka

Těhulky, které nenosí pod srdcem miminko poprvé, už to vědí: letní měsíce dávají zabrat zejména velkými vedry a změnami tlaku. Ke mdlobám pak stačí jeho mírné zakolísání, delší pocit horkosti či vydýchaný vzduch. Sama jsem se o tom přesvědčila v posledním trimestru druhého těhotenství na poště, kde jsem se náhlou slabostí vzniklou horkem, nekončící frontou a nefunkční klimatizací sesunula k zemi.

Gynekolog mi pak připomněl, že těhotenský organismus je celkově náchylnější k přehřátí a ke kolapsu tedy vede kratší cesta než kdy jindy. Na vině bývá nedostatečný pitný režim v kombinaci s dusnem. V těhotenství jsou zvýšené nároky na srdce, které může mít problém nepřetržitě dostávat krev do mozku matky a tělo prostě jde „k zemi“. Chystáte-li se do rizikových míst (MHD, obchody, lékař), mějte u sebe vždy „těhotenskou KPZ“, to znamená lahvičku s vodou, kousek něčeho sladkého (popř. hroznový cukr) a především těhotenskou průkazku. Tu pak s klidným svědomím vytáhněte kdykoli, kde byste musela déle stát. Nejde o žádný rozmar, ale o zodpovědný přístup k vašemu zdraví. Pokud se o vás mdloby přece jen pokusí, rychle přejděte do sedu (nebo kleku) a napijte se.

Kromě mdlob vás v létě mohou potrápit i otoky končetin. Vznikají ztrátou bílkovin a tlakem zvětšené dělohy na dolní dutou žílu, vedoucí krev z dolních končetin zpět k srdci. Snížení návratu krve pak může podpořit tvorbu otoků a překvapit vás mohou zcela nečekaně, stejně jako těhulku Jindru, která na ně jinak netrpívala. „Byl červenec a já v osmém měsíci obíhala obchody v nákupním centru jako takový poslední nákupní den ještě bez kočárku. Vyrazila jsem v páskových sandálkách, ale po dvou hodinách běhání mě boty začaly šíleně tlačit a já měla při pohledu na ty své sloní tlapy šok. Nedalo se dělat nic jiného než si v obuvi koupit hodně široké pantofle a domů to došlapat v nich.“ Mohla Jindra otokům předejít?

Doktor Radan Doubek radí těhotným zejména v létě o nožky preventivně pečovat. „Večer je vhodný odpočinek nohou ve vyvýšené poloze, dále koupel chladnou vodou a masáž od konečků prstů k tříslům na podporu krevního oběhu a žilního návratu jako prevence křečových žil.“ Jestliže se otoky objeví, měla byste odpočívat s nohama ve vyvýšené poloze a dopřávat jim sprchu studenou vodou. Zároveň je nutné dostatečně pít, zvýšit příjem pokrmů bohatých na bílkoviny (z letního menu se nabízejí například dušená brokolice a špenát) a i přes letní teploty zařadit do svého programu více pohybu.

K tomu všemu by měly zejména „finišující těhulky“ počítat se zvýšenou únavou a dušností. „Již ve druhém a nejvíce pak ve třetím trimestru zvětšující se děloha utlačuje vnitřní orgány tím, jak stoupá k žebrům, zhoršuje se tak pohyb bránice, tedy i možnost dýchání. Ženy se zadýchávají, cítí se více neohrabané a neforemné,“ vysvětluje Lucie Marková. Úlevu od dušnosti vám přinesou poslední týdny před porodem, kdy bříško přirozeně klesne. Do té doby raději co nejvíce odpočívejte a zapomeňte na velké výlety i náročné pochůzky do kopců. 

Do bazénu s tampónem 

Stejně jako moje kamarádka Marcela si ani já nedokážu představit léto bez pořádné koupačky. Koupání prostě k prázdninám patří a těžko se během horkých dnů vydržíme sprchovat jen vlažnou vodou v koupelně. Ponořit své rozpálené tělo do příjemně ochlazující vody a dopřát si blahodárný stav beztíže je navíc jedna z věcí, které jsou nastávajícím maminkám dokonce doporučovány. Je však potřeba si ohlídat, kde se chcete koupat.

Koupaliště, rybníky a jezera jsou totiž riziková kvůli infekcím, které se mohou dostat pochvou až do dělohy. Vlivem hormonálních změn je nyní pH vnitřního prostředí v pochvě k infekcím náchylnější. Své o tom ví i maminka Andrea. „Ve třicátém týdnu těhotenství jsme s manželem vyrazili do aquaparku, kde jsem bohužel chytila infekci a díky ní o dva týdny později porodila akutním císařským řezem U Apolináře dceru Verunku. Jak mi později řekl doktor, bacily začaly nahlodávat plodové obaly a mně dva týdny nepozorovaně odtékala plodová voda, což jsem zjistila hodně pozdě; myslela jsem si, že jsem prostě zpocená. Porod se pak už nedal oddálit.“

Nebezpečné jsou také sinice a paradoxně i průzračně čistá voda ve chlorovaných bazénech. Chlor totiž likviduje přirozené mikroby v pochvě, čímž dochází k přemnožení kvasinek. Soustřeďte se raději na domácí bazény, bazény se slanou (či přímo mořskou) vodou, případně bazény určené pro těhotenské plavání. Pakliže si kvalitou vody nejste úplně jistá, raději koupání odložte, popřípadě sáhněte po probiotickém tamponu či tamponu napuštěným vazelínovým olejem, který má vodoodpudivé vlastnosti a ztěžuje proniknutí vody do pochvy (seženete je v lékárně).

„Plavání je v těhotenství doporučovaný pohyb. Díky odporu vody dochází k nadlehčování, čímž účinně působí na záda, která jsou v těhotenství velice přetížena. Proto časté bolesti zad mohou být kompenzovány právě plaváním. Navíc během plavání nezatěžujete klouby a díky odporu vody a použití vhodných pomůcek značně posilujete rizikové partie,“ vypočítává přínosy vodních aktivit Lucie Marková, instruktorka těhotenského i baby plavání.

„Budoucí maminky mívají často strach z různých infekcí nebo poševních mykóz, způsobených pobytem v bazénu. Skutečně ne všechny bazény jsou pro aktivitu těhotných vhodné a je nutné si dobře vybrat. Nicméně v případě, že si vyberete bazén, který má organizátor pro těhotenské aktivity schválený hygienickou stanicí, nejsou obavy namístě. Pokud jste však byla náchylná k těmto infekcím i v době před otěhotněním, doporučuji použít vhodné koupací tampony.“ A tip na příjemné ráchání ve vodě? Položte si bříško do nafukovacího kruhu a lehněte si na vodu, nohy můžete podepřít pěnovou podložkou. 

Sluneční kompromis 

Letos si s Marcelou neužijeme ani lenošení a chytání bronzu na přímém sluníčku. Proč? Miminku v bříšku hrozí přehřátí, a zatímco vy se zchladíte sklenicí vody, v děloze to ještě klidně hodinu může připomínat lednovou topnou sezonu. „Osobně bych těhotným ženám záměrné opalování na přímém slunci, a to ani v jiných než poledních hodinách, vůbec nedoporučovala,“ varuje také porodní asistentka.

„Není to zdravé ani pro netěhotné, navíc i na nepřímém slunci doporučuji těhotným, aby používaly kvalitní krémy s vysokým ochranným faktorem, protože jak víme, i ve stínu to opaluje.“ Důvod číslo dva již možná tušíte: Ostré sluníčko a horké prostředí rozšiřují cévy a může dojít k rychlému poklesu tlaku korunovanému kolapsem.

A argument číslo tři? Pokožka je v těhotenství citlivější než kdy jindy a k jejímu spálení dochází rychleji, buďte tedy na sebe opatrná. „Nadměrné slunění vede i k výsevu pigmentových skvrn a je nutné upozornit také na to, že pokud se jednou opálí bříško, kde jsou strie, jejich perleťová barva se může změnit na červenou,“ upozorňuje dál porodní asistentka.

Abyste si i s bříškem užila léta, pobytu venku se přesto vyhýbat nemusíte, avšak je dobré pamatovat na režim, který my s kamarádkou určitě dodržíme: dostatečný pitný režim (doporučuje se vypít minimálně 3 až 3,5 litru vody denně, ideálně v kombinaci s minerálkou, která tělu doplní pocením ztracené minerály), důkladné mazání kvalitním opalovacím krémem několikrát denně (ideálně s faktorem 50), lehké oblečení a především stín.

Pokud nemáte doma palmu, abyste seděla v jejím stínu, rozhodně nezapomeňte na klobouk a kvalitní sluneční brýle. A chcete-li se sluníčku přece jen vystavit, pak raději mimo „sluneční kotel“, tedy ne mezi 11. a 15. hodinou, a dodržujte doporučení lékařů, které zní: Nepřekračovat dobu slunění delší než 20 minut. A jak si to omezené lenošení aspoň trochu zpestřit? 

Připravte si k němu těhotenské smoothie Pina Colada. Budete potřebovat zmrazený kokosový jogurt, půlku nakrájeného banánu, kostky čerstvého ananasu (popřípadě ananasový džus s dužninou) a hrneček studeného mléka. To vše rozmixujte tyčovým mixérem, přidejte kostky ledu, brčko a nenechte se aspoň chvilku nikým rušit… 

Chuťovky těhotných 

"Bylo pro mě nepředstavitelné odolat s těmi zblázněnými těhotenskými chutěmi nabídce chlebíčků, výběru dresinkových salátů, grilovanému masíčku a točené zmrzce, kterou jsme v rámci all inclusive měli na dovolené. Ale po zkušenosti s podrážděným žaludkem si raději dávám pozor,“ vypráví Klára, maminka osmiměsíčního Martina.

Klářin případ není ojedinělý, nástrahy letní kuchyně podpořené zvýšenou chutí již potrápily mnoho těhotných. „Letní měsíce s sebou nesou vyšší riziko možností onemocnění listeriózou, zvláště těhotné jsou k této nákaze náchylnější. Listerie se bezpečně ničí jen varem, proto je potřeba konzumovat pouze dobře tepelně upravené maso, nepít nepasterizované mléko, zeleninu a ovoce před konzumací důkladně omýt,“ upozorňuje Lucie Marková. A až vás popadne chuť na zmrzlinu, vsaďte raději na balenou. 

Dovolená s nastávající maminkou

I váš partner bude pravděpodobně řešit zásadní otázku, zda a kam jet s těhotnou ženou, zvlášť pokud by rád zavítal do zahraničí. Obecně se doporučuje cestovat bez obav mezi 4. a 7. měsícem těhotenství, kdy máte jako těhotná ještě dostatek energie a elánu. Pozor však na cesty letadlem. Většina leteckých společností má totiž v přepravě těhotných svá omezení a ta obvykle platí do 27. týdne těhotenství, pak už vás na palubu letadla nemusí pustit.

Delší cesty autem byste zvládnout měla, ovšem za pravidelných zastávek, které byste svým nožkám měla dopřávat minimálně každou hodinu a půl. Zahraniční destinace pak vybírejte podle svého zdravotního stavu i hygienických poměrů. Myslete na přístup ke kvalitní vodě, zdravotnické péči i případná potřebná očkování, která byste vždy měla konzultovat se svým gynekologem.

Chtěla byste na hory? Zapomeňte na zdolávání horských tras ve výšce větší než 2500 m n. m., i tak pro vás bude výšlap již značnou zátěží. Strach z dovolené v tuzemsku mít nemusíte, pamatujte však, že jen 4 % žen porodí ve stanoveném termínu, a že vás tedy porodní bolesti mohou potkat i dva týdny před nebo po něm.

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Máločemu se umíte upřímně zasmát, skrze Lunu to odpoledne neuděláte ani kvůli klientům. Jste sice výmluvné, ale dost kritické, takže si…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama