reklama

Nákupy s dětmi: pohodička, nebo utrpení?

Většina rodičů s sebou bere ratolesti i na větší nákupy, někdo se této společné aktivitě ale vyhýbá jako čert kříži. Přitom společné nakupování může přispět k posilování sebevědomí dítěte, jeho samostatnosti i sounáležitosti s rodinou.

Otázkou je, jak si naši nejmenší užívají samotný akt nakupování. Podle rodičů většina ano. Ovšem za cenu, že se jim společné nákupy poměrně dost prodraží. Děti si totiž rády vybírají, co si koupí, vlastně si vybírají jakýsi motivační „odpustek“. A svou roli určitě hraje i reklama, která je velmi často s nejrůznějšími pamlsky zacílená právě na ně.

Služby dětských koutků, proč ne?

I psychologové doporučují využívat všech možností, které nákupní centra nabízejí pro zabavení dětí. Dětské koutky, programy či workshopy pobaví a nabízejí i nové možnosti. Těchto služeb rodiče hojně využívají, nevyhýbají se jim ani známé maminky. „Já miluji nakupování, hlavně pro své děti. Někdy je to ale složité, protože zejména malé děti nakupování přece jen nevnímají jako zábavu.

Moje nejmladší Kája se začne brzy nudit a musím ji zabavit. Proto v nákupních centrech vždy ráda uvítám jakoukoli nabídku zpestření pro děti, při které se skvěle vyřádí,“ říká Karla Mráčková. „Navíc mohu porovnávat. Mám děti ve věku 2, 11 a 20 let. Když se narodil první syn, neexistovalo v České republice žádné nákupní centrum. Nakupovali jsme v jednotlivých obchodech nebo v lepším případě v obchodních domech, které se ale ani v nejodvážnějších představách nepodobaly dnešním nákupním centrům.

Zcela v nich chyběly kavárny, koridory, ale zejména tam nebyly dětské přebalovací a koutky ke krmení, takže se nedalo vůbec hovořit o jakémkoli usnadnění nebo dokonce zpestření nakupování pro maminky s dětmi. Dnes můžeme veškeré zboží pořídit pohodlně pod jednou střechou, dětem zpříjemnit dobu strávenou na nákupech a v případě nepřízně počasí využít právě obchodněspolečenských prostor. Děti si v rámci programů nejen pohrají, ale často se něčemu užitečnému přiučí, vyzkouší si v rámci workshopů různé ruční práce, techniky a podobně,“ uvedla Karla Mráčková.

„Moje čtyřletá dvojčata Sofie a Alexandra už začínají být rozumná a dá se s nimi v pohodě domluvit. Když vyrážím nakupovat, tak buď jde celá rodina, nebo s oblibou využívám dětské koutky. Už jen proto, že mám pocit, že nakupování je pro děti únavné a raději si hrají a vyřádí se. Proto vítám nabídky aktivit k jejich zabavení: dětský koutek, kde si pohrají v kuchyňce nebo dílničce. Moje holky hlavně milují bazény s ,kuličkami‘. Moc se mi líbí také workshopy, ve kterých se nejmenším představují domácí mazlíčci a další Tip: Například v Centru Černý Most fungují pravidelné Výtvarné pondělky a Pohádkové středy. Od června se všichni návštěvníci díky nákupům rázem přenesou k moři, do centra se totiž „proplouvá“ skrz mořský svět. Zdá se, že nákupy nemusejí být jen nudnou povinností, když se uchopí za správný konec, mohou se stát smysluplným časem.

Rady psycholožky Marty Boučkové:

1. Nechoďte nakupovat ve „špičce“
Berte nákup s dětmi jako vzdělávací lekci. Prioritní není nákup, ale naučit dítě nakupovat smysluplně, rychle, efektivně a ekonomicky. To se vám nepodaří, budete-li se muset prodírat mezi davy. Při nakupování s dětmi nejde o to, aby vám nepřekážely, ale aby se učily. Nezapomeňte na to, že co u nás na nákupu uvidí, odkoukají a budou následně samy praktikovat.

2. Větší nákupy je lepší vykonat bez ratolestí, nebojte se využít hlídané hrací koutky
Pokud je pro dítě nákup příliš nudný nebo náročný, je zcela namístě využít například dětské koutky. A pokud koutek dokonce nabídne nějakou smysluplnou a zábavnou aktivitu – je vyhráno! Jen je dobré neplést si aktivity pro děti poskytované nákupním centrem s jeslemi nebo mateřinkou.

3. Dejte dítěti do rukou něco na pití nebo k jídlu, abyste trochu odpoutali jeho pozornost
Vezmete-li s sebou na větší nákup malé nebo neposedné dítě, zabavte ho také tím, že mu dáte v průběhu nákupu do ruky například láhev s pitím. Nebude mít tak velký zájem o zkoumání dalších produktů.

4. Neučte potomka, že ke každému nákupu patří nějaká „motivační drobnost“
– odměny kupujte jen občas. Pravidelná takto odůvodněná sladkost bude také pravidelným (a zbytečným) výdajem z vaší peněženky.

5. Ratolest ocení, dáte-li jí možnost něco do košíku také vybrat
Věnujte dítěti dostatečnou pozornost, povídejte si s ním, raďte se, občas ho nechte rozhodnout, co se koupí. Požádejte ho například, aby dalo něco do sáčku nebo do košíku. Aktivizujete tak jeho pozornost, potomek se nenudí a navíc získává důležité nákupní návyky.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Dopoledne se vám bude dařit na cestách, odpoledne to vypadá na šťastné nakládání s elektronickými prostředky, večer ale skrze Pluto…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama