reklama

Máte doma noční sovu? I vy se můžete dobře vyspat!

Má vaše miminko převrácený rytmus spaní? Ve dne spí a v noci se chce bavit? Poradíme vám, jak ho srovnat zpátky a konečně se taky vyspat.

Pravidlo č. 1: Nenechte svoji sovičku ráno vyspávat

Vycházejme z prostého faktu, že drtivá většina dětí v prvním roce svého života potřebuje zhruba 11 až 12 hodin spánku v kuse (v noci) a 2 až 4 hodiny během dne. Přirozeně, pokud necháváte svoje miminko „vyspávat“ do devíti do desíti dopoledne, nemůžete se pak divit, že se mu večer nechce do postele v sedm. Abyste ho tam nějak rozumně (mezi sedmou a osmou) dostali, musíte ho zhruba ve stejnou dobu ráno vzbudit.

Pravidlo č. 2: A nenechte ji ani prospat celý den

Je možné, že jste se do bludného kruhu probdělých nocí a prospaných dnů dostali úplnou náhodou. Kolikrát stačí jeden den, který projezdíte s kočárkem venku na pochůzkách. Dítě většinu dne prospí (kdo by taky nespal zabalený do dek a pytlů, příjemně kodrcaný na čerstvém vzduchu), večer ho vykoupete, nakojíte nebo dáte kaši a divíte se, že se mu neklíží oči jako obvykle. Naskočit zpátky do zavedeného režimu vyžaduje nekompromisní návrat ke „starým pořádkům“, tz. nenechat dítě přes den spát déle než zmíněné 2 až 4 hodiny.

=====Pravidlo č. 3: Přetažené dítě = nespící dítě=====

Možná máte doma extrémně aktivní miminko, které, zdá se vám, instituci postýlky odmítá již z pouhého principu. Pak by se jako dobrý nápad mohla jevit myšlenka, co nejvíc ho před spaním utahat, aby pak doslova padlo a vy se vyhnuli kolotoči opakovaného ukládání, přemlouvání a konejšení. Pozor ale na to, abyste to nepřehnali. Dostat do postele přetažené dítě je totiž ještě těžší než to „nepřetažené“. Jakmile se tělo z nedostatku spánku či přílišné únavy dostane do stresu, začne vylučovat hormon zvaný cortisol, který funguje jako stimulant (jako třeba kofein nebo adrenalin). Tudíž těsně před spaním, kdy by vaše robátko už mělo padat únavou, jeví se najednou plné energie.

Pravidlo č. 4: Nastavte si uspávací rutinu

S uspávací rutinou je dobré začít zhruba hodinu před tím, než chcete dítě uložit. Ztlumená světla, koupel, namasírování příjemně voňavým tělovým mlékem, tichá uklidňující hudba v pozadí, to všechno pomůže vašemu miminku připravit se ke spaní. Jeho mozek totiž na základě těchto podnětů začne vylučovat melatonin, hormon, který je v našem těle zodpovědný za spaní, a vaše miminko se tak spánku poddá mnohem snáze.

Pravidlo č. 5: Mléko či voda pomáhají zklidnit

Problémy se spaním se někdy dostaví v okamžiku, kdy se dítě naučí něco nového, např. jak se přetočit, postavit se na všechny čtyři, lézt či přitáhnout se do stoje. Pak se může stát, že se v noci na hodinu nebo na víc vzbudí prostě proto, aby nabyté vědomosti trénovalo (často v polospánku). Zkuste dát svému miminku napít mléka či vody, což ho většinou zklidní a znovu uspí; víc toho ale v tomto případě nezmůžete. Toto období může trvat pár nocí až týden, maximálně dva, ale nebojte, rozhodně nejde o trvalý stav.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Máte myšlení otevřené pro podnikavé i filozofické nápady, proměnu svého uvažování tak snášíte pozitivně. Práce i studium vám jdou…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama