Maminka.czMateřská škola

Opravdu musí dítě chodit do školky?

Martina Machová 26.  10.  2013
Je možné, aby se dítě v moderní společnosti vyvíjelo normálně – s běžnými sociálními dovednostmi, i přesto, že před nástupem do první třídy nedochází do školky?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Česká republika je v tomto ohledu vzhledem k některým evropským zemím vcelku liberální; povinná je pouze školní docházka (s možností tzv. domácí školy), avšak předškolní docházka do předškolních zařízení ze zákona povinná není. Zato např. v 15 švýcarských kantonech musí děti od 4 let povinně docházet do školky, v Anglii zase nastupují všechna pětiletá dítka do jakési přípravky. Jsou malí Angličané či Švýcaři oproti českým dětem ve výhodě?

Děti zrají jako jablíčka na stromě

Děti zrají v jednotlivých etapách vývoje jako jablíčka na stromě, jedno je zralé dříve, další později, nakonec však uzrají všechny. Zatímco jeden mrňousek se už od 3 let do školky těší, jiný ještě ve 4 letech propadá panice, když si pro něj nepřijdete „po o“. V tomto případě nám obvykle stačí obyčejný selský rozum k tomu, abychom vycítili, že naše mrně je na celodenní docházku do školky zkrátka ještě nezralé (někdy však bohužel nemáme na výběr).

Selský rozum nám dále napoví, že jedni budou ve školce po nějaké době „jako doma“, jiní tam budou stále tak trochu na návštěvě. Proč? Přece i my dospělí máme každý jiný temperament, jsme rozdílně společenští, máme rozdílné zájmy. Většina dětí si ale ve školce nakonec zvykne a většina tam spokojená.

Jaké benefity mu docházka do školky přinese?

  1. Postupně se učí spolupracovat s druhými dětmi a respektovat je.
  2. Úměrně věku se osamostatní se od rodičů (zejména od maminky).
  3. Sociálně se „otuží“ a začíná hledat své místo v kolektivu dětí, učí se s vrstevníky řešit nejrůznější menší i větší konflikty.
  4. Poznává nové autority (vychovatelky) a zvyká si na řád, který jej bude provázet celou školní docházkou.
  5. Učí se kompromisům, svět se již netočí pouze kolem něj.
  6. Zažívá nové zážitky, nové hry, učí se nové věci.

Jenže nemůže se tohle naučit i doma, na hřišti nebo v širší rodině…?

V některých oblastech České republiky je do školky zkrátka daleko, jindy je absolutní překážkou nemožnost výběru. V dnešní době bývá často těžké se do jediné školky v okolí dostat, v dalším případě je maminka doma s mladšími sourozenci, a podmínky v rodině jsou takové, že je výhodnější do školky dítě neposílat. Ať tak či onak, nemusí to pro dítě nutně být při nástupu do 1. třídy hendikep. Tedy alespoň v případě, že má dostatek možností poznávat svět svých vrstevníků a život mimo rodinu.

Velmi užitečné též je, aby si vyzkoušel strávit pár dní a nocí mimo domov – u babiček, tety, kamaráda apod. Také aktivity v nejrůznějších kroužcích mu zprostředkují nejen nové dovednosti, znalosti a kontakt s vrstevníky, ale i „sžití se“ s různými výchovnými přístupy a autoritami. V zájmových kroužcích mohou být vedoucími nastavena jiná pravidla a jiný řád, než na jaký je dítě zvyklé z domova, a je důležité, aby se v nových situacích uměl předškolák orientovat – uměl je respektovat, hledat kompromisy, aby se v případě nutnosti uměl s autoritou dohodnout.

Témata: Děti, Mateřská škola, Školní docházka, Nové auto, Výchovný přístup, Chod