reklama

Na zdravé stravování byste měla myslet už před početím

Důvodů, proč vám všichni říkají, že byste se měli naučit zdravě jíst, je mnoho. Zvlášť pokud patříte do některé z „rizikových“ skupin, jež mají abnormální sklon ke stravovacím zlozvykům, které jim kazí nejen figuru, ale hlavně zdraví!

Správně jíst? To není jen způsob, jak mít tělo snů. Správně jíst, to je hlavně základní krok na cestě za fyzickou i psychickou odolností, za dostatkem energie, pocity štěstí a spokojenosti. Protože jen tělo, které dobře „krmíte“, pracuje naplno a umožňuje vám žít podle vašich představ. Jenže… kolik lidí kolem vás to umí? Pro maminky to navíc platí dvojnásob.

Nastávající a kojící matky

Být mámou je nesmírně zodpovědné. Musíte mít odvahu vychovávat, starat se, pečovat. Ale hlavně musíte myslet na své zdraví a zdraví svého dítěte. Čím začít? Samozřejmě, správným stravováním! Jen vyvážená a pestrá strava, kterou vy jako nastávající maminka přijmete, umožní miminku ve vašem bříšku náležitý vývoj a dá základ jeho vlastnímu zdraví, imunitě, životu.

Ještě před početím

„Ideální by bylo, kdyby maminky myslely na to, jak jedí, ještě před otěhotněním. Přece jen se běžně stává, že své těhotenství odhalí až po několika týdnech. A přitom právě ty první týdny jsou pro vývoj plodu nejdůležitější. Právě tehdy by měl dostávat maminčiným tělem plnohodnotnou stravu, aby se dobře vyvinula tzv. nervová trubice,“ říká k tomu Mgr. Adela Marečková, výživová poradkyně z týmu Petra Havlíčka, a ještě pokračuje: „Ale ruku na srdce: celý první trimestr je pro maminky, co se stravování týče, komplikovaný. Některé trpí jen ranními nevolnostmi, jiné trápí nechutenství. Je to složité, ale přesto by se každá maminka měla snažit jíst. A jíst to správné. Potraviny nutričně bohaté. A podávané pravidelně. Maminka i její miminko totiž od okamžiku otěhotnění potřebují energii dostávat průběžně, po celý den!“

Nejíst za dva

Nastávající maminky, které netrápí v prvním trimestru nechutenství, by pak měly myslet na to, že v této fázi těhotenství ještě není zdaleka nutné jíst „za dva“. „V první fázi těhotenství totiž nejde o to, aby plod nějak významně nabíral na hmotnosti. Vyvíjí se již zmíněná nervová trubice, takže je třeba spíše myslet na to, aby strava byla pestrá a vyvážená. Tedy aby se do těla maminky i plodu dostalo dost vitaminů, minerálních látek a základních živin. Zvlášť důležitý je v tuto dobu přísun jodu a kyseliny listové, aby dítě dobře,zrálo´, prospívalo,“ vysvětluje výživová poradkyně.

Co se množství jídla týče, navýšit by se mělo, až když se láme druhý a třetí trimestr. „Tehdy už maminka neživí jen sama sebe, ale i plod jako takový. A ten už v této fázi těhotenství opravdu roste, takže potřebuje kompletní přísun živin. Myslet je třeba na vápník. Miminko ho pro svůj růst a vývoj přímo vyžaduje a vždycky si ho v těle maminky,najde‘. Stejně tak je nutné navýšit příjem sacharidů, aby maminka měla pořád dost energie. Ale více se musí objevit v jídelníčku také tuků – maminka prostě musí vytvářet tukovou zásobu, aby později mohla produkovat mléko,“ upozorňuje Mgr. Adela Marečková s tím, že ani na vyšší množství bílkovin nesmí těhulky zapomínat. Vždyť bílkoviny jsou základními stavebními látkami pro tělo maminky i miminka! „Kdybych to měla shrnout, ke konci těhotenství by maminky měly jíst minimálně o 300–400 kcal denně více,“ dodává výživová poradkyně a ještě zdůrazňuje, že stupňovat by se měl průběžně a mírně také pitný režim, nejen množství stravy… „Maminkám dostatek přijatých tekutin pomůže ke konci těhotenství nezadržovat tolik vody,“ vysvětluje.

Dieta hned po porodu?

Také po porodu pak bude potřeba jíst správně. Že by každá maminka ráda odešla z porodnice bez jediného kila navíc, je sice pochopitelné, ale před takovými úvahami a snahami o hubnutí hned po porodu výživová poradkyně Mgr. Adela Marečková důrazně varuje: „V šestinedělí se organismus maminky dává do kupy, potřebuje se vzpamatovat z porodu, zároveň tělo musí fungovat dál, maminka musí kojit, mít energii na péči o dítě… takže bych minimálně v šestinedělí doporučila ponechat stravu jako před porodem.“ Hodně podle ní také záleží na tom, jak často maminka kojí. „Pokud vstává třikrát za noc ke kojení, měla by myslet na malé noční svačinky třeba ve formě kousku ovoce. Hodinu před spaním je pak namístě druhá lehká večeře,“ podotýká výživová poradkyně s tím, že na hubnutí přijde určitě vhodnější čas…

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Dokážete se bavit s kolegy i klienty a odpoledne konečně šťastně dokončíte určité pracovní jednání, které je už pro vás jasnější.…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama