Pozor na novoroční diety: 9 možných rizik rychlého hubnutí

Rozhodla jste se v příštím roce shodit „těhotenská kila“? Poradíme vám, čemu se vyvarovat, aby vám vaše předsevzetí nepřineslo více škody, než užitku.

První týdny nového roku jsou obdobím, které milují majitelé fit center, posiloven, osobní trenéři i výživoví poradci, neboť se v tomto čase snažíme dostát svým novoročním rozhodnutím a „začínáme se sebou konečně něco dělat“.  Taková předsevzetí jsou samozřejmě skvělá, zvláště pokud je dodržíme, a je-li cesta, kterou jsme si k jejich naplnění zvolili v souladu se zásadami zdravé a trvalé redukce hmotnosti.

Jaký váhový úbytek je optimální?

Výživová poradkyně Anna Kryštůfková tvrdí: „Optimální váhový úbytek se u rozumných diet pohybuje zhruba od 2 do maximálně 4 kilogramů za měsíc – samozřejmě s ohledem na výchozí váhu!“  Dále poradkyně dodává: „Během optimálního dietního režimu je lidský organismus schopen spálit přibližně 0,5 – 1 kg tuku za týden, větší redukce tuku obvykle není schopen. Je-li úbytek větší, nejedná se zpravidla pouze o tuk, ale také o vodu, kterou organismus samozřejmě časem doplní!“

Nicméně žádná dieta vám nezaručí pevné tělo a dobrou kondici, proto je dle odborníků naprosto nezbytnou součástí každého „redukčního plánu“ i pravidelný pohyb a postupná, avšak trvalá změna chybných stravovacích návyků. Posledním, mnohdy bohužel opomíjeným aspektem trvalého posunu hmotnosti směrem dolů, je dle Kryštůfkové i dostatečně silná psychologická motivace a případně i důvěra v osobního trenéra či výživového poradce.

9 možných rizik rychlého hubnutí

  1. Hubnete-li rychleji, než doporučují odborníci, vystavujete se riziku, že se organizmus po nějaké době minimálního přísunu kalorií „vyleká“ a začne se chovat velmi úsporně. To má dva hlavní důsledky, začnete hubnout pomaleji a po přechodu na normální stravovaní velmi rychle přiberete (tzv. jo-jo efekt).
  2. Během rychlého hubnutí až hladovění dochází u určitého procenta osob k nepříjemnému podráždění žlučníku.
  3. Rychlé hubnutí a drastické diety jsou velmi nevhodné pro kojící matky. Nejenže ohrožují jejich vlastní zdraví, ale z části i zdraví dítěte. „Je prokázáno, že při rychlém odbourávání tukových buněk se do mateřského mléka dostávají toxické látky. Ty jsou za normálních okolností uloženy právě v tukových zásobách. Pokud matka hubne pozvolna, nehrozí při kojení žádné nebezpečí,“ tvrdí například fyzioterapeutka Renata Větrovská.
  4. Při rychlém hubnutí dochází ke snížení obranyschopnosti organismu, ten je pak logicky náchylnější k infekčním i jiným onemocněním.
  5. Drastické diety dále nesvědčí také ženám v menopauze, nevhodně sestavená dieta totiž může urychlovat odvápňování kostí.
  6. Velmi rychlá ztráta kilogramů ohrožuje pokožku vznikem strií (pajizévek).
  7. Přestože je vláknina zdravá a u vysokého procenta populace nedostatková, může být její skokové enormní navýšení ve stravě (ve formě potravinových doplňků) pro organismus škodlivé, neboť dochází k horšímu vstřebávání některých důležitých látek (vápník, zinek, železo atd.). Velké dávky vlákniny někdy vedou k zažívacím problémům, zejména k nadýmání a průjmům. Nikdy tedy u doplňků stravy s obsahem vlákniny nepřekračujte doporučené dávkování.
  8. Je-li proces redukce hmotnosti velmi rychlý, může v některých případech docházet ke zvýšení hladiny tzv. zlého cholesterolu (LDL) v krvi.
  9. Důsledkem drastické diety spojené s enormní sportovní aktivitou bývá překyselení organismu a narůstající riziko vzniku močových kamenů.

Přidat příspěvek Nejnovější komentáře

Přihlásit se


AKTUÁLNÍ HOROSKOP

Je dobrý čas vydat se na výlet po krásách naší země, navštivte staré známé, kterým jste to slibovaly. Dopoledne se také poctivě staráte…
Maminka na Facebooku



Výpočet data porodu


Spočítejte si ovulaci