Maminka.czZdraví

Piškoty Opavia se změnily. Také vám tak nechutnají?

Iva Endrychová 8.  10.  2015
Společnost Mondelez, která koupila značku Opavia podle internetových diskuzí zarmoutila všechny maminky. Oblíbený pamlsek - piškoty ale najednou změnily chuť. Co za tím je?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Piškoty - oblíbená dětská pochutina a surovina pro mnoho cukrářek a zrovna nyní v době, kdy už mnohé z nás začínají listovat svými receptáři, jaké vánoční cukroví upečou, je zpráva o zhoršení se kvality tradičních českých piškotů Opavia velmi smutná. 

Ačkoliv firma popírá jakoukoliv změnu technologie a složení, jsou nové šarže piškotů zcela jiné, hlavně chutí, texturou a především tvarem. „Jsou tvrdé jako broky, a člověk se teď bojí, že se jimi dítě zadáví," citujeme názor, jedné z uživatelek. "Tradiční výrobek, který vždy na trhu vynikal oproti alternativám jiných výrobcům tím, že se krásně rozdrobil do jídla, rozpustil v puse, se změnil. Teď je to po této stránce nepoužitelné a na drobení, aby sis vzal kladivo,“ pokračuje dál spotřebitelka. Proč tomu tak je?

Šetření výrobců odnáší v Česku kvalita

Jak se ukazuje, zřejmě za to opět může snaha výrobců ušetřit. Protože jak už se mnohokrát na různých potravinách ukázalo, lidé si zvyknou. Stačí se jen podívat na už tolikrát diskutované rozdíly složení potravin určených pro český trh a těch pro německý. Jenže, jak se zdá, na piškoty si sáhnout nedáme. 

Klepněte pro větší obrázek

Společnost Mondelez, pod kterou výrobce piškotů spadá, totiž podle informací od obyvatel Opavy ukončila v Česku výrobu a přesunula ji do Polska. Od zákaznického oddělení firmy se člověk dozví toto: „Je nám velice líto, že Vám náš výrobek Opavia Piškoty nechutná. Ujišťujeme Vás, že receptura je stále stejná, jak vyplývá i ze složení výrobku uvedeného na zadní straně obalu. Z technických důvodů došlo k úpravě výrobní technologie a textura výrobku není identická. Ubezpečujeme Vás, že kvalita našich výrobků je pro nás prioritou a věříme, že i nadále zůstanete věrná značce Piškoty.“

A co se změnilo dál? 

Jenže ze složení je patrné, že je jiné. Na etiketě nových piškotů je uvedeno, že obsahují 50% pšeničné mouky, v původní receptuře však bylo 54%. Změnily se i tabulky udávající nutriční hodnoty a navíc z obalu zmizelo ujištění, že piškoty neobsahují konzervanty a barviva a že mají nízký obsah nasycených mastných kyselin. 

Toto je jen pár negativních reakcí nespokojených strávníků, kteří si je nenechali pro sebe, ale firmě vyrábějící cukrovinky to osladili na Heurece: 

  • „(...)Původně byly křehké, v mléce se krásně nasákly vodou a změkly, ale nerozpadly se. Nyní jsou tvrdé - pomalu na vylámání zubů, trvá strašně dlouho, než se nasáknou vodou a i potom v nich zůstane tvrdší střed, a prostě už to není ono. I jejich tvar je trochu jiný, mají buď velmi ostré hrany anebo zespodu vypadají tak jakoby zatáhlé a zdrclé. (...)“
  • „Strašně moc se zhoršila kvalita. Dříve byly v podstatě jeden piškot jako druhý. Teď co jsem koupila, jsou připálené, tvrdé, každý jiný tvar. Některé kolečka kolem 3cm a jiné 1,5cm slzičky s dvěma špičkama. Jestli to není jen nárazově špatná várka, tak s Opavia piškotama končím :(“
  • „Piškoty jsou tvrdé, chťově nepojídatelné. Ani pes už to nechce žrát. Všechny jsem vyhodil.“

A jak se zdá tak Mondelez se na kritiku rozhodl reagovat tak, že svou facebookovou stránku věnovanou značce Opavia zrušil.

Na trhu působí hned několik výrobců piškotů. A až dosud většina spotřebitelů upřednostňovala tradiční české Opavia piškoty i přes jejich vyšší cenu. Byl to kvalitní výrobek, který všem chutnal.

Maminky, jaké piškoty kupujete svým dětem? A nechcete si zkusit vyrobit piškoty doma? Máme tady pár receptů na jejich zdravější variantu. 

Zkuste domácí piškoty: Rychlé babiččiny, zdravé špaldové i kakaové

Společnost Opavia, patří do nadnárodního řetězce Kraft Foods, který se před třemi lety rozdělil na dvě větve. Severoamerická, nadále působí pod jménem Kraft Foods a Mondelez, která operuje v Česku. 

Témata: Zdraví, Výživa a stravování, Nebezpečné výrobky, cukrovinky, TAK, Český trh, Uživatelé, Domácí piškot, Nechuť, Pochutina, Piškot, Vánoční cukroví, Kladivo, Take, Nízký obsah, Spotřebitel, Kvalitní výrobek, Zdraví na Heureka.cz