[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Jeden z amerických výzkumů prokázal, že průměrné americké dítě stráví více než sedm a půl hodiny denně u chytrých telefonů nebo jiných elektronických obrazovek. K těmto dětem ale rozhodně nepatřili děti Stevea Jobse.
Steve Jobs, jeden ze zakladatelů společnosti Apple, který zemřel na rakovinu slinivky v roce 2011 nenechal své děti doma používat ani iPhone ani iPad. Patřil k takzvaným low-tech rodičům, kteří pevně věří, že je třeba přístup dětí k těmto elektronickým hračkám regulovat.
Moderní rodiče vědí, že všechny elektronické hračky jsou pro děti velmi atraktivní. Často je i používají jako náhradní rodiče – tyto hračky jsou schopné dítě zabavit v okamžiku, kdy rodiče nemají čas. Když je ratolest rozjívená a tato hračka ji dokáže zklidnit. Jsou neocenitelným pomocníkem v případě dlouhé cesty autem nebo nudy v čekárně u lékaře.
Jenže všeho moc škodí a to věděl už i Steve Jobs. Časopis New York Times tento týden publikoval článek, ve kterém Nick Bilton vzpomíná na Jobse. „Jednou jsem se ho zeptal, zda jeho děti mají rády iPod. A Jobs mi k mému překvapení odpověděl: „Kdepak, ty jej neužívají. Omezuji, kolik technologií naše děti doma používají.“ Zůstal jsem na něj jen s údivem koukat.“
Bilton ještě vypráví, jak byl zklamaný, protože si Jobsovu domácnost představoval jako technologický ráj, kde stěny tvoří obří dotykové obrazovky, na jídelní stůl se promítají dlaždice z iPadu a iPod najdou návštěvníci v hostinském pokoji místo čokolády.
A slova Biltona potvrdil i autor Jobsovy biografie Walter Isaacson, který v domácnosti spoluzakladatele Apple strávil spoustu času. „Každý večer uvařil Steve večeři a celá rodina se sešla u velkého stolu v kuchyni. Povídali si o tom co dělali, o historii o knížkách které přečetli. Nikdo nevytáhl iPad nebo počítač,“ popsal rodinný večer spisovatel.
Se svým přístupem nebyl Steve Jobs jediný, kdo dětem omezoval přístup k technice. Pro Jobse by tak byla překvapením nedávno zveřejněná studie kalifornských vědců, která prokázala, že stačí jen pár dní používání elektronického přístroje a okamžitě se dítěti vylepší sociální dovednosti.
Nic se však nemá přehánět. Nejrozumnější je zlatá střední cesta. Tedy děti s technikou seznámit, ale regulovat, jak často ji používají a raději jim nabídnout jiné možnosti využití – třeba si s nimi přečtěte nějakou pěknou knížku.