reklama

Můj život s... nočními můrami

Šestatřicetiletá učitelka Irena je matkou osmiletého Petra. Během posledního roku bojovali s chlapcovými nočními můrami, které narušovaly klidný spánek celé rodině.

* Co se děje s vaším synem?

Vše začalo asi před rokem poté, co zemřela Petrova babička. Od té doby se mu zdávají hrůzostrašné sny. Obvykle se o tom dozvíme už v průběhu noci, kdy nás přijde celý ustrašený probudit. Někdy i pláče nebo se klepe hrůzou. Dvakrát ze strachu zvracel. Většinou ho pak dlouho uklidňujeme a necháme spát s námi v posteli. Je ve stavu, kdy by se sám do postele vrátit prostě nemohl. Teď, když je už o trochu větší, se mu někdy podaří znovu usnout a o noční můře se dozvíme až ráno.

* Víte, co bývá obsahem těchto snů?

I když se pokaždé hodně liší, veskrze jde o to, že ho někdo pronásleduje. Různě před ním utíká, schovává se, bojí se, že přijde o život. Často také nějaký násilník ohrožuje někoho z rodiny. Například si vybavuji sen, kde přišel Petr ze školy domů a našel nás rozřezané na kusy.

*Jak Petr takové stavy zvládá?

Uprostřed noci, když se to stane, je to dost náročné. Je potřeba Petra utišit, bojím se, že bez nás by to asi sám zpracovat nijak nedokázal. Navíc se kvůli tomu pořádně nevyspíme. Druhý den jsme unavení my i on, navíc sen často rozebíráme ještě ráno, než jde do školy, takže nám celá ta záležitost zabírá hodně času. Ale je to důležité, takže tomu ten čas rádi dáme. Zvažujeme také možnost navštívit psychologa, který působí ve škole, kam Petr chodí. I když byste na něm žádné potíže nepoznali, protože působí jako kterýkoli jiný kluk, víme, že mu jeho noční můry dělají starosti, a začínáme se bát, aby to na něm nezanechalo nějaké psychické následky.


Trpí vaše dítě nočním děsem?

Pokud se vaše dítě probudí hodinu až tři hodiny poté, co usnulo, jaké chování je pro něho v tomto stavu typické?

  1. začne zcela nenadále plakat
  1. dá se jen velmi těžce utišit
  1. brání se tělesnému kontaktu
  • potí se nebo mu silně bije srdce
  1. vypadá, jako by nebylo opravdu vzhůru
  1. je obtížné ho probudit

Jestliže u něho najdete čtyři a více z těchto bodů, je jisté, že má probuzení vašeho dítěte něco společného s nočním děsem.


7 pravidel v boji proti nočním chmurám

1. Pravidelnost.Zaveďte pravidelný denní režim, choďte spát vždy ve stejnou dobu. Pomůžete tak dítěti vyladit vnitřní hodiny.

2. Vhodné podmínky. Jak si kdo ustele, tak si taky lehne. Zajistěte, aby dítě spalo v příjemném prostředí, při optimální teplotě a v dobře vyvětrané místnosti. Eliminujte výrazné zvuky, které by ho mohly vytrhnout ze spánku.

3. Žádný stres před spaním. Před spaním se vyhněte hádkám, trestům, řešení případných konfliktů.

4. Uklidnění. Minimálně hodinu před spaním se věnujte činnostem, které dítě zklidní. Povídejte si, čtěte, dívejte se na pohádky.

5. Spací rituály.Zaveďte si své „spací rituály“, dítě se na ně bude těšit a pozná, že se hodina spánku už neodvratně blíží.

6. Poznat svého nepřítele. Má-li dítě noční můry, nebojte se s ním o jeho snech hovořit. Nechte si je vyprávět, nakreslit, ať se dítě se svými strachy seznámí a můžete pak nalézt optimální řešení, jak se s nimi vypořádat.

7. Být tolerantní.Buďte ke svému dítěti tolerantní a vstřícní. Pokud má strach, nechte mu rozsvícenou lampičku nebo pootevřené dveře. Uklidňujte ho a ujišťujte, že ho máte rádi, že je v bezpečí a nic se mu nemůže stát.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Nezapomeňte se vyhýbat nepříjemným úředníkům a sousedům. Den nepřeje sportovním zábavám, proto se večer vydejte tam, kde se nemusíte…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama