[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Petra Š.: Nakupuji vánoční dárky téměř výhradně přes internet. Zajímalo by mě, jak naložit s těmi, kterými se třeba tak úplně "netrefím" do vkusu? Dají se ještě po Vánocích vrátit nebo vyměnit? Má prodejce povinnost vrátit peníze nebo zboží vyměnit?
Barbora Pospíšilová, ředitelka úseku likvidace škod z pojišťovny Právní ochrany D.A.S., www.das.cz:
Pokud se jedná o dárky nakoupené v internetových obchodech, kdy k uzavření kupní smlouvy došlo distančním způsobem, tj. za použití prostředků komunikace na dálku, můžete od kupní smlouvy odstoupit, a to standardně do 14 dní ode dne, kdy jste kupované zboží převzala. Odstoupením od kupní smlouvy se tato ruší, což znamená, že vy musíte prodejci vrátit zakoupené zboží a on vám oproti tomu musí vrátit zaplacenou kupní cenu za zboží.
Samozřejmě pokud se místo toho dohodnete s prodejcem, že vám zboží vymění za jiné, je to možné. Pak se ale určitě také s prodejcem domluvte, jakým způsobem výměna zboží proběhne, neboť zákon tuto variantu v případě, kdy se nejedná o výměnu zboží v rámci uplatnění odpovědnosti z vadného plnění, blíže neupravuje.
Jestliže zákonnou lhůtu pro odstoupení od smlouvy nestihnete, záleží pouze na prodejci, zda vámi dříve zakoupené zboží převezme zpět a vám vrátí peníze, či zda se s vámi dohodne na jeho výměně za jiné zboží.
Vhodné je zmínit, že výše popsaná možnost odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dnů se týká pouze spotřebitelů. V případě, že jste zboží koupila jako podnikatelka (laicky tzv. na IČO), zákonnou lhůtu pro vrácení zboží zakoupeného distančním způsobem nemůžete využít.