Maminka.czK tabuli půjde české školství

Ministr školství Petr Gazdík: Zavírat školy není ani v současné situaci v zájmu dětí ani rodičů

Jana Potužníková 27.  1.  2022
Denně přijde tisícům rodičů SMS zpráva, ve které jim hygienická stanice oznamuje, že se jejich dítě dostalo do rizikového kontaktu s nakaženým covid-19, a spadá tudíž po příštích pět dní do karantény. Denně se nakazí také stovky pedagogů. Školství je uprostřed neskutečného chaosu. Co bude dál?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Znáte to určitě sami: jediná zpráva z hygieny zpřehází plány celé rodiny na dalších pět dní. Řešíte narychlo „ošetřovačku“, v práci už se bojíte podívat všem do očí, protože se situace už poněkolikáté opakuje. Vy sami se ocitnete v karanténě, ani nevíte jak. A i když je v chaosu momentálně celá republika, nejvíce vliv omikronu pociťují právě školy. Třídy jsou poloprázdné, někde se učí on-line, jinde funguje hybridní výuka, kdy část dětí sedí u počítače a část ve třídě se svou učitelkou. Kde to jde, suplují, tam, kde už nemají kým suplovat, dávají do tříd k dětem alespoň uklízečky, aby je měl kdo hlídat.

VIDEO: Zápisy do škol: Na co vše se připravit

Ředitelé běžně po vyučování vynášejí koše, protože některým školám už i ty uklízečky chybí, nemá kdo vařit ve školních jídelnách, kdo fungovat ve školních družinách, množí se odpadající kroužky (bez náhrady, protože není jak a kým nahrazovat). Sami pedagogové si ve svých učitelských skupinách na sociálních sítích stěžují, že mnohdy musí učit i na nemocenské, na 60 % platu, aby s dětmi alespoň někdo fungoval, další otevřeně přiznávají, že chodí do práce nemocní a chrání se respirátorem.

A jinde zase vyžadují ředitelé neoprávněně každý den negativní PCR test od personálu i dětí, protože ve stoupající hysterii už prostě nevědí kudy kam. V takovém nastavení se navíc uzavírají známky za pololetí a napětí se dá na všech stranách doslova krájet. Není čas školy na chvíli zavřít a nechat situaci zklidnit? Ptali jsme se ministra školství Petra Gazdíka!

Čísla stoupají, učitelé chybí, a to omikron ještě nekulminuje. Přestože jste před Vánoci říkal, že zavírat školy se budou jen "přes mou mrtvolu". Není čas to třeba na dva týdny přehodnotit, školy zavřít a nechat situaci trochu stabilizovat?

Podle mého názoru by to nebylo v zájmu rodičů ani dětí, a už vůbec to není dobré pro vzdělávání a socializaci dětí. Ale samozřejmě si uvědomuji, že kvůli mutaci omikron je situace opravdu vážná, a proto jsem se svým týmem připravil speciální zákon, který umožní ředitelům škol reagovat na tuto složitou situaci flexibilně podle situace na jejich školách, a přejít tak buď na distanční výuku, nebo tradiční ředitelské volno, když je situace opravdu vážná. Věřím, že nejlépe odhadnout situaci v dané škole umí právě jejich ředitelé, kteří tímto zákonem dostávají další nástroj pro boj s pandemií.

Bude nově přidělených 10 dnů ředitelského volna navíc něco řešit? Protože podle toho, jak situaci prožívají i sami pedagogové, se zdá opravdu už nad síly jednotlivých škol se s nárůstem počtu nakažených na straně pedagogů i žáků vyrovnat. Přestože jsou zřejmě nastaveny jednotné postupy, v praxi se rozpadají a každá škola funguje, jak může. Opravdu by to uzavření nemohlo vyřešit? Zvlášť teď a s přihlédnutím k faktu, že v únoru se postupně republika protočí v turnusech jarních prázdnin?

Pravidla jsou nastavena hygienickými stanicemi ve vztahu k žákům, ale v předchozí odpovědi zmiňovaným zákonem jsem právě ředitelům chtěl dát do ruky nástroj, aby mohli flexibilně zareagovat na sníženou kvalitu výuky a měli manažerský nástroj, jak si s danou situací na své škole poradit.

Situace je ale složitá i pro nás, rodiče. S každým ošetřovným nám klesá příjem. Řešíme hlídání, protože k nemocným dětem nemůžeme pouštět babičky. Maminky pracující jako OSVČ jsou na tom ještě hůř: ještě nedávno musely prokazovat, že jim poklesl příjem v přímém důsledku vládních nařízení, což u mnoha profesí znamenalo katastrofu. Teď už to není třeba prokazovat, ale měsíce potrvá, než se k nim dostane vyplacený kompenzační bonus, který sahá v maximální výši na 500 Kč za den karantény či izolace jich nebo dítěte…

Uvědomuji si složitou situaci rodičů, ve které jsou prakticky po celé období pandemie. Také jsem rodič, a manželka je navíc učitelkou. A ostatně právě proto nejsem pro plošné uzavírání škol. Navíc nový zákon o pandemickém ředitelském volnu počítá s ošetřovným pro rodiče tak, aby se nemuseli obávat existenčních problémů.

České školství uprostřed změn: Míč je na straně ministerstva, pedagogů i nás, rodičů

Rozdrobenost, neucelený postup, který ve školách teď (ne)funguje, se nutně musí projevovat i na dětech, psychologové stále hlásí stoupající počet úzkostných poruch, poruch učení, což pro vás do budoucna znamená zase hledat cestu, jak to „zahojit“. Počítáte s tím?

Národní plán obnovy počítá s tím, že v následujících dvou letech budeme dávat školám dostatek finančních prostředků na doučování žáků, u nichž byl výpadek výuky největší, a zároveň do toho chceme zapojit i pedagogické fakulty a fakulty vzdělávající učitele. Cestou jsou i adaptační pobyty, které se osvědčily v letošním školním roce a pomohly žákům a studentům nejen socializovat se se svými vrstevníky, ale i odbourávat psychickou zátěž z izolace.

Jak to třeba zamává s Národním doučovacím plánem? Půjde do něj zase víc peněz?

V minulém pololetí na Národní doučovací plán šlo 250 milionů korun, v tomto pololetí už je na doučování vyhrazeno 400 milionů korun. 

A není na čase školám znovu připomenout doporučení "neznámkovat"? Teď už je pozdě, pro letošní pololetí. Ale děti se často dostaly do situace, kdy byly zkoušeny a známkovány po měsících karantén, suplování, samostudia. A hlavní známky sbíraly ve chvílích největší psychické zátěže své, rodičů i pedagogů...

Rozumím tomu, že tato situace není jednoduchá, a jsem rád, že školy dostaly od ministerstva školství doporučení týkající se formativního hodnocení. Toto doporučení je stále platné a řada škol poznatky z něj do svého systému hodnocení zapracovala. Ministerstvo školství navíc na svých webových stránkách EDU.cz stále rozšiřuje své metodické pokyny, která se hodnocení týkají.

Tento projekt podporuje Nadace České spořitelny.

Klepněte pro větší obrázek

Speciál o koronaviru

Koronavirus se objevil poprvé na začátku prosince 2019 v  čínském městě  Wu-chan. Onemocnění, které tento koronavirus způsobuje, dostalo označení COVID-19.  Koronaviry vyvolávají nemoci od běžného nachlazení po syndrom akutního těžkého onemocnění dýchacích cest. Onemocnění se přenáší vzduchem  kapénkovou infekcí a nejčastěji zasahuje sliznice horních a dolních dýchacích cest a spojivky. Inkubační doba je 7 - 14 dní. Mezi příznaky koronaviru patří zvýšená teplota, dušnost, kašel, únava a bolesti svalů.

Uzavření škol|Nárok na ošetřovné|Testování na koronavirus|Léčba koronaviru|Rouška bez šití
 
Témata: Koronavirus, Rodiče, Školství, Školák, K tabuli půjde české školství, Vzdělání, Vánoce, školní jídelna, ministerstvo školství, Nadace, karanténa, SMS, Muta, Čas dětí, Zájem dětí, Výpadek, Nadace České spořitelny, Pedagog, Ministr školství, Jarní prázdniny, Národní, Gazdík, Škola, Petr Gazdík, Hygienická stanice