reklama

Otužujte děti a vyhnete se nachlazení

Otužování je jednoduché, levné, nenáročné a nemá vedlejší účinky. Proč na něj při prevenci podzimních dětských nachlazení tak často zapomínáme?

Jelikož čtyři dny v týdnu pracuji jako lektorka dětského plavání, mám šanci mimo jiné pozorovat, do jaké míry jsou české děti otužilé, jak od útlého věku zvládají pohyb ve vlažné vodě, a třeba i to, kolik vrstev oblečení na sobě některé děti běžně nosí.

Nechci být škarohlídem, ale mám pocit, že jsme národ „zmrzlíků“; mnohé děti nosívají od brzkého podzimu punčocháče, teplé čepice, šály a mikina bez bundy je pro ně takřka nemyslitelná.  V bazéně, který má teplotu 33 stupňů, se některé děti i přes aktivní pohyb třesou zimou, což jim plavání samozřejmě znepříjemňuje.

Poněkud jiný pohled se vám naskytne, když zavítáte do Skandinávie, Anglie nebo některých dalších evropských zemí. Zatímco my máme bundu a čepici, místní drobotina se obvykle spokojeně brouzdá v kalužích v holinkách, kraťasech a lehké mikině.

A k čemu je otužilost, respektive otužování dobré? „Z praktických zkušeností vyplývá, že otužování vůči chladu je důležité především z hlediska snížení nemocnosti pro akutní respirační choroby,“ uvádí ve své knize „Adaptace na chlad u člověka“ profesor Václav Zeman.

 

„Děti nejsou otužilé a snadno ofouknou“

 

Teplo nadevše!

Teplo – dříve luxus, nyní norma, na kterou jsme zvyklí v každé situaci. Z příjemně vytopeného bytu, teple oblečeni míříme do vytopeného auta, autobusu, školky, práce, školy, nákupního centra, zkrátka se neustále pohybujeme v přijatelně vytopených prostorech. Což je sice samozřejmě příjemné, avšak vše má i druhou stranu mince.

Moderní doba nás pozvolna olupuje o přirozenou schopnost pohotově reagovat na chladové podněty. Jsme stále méně otužilí; my i naše děti ztrácíme přirozenou otužilost a mnohého z nás s nadsázkou „ofoukne“ každý studenější větřík a nachlazení je tu!

Naproti tomu příznivci otužování o sobě tvrdí, že se jim nemoci z nachlazení vyhýbají, nebo alespoň mívají lehčí průběh a dříve odezní. „Většina dnešních dětí během dne pobývá v suchých a přehřátých prostorách, pobyt venku v chladných měsících je minimální a navíc oblečení je většinou nevhodné. Tyto skutečnosti vedou následně ke zchoulostivění dítěte a poklesu odolnosti vůči virovým infekcím,“ tvrdí například doktorka Květoslava Ludvíková.

Předškolák | Školák | Zdraví

Saunování dětí: Pohlazení po těle i po duši

Ledová sprcha? Nikdy!

Nestor českého saunování a otužování, lékař Antonín Mikolášek, tvrdí:  „Otužování samo o sobě je děj, který vede k úpravě reflexů mezi cévami tělesné periferie a nosu, vyvolaných chladovým podnětem. Zlepšení tohoto děje napomáhá ke schopnosti cév nepropustit choroboplodné zárodky do sliznice nosu zejména při působení chladového podnětu a prakticky tak vytvořit jistou ochranu dosaženého stavu tělesné odolnosti.“

Mnozí z nás mají bohužel naprosto mylně zažité, že otužování rovná se studená sprcha. Otužování je však musí být vždy pozvolné, postupné a zahrnuje nejen kontakt s vodou, ale například i tzv. „vzdušné lázně“, saunování, pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu a samozřejmě i střízlivý přístup k oblékání atd.

U dětí je v tomto ohledu vhodné soustředit se především na přiměřené oblékání, nepřetápění místností, časté větrání, pravidelný pohyb venku (takřka za každého počasí) a jednoduché otužování vodou.

Hlavní zásady zdravého otužování vodou

  • Otužování musí být vždy postupné, pozvolné a příjemné! Nikdy bychom neměli otužovat dítě přes jeho odpor!
  • Prvním krok vás nenasměruje ke studené sprše, ale k vlažné žínce, tu po večerní koupeli namočte do vlažné vody a omývejte dítěti končetiny. Každý týden teplotu vody o stupeň snižte a postupně začněte omývat celé tělo (nejprve končetiny, záda a v poslední fázi hlavičku a břicho).
  • Až bude dítě bez problémů zvládat teplotu vody (žínky) okolo 20 stupňů, můžete přejít ke sprchování. Postup je stejný, jako u žínky. Reakce dítěte nesmí být negativní!
  • Otužování nikdy nezakončujte teplou sprchou, naopak velmi vhodná je uklidňující masáž.
  • Nikdy neotužujeme dítě nemocné či s příznaky jakéhokoliv onemocnění. V případě chronického onemocnění vždy konzultujte otužování s lékařem!
  • Po nemoci dodržujte rekonvalescenci a po ní začněte opět pozvolna! Teplotu vody volte dle dítěte tak, aby mu byla příjemná.

Pravidelné otužování může dle zkušeností mnoha rodičů přinést dítěti nejen menší nemocnost a větší odolnost, ale také lepší spánek a zdravou chuť k jídlu.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Udobřete se s rodinou, situace by pak díky Marsu měla být příjemná. Změny, které byste udělaly ve svém citovém životě, se vám…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama