[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Na první pohled se může zdát, že by televize mohla být dokonce docela užitečnou pomůckou; vždyť ta „kouzelná bedýnka“ mluví, slova a věty jsou používány v souvislostech, obvykle v nějakém příběhu, podpořené vizuální stránkou. Ostatně jak jinak se učíme řeči, než že ji posloucháme a používáme?
Jak tedy činnost, možná spíše nečinnost, kterou dnešní české děti tráví v průměru dvě až čtyři hodiny denně, ovlivní jejich řečové schopnosti? Lze očekávat, že sledování televize pomůže rychlejšímu vývoji řeči a třeba i k bohatší slovní zásobě?
„Když se dítě dívá na televizi, pasivně vnímá rychle se měnící obrazy a rychle planoucí řeč. Takové pasivní vnímání k rozvoji řeči příliš nepřispívá,“ tvrdí naprosto bez obalu kolektiv autorek zajímavé publikace s příznačným názvem Jak mluvit s dětmi.
A proč si to logopedky Katarína Horňáková, Svetlana Kapalková a psycholožka Marína Mikulajová vlastně myslí?
„Pro vývoj komunikačních schopností dítěte jsou nezbytné konkrétní komunikační situace, v nichž aktivně vystupují oba partneři. Jen v těchto podmínkách vzájemných výměn má dítě šanci rozvíjet slovník, zlepšovat gramatiku, učit se vhodně reagovat na změny situace,“ vysvětlují odbornice.
Zdá se tedy, že docela obyčejný dialog, vyprávění, naslouchání, společné zpívání, ale třeba i vzájemné dohadování nic nenahradí. Děti zkrátka potřebují živou řeč.
Televize umí být za jistých okolností perfektní chůvou; děti zaujme, zklidní a hlavně znehybní – pro mnohé maminky „motorových myšek“ zajistí pohádka v televizi jedinou volnou chvilku během dne, kdy si v klidu vypijí kávu nebo třeba uvaří oběd. Nicméně žádný další bonus navíc od takového koukání nečekejte, alespoň co se řečových schopností týče.
Ale společné sledování pohádky, to je úplně jiná kávička! S dítětem budete sdílet společný zážitek, dítě se bude ptát nebo vám naopak některé věci vysvětlí, budete si vzájemně tříbit názory, rovnat myšlenky – a to už je z pohledu vývoje řeči úplně něco jiného! Občasné společné sledování televize podporují i zmíněné odbornice:
„Nejvíce užitku dosáhnete tehdy, když se díváte na zvolený program společně. Jednak přesně víte, co vaše dítě zajímá, jednak si s ním můžete o všem, co právě vidí, popovídat, případně mu poskytovat vhodné komentáře a vysvětlení.“