reklama

Podvýživa v jiném stavu. Co jíst, aby vám nehrozila?

Jsou ženy, které s váhou mají osobní problémy již před početím a během gravidity si ji urputně hlídají. Jiné v prvním trimestru nic nepozřou, protože se jim dělá nevolno. Pojí je jedno společné - nedostatečný příjem živin.

Ono se to všechno hezky řekne a hůř udělá, taková je pravda pravdoucí.
V době, kdy v rozvojových zemích ještě trpí lidé podvýživou, tzv. malnutricí, je až nepředstavitelné, že tam, kde je jídla nadbytek, může kdokoli strádat. Stejně tak jako svět obletěly fotografie podvyživených dětí, média v pravidelných dávkách a bohužel stále častěji zveřejňují fotografie těhotných celebrit s konfekční velikostí 34-36. Vzpomeňme na ty nejznámější, Victorii Beckham, bývalou zpěvačku ze Spice Girls a maminku tří kluků a jedné holčičky. Dále pak je to Tori Spelling, známá jako Donna ze seriálu Beverly Hills 90210, nebo modelka Claudia Schiffer. Obě mají tři děti.
A my se ptáme: Může mít takovýto mediální tlak vliv i na „normální“ ženy? Odpověď zní: V jisté míře ano.

Ženy „krev a mlíko“

V dnešní době si bez problému mohou ženy samy sobě naordinovat dobu početí. Jednoduše tak, že se přestanou chránit a s partnerem se do toho „pustí“. Problém může nastat v momentě, kdy je žena vyhublá, v převzatém slova smyslu má nedostatek podkožního tuku. Takzvané podvyživené ženy často ani nemenstruují, ne pravidelně, a tedy ani neovulují. „Mám razítko na neplodnost. Důvodem je, že bez antikoncepce prostě nemám měsíčky. Paní doktorka mi řekla, že pokud neotěhotním do dvou měsíců po jejím vysazení, budeme to muset řešit,“ svěřuje se Markéta, nyní maminka dvou holčiček. A není jediná, s tím rozdílem, že měla štěstí a povedlo se jí otěhotnět v termínu. Nepravidelná menstruace signalizuje, že s tělem není něco v pořádku.

V tomto případě na vině opravdu může být i váha. Ženy chtějí být štíhlé, současný trend je k tomu dokonce vyzývá. Kam se poděly slovanské ženy „krev a mlíko“? „Můj manžel mi vyčítá, že držím dietu, nechci vypadat jako moje máma, a tak si hlídám, co jím, a hodně cvičím. Bývám často dost nepříjemná a na našem vztahu se to odráží stejně tak jako to, že se nám již rok nedaří otěhotnět,“ stěžuje si Katka a přiznává chybu i ze své strany. Velkou roli zde hraje psychika. „Vím, že když nezhubnu, tak neotěhotním, a čas mi neúprosně běží,“ vypráví pro změnu Anna a bojí se na jídlo jen podívat, protože má pocit, že s každým soustem přibere další kilo. Nakonec je natolik demotivovaná, že se přejídá zcela nevhodnou stravou chudou na zdraví prospěšné živiny a její tělo stejně jako kdyby nejedlo, trpí určitým druhem podvýživy. Řešením může být diskuse s odborníkem na psychiku, ať už s koučem, psychoterapeutem, nebo psychologem. Podstatné je najít správný směr ještě před početím, vyčistit si hlavu.

Podvýživa v praxi

To, zda má žena sklon k podvýživě, by měla pocítit v první řadě sama na sobě podle toho, jak se fyzicky a duševně cítí. Mezi základní signály patří kromě opožděné až mizící menstruace citlivost na chlad, zácpa, nevolnost a chudokrevnost, jež s sebou nese například bledost, malátnost, ospalost, při větším energetickém výdeji se lidé trpící anemií zadýchávají. Podvýživu doprovází také nespavost, poruchy jater, zvýšená křehkost kostí, jejich lámavost (osteoporóza), kazivost zubů, zhoršená pleť, kvalita vlasů a nehtů. Zvyšuje se riziko spontánního potratu, mohou nastat problémy s kojením a jeho pokračováním. Podváhu lze vypočítat v číslech. Slouží k tomu velmi jednoduchá kalkulačka, stačí si jen do vyhledávače na internetu zadat BMI (Body Mass Index) a vyplnit výšku a váhu, například na www.diar-dietar.cz. Své BMI si můžete spočítat na základě rovnice: váha (kg)/výška (m2), například: 45/1,7 x 1,7=15,6.

Než otěhotníte

Zdravý životní styl je bezpochyby důležitý, zejména chystá-li se žena otěhotnět. Gravidita v žádném případě není nemoc, nasávající maminka nemusí jíst ani za dva, ale je třeba přijímat ode všeho kousek, aby byl jídelníček co nejpestřejší. Jestliže žena téměř nic nejí, hrozí riziko, že v jiném stavu bude mít nedostatek důležitých živin, jako je kyselina listová (vitamin B9), jež je nezbytná pro dělení buněk. Její příjem je třeba zvýšit na 0,2 mg již před plánovaným otěhotněním, minimálně jeden měsíc, ideálně však tři měsíce dopředu.

Zvláště pak, má-li žena za sebou například růstové zpomalení plodu, opakované potrácení nebo nitroděložní úmrtí plodu. Během těhotenství je potom třeba zvýšit dávku kyseliny listové několikanásobně od 0,4 až na 0,6 mg denně.

V prvním trimestru se díky její dostatečné konzumaci výrazně snižuje riziko defektu neurální trubice a výskyt vývojových vad, jako je rozštěp páteře u plodu, kritické období je především v období od 22. do 28. dne po početí. Ve druhém a třetím trimestru hrozí riziko předčasného porodu a nízké porodní hmotnosti miminka. Zdroje kyseliny listové O kyselině listové, vitaminu rozpustném ve vodě, víme, že se rozkládá světlem a podléhá oxidaci. Tepelnou úpravou, zejména vařením nebo vylouhováním, dochází ke ztrátám až z 90 %. Nachází se především v zelených rostlinách, jako je listová zelenina, špenát, brokolice, růžičková kapusta, hrášek, dále pak ve slunečnicových semínkách, játrech, ledvinách a v menší míře ho najdeme i v ovoci.

V případě, že žena přijímá málo potravin v jejich čerstvé a neupravené podobě, jež obsahuje kyselinu listovou, nebo má poruchu enzymu, který v organismu přeměňuje tento vitamin na metafolin, je zapotřebí přistoupit k suplementaci. Více se dozvíte na femibion.cz

Trápí vás nevolnost?

K prvnímu trimestru neodmyslitelně patří ranní nevolnost a zvracení. Výhodou je, že tento stav obvykle brzy vymizí. Může se stát, že žena v prvních týdnech spíše zhubne, než že by přibrala na váze. Podstatné je snažit se do sebe dostat co nejvíce tekutin, aby nedošlo k dehydrataci organismu. Pomoci mohou menší dávky jídla častěji přes den, spíše chladnější než horké pokrmy v podobě jogurtů, zakysaných mlék mixovaných s ovocem, ovocných džusů, studených polévek a podobně.

Dieta a těhotenství Během gravidity ani při kojení není vhodné držet dietu. Pokud se ovšem nejedná o specifický zdravotní problém, jejž je třeba řešit pod dohledem odborníka. Ačkoli se to možná nezdá příliš fér, velmi hubené ženy mají většinou vyšší hmotnostní přírůstky v období těhotenství než ty s vyšší váhou. Nelze úplně jednoznačně říct, kolik by toho měla nastávající maminka během dne přijmout, záleží také na jejím výchozím BMI, v jakém je zdravotním stavu a podobně. Průměrný doporučený příjem je 10 080 kJ/2400 kcal s předpokladem, že se jedná o nutričně vyváženou stravu a zdravé těhotenství, při kterém se žena může hýbat. Tohle číslo jistě bude připadat všem těm, které si počítají svůj energetický příjem za účelem redukce váhy, příliš vysoké. Důvod je však prostý. Vlivem zvýšeného bazálního metabolismu ženy, rostoucího tělesného tuku a tkání a také výživě vyvíjejícího se plodu je třeba přijímat v pravidelných dávkách dostatečné množství živin.

Sacharidy (50-55 %) - další ideální jsou látky ty potraviny by neměly s vyšším podílem v jídelníčku vlákniny, jež se těhotných nachází ve formě obilovin, chybět? celozrnných výrobků bez přidaného cukru, brambor, luštěnin, zeleniny, ovoce (v menší míře i sušeného), sem tam si můžete osladit život medem nebo čokoládou s vysokým podílem kakaa.

Tuky(25-30 %) - zaměřte se na poživatiny s vyšším podílem esenciálních mastných kyselin, především na libové maso, tučné ryby (důležitý zdroj omega-3 mastných kyselin - DHA , doporučená dávka v těhotenství je minimálně 200 mg DHA denně), polotučné zakysané mléčné výrobky, čerstvé a tvrdé sýry, panenské rostlinné oleje, v menší míře pak ořechy a semínka v přírodní podobě.

Bílkoviny(15-20 %) - během gravidity se zvyšuje jejich potřeba až na 60 g denně z 10-16 g doporučených pro netěhotné ženy, řešením mohou být 2-3 porce mléčných výrobků, libové maso, ryby, vejce, luštěniny.

Vitamin C- v období těhotenství se doporučuje přijmout okolo 110 mg kyseliny askorbové denně, ideálně v podobě 2-3 dávek čerstvého ovoce denně.

Vápník - těhotným ženám mladším než 19 let se doporučuje přijmout až 1300 mg vápníku, maximálně však 2500 mg denně. Nejčastějším zdrojem vápníku je mléko a mléčné produkty. Nachází se také v zelenině, především v brokolici nebo květáku, dále pak v oříšcích, ovesných vločkách nebo v máku.

Železo - v průběhu gravidity je třeba zvýšit příjem železa až na dvojnásobnou dávku, na 30 mg denně. U žen, které trpí chudokrevností z nedostatku železa, je třeba upravit dávku na 60 až 120 mg denně, dokud se krevní obraz neupraví. Zdrojem železa jsou vnitřnosti, maso, uštěniny, listová zelenina nebo jahody.

Jod- těhotná žena by měla jod přijímat ve stravě nebo v tabletách podle doporučení lékaře v dávce 200 g jodu denně. Ideálním zdrojem jsou mořské ryby a živočichové, případně mořské řasy, nachází se i v některých minerálních vodách, ve višních, malinách, citronech, rajčatech nebo česneku a cibuli. Uměle se přidává do mléčných výrobků.

Voda- v jiném stavu je zapotřebí dodržovat pitný režim, ideální množství je okolo 2,5 litru tekutin. Vhodné jsou neperlivé pitné vody, lehce mineralizované vody, ovocné a bylinné čaje vhodné pro těhotné ženy, přírodní 100% džusy ředěné vodou, zakysané mléčné nápoje. Částečně dodá tekutiny i ovoce a zelenina s vyšším podílem vody.

Rizika, která s sebou nese podvýživa v graviditě

* I. trimestr- nedostatečná výživa v tomto období může ovlivnit vývoj plodu a strukturu placenty, a tím i porodní hmotnost dítěte, může dojít k předčasnému potratu.

* II. a III. trimestr- hrozí rizika anemie (chudokrevnost) a chorioamnionitida (zánět plodových obalů), opožděný vývoj plodu, předčasný porod a nízká porodní hmotnost novorozence. V posledním trimestru a v prvním měsíci života může ovlivnit funkci mozku, v pozdějším věku se může projevit vysokým krevním tlakem, srdečně-cévním onemocněním a obezitou.

Kdy je čas říci si: jsem nemocná?

V případě, že zápasíte s neodbytnými pocity viny, že přibíráte na váze, kontrolujete se v jídle více, než je zdravé, a omezujete sebe i svůj plod a cítíte se bez energie, je třeba váš stav zkonzultovat s ošetřujícím gynekologem. Jestliže se bude jednat o psychickou poruchu příjmu jídla, doporučí vám vyhledat ordinaci psychologa, případně psychoterapeuta, který vám ve spolupráci s nutričním terapeutem pomůže vrátit se zpátky do normálního života. A čím dříve to bude, tím lépe pro vás i vaše ještě nenarozené miminko.
Všechno je možné řešit, nemusíte se zbytečně trápit!


Nárůst bříška pod kontrolou

  • Ženy s BMI před těhotenstvím 18,5-19,9 - 12,5-18 kg
  • Ženy s BMI před těhotenstvím 20-25,9 - 11,4-16 kg
  • Ženy s BMI před těhotenstvím nad 25,9 - 7-11,5 kg
  • Ženy s BMI před těhotenstvím nad 30 - 6-7 kg

Kolik kilogramů necháte v porodnici?

  • hmotnost dítěte (v průměru 3 kg)
  • hmotnost zadržené vody a zvýšení hmotnosti dělohy a prsů (2,5 kg
  • hmotnost plodové vody (1,5 kg)
  • zvětšení objemu krve (1,5 kg)
  • hmotnost placenty (0,5 kg)

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

reklama
Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

S partnerem si dnes samy nejdříve rozhodněte, co chcete dělat o víkendu. Jestli máte touhu bavit se, vydejte se do klubu s přáteli.…
Maminka na Facebooku


reklama

Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci


reklama